Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhempien ja lapsien nimien samankaltaisuus ihmetyttää =0

29.04.2007 |

Olen asiaa useasti mielessäni miettinyt, että mihin moinen perustuu... eli tarkoitan, että vanhemmat antavat lapselleen oman nimensä kaltaisen nimen kutsumanimeksi.

esim.

isä Ville ja lapsi Kalle

isä Toni ja lapsi Tino

isä Jami ja lapsi Jimi

äiti Saila ja lapsi Salla

äiti Leena ja lapsi Leea

Äiti Tarja ja lapsi Tanja

Äiti Kristiina ja poika Kristo

isä Risto ja tyttö Krista

Eihän siitä mitään haittaa ole, mutta mietinkin vaan että miksi näin toimitaan tosi useasti.

Toivottavasti ymmärsitte mitä tarkoitin...

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
29.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti tuli minullekin muutamia esimerkkejä mieleen.

Isä Mikko, poika Miko

Äiti Sanna, tytär Susanna

Äiti Niina, tytär Anniina

Vierailija
2/11 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti Johanna, tytär Anna

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minusta on vastenmielinen ilmiö ihmetellä julkisesti netissä jonkun nimivalintoja, vieläpä tälleen esimerkit mainiten, vaikka eivät niin kovin harvinaisia nimiä olekaan.

Tämä ei järin kaukana ole siitä tilanteesta, joka silloin tällöin putkahtelee esiin, että aletaan listata ällökkinimiä.

En siis näe kyseistä aloitusta tahdikkaana enkä mielekkäänä enkä osaa siitä suutani kiinni pitää.

Vierailija
4/11 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

suvussa kulkevia nimiä esim. toisiksi ja kolmansiksi nimiksi. Halutaan jatkaa suvun perinteitä ja sitä että tässä muuttumassa maailmassa on jotakin perittyä mikä kulkee aina mukana mihin tahansa ihminen asettuukin.

Ja ehkä vielä parempi vertaus tuohon on nämä -tytär/-poika nimet toisina niminä. Niin ikään halutaan tuoda sitä ihmisen taustaa esille.

Minusta nämä nimet on kivoja jotka juontaa juurensa vanhempiin/isovanhempiin.

Minusta tässä aloituksessa ei ollut mitään vikaa eikä negatiivista. Siksihän nimipalsta on että täällä voidaan keskustella ja miettiä nimien taustoja ja tarinoita.

Vierailija
5/11 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

isoisä on Kim, isä Tim ja poikamme on Jimmy (koska vierastin nimeä Jim.... ainoana toisena samaa sarjaa jatkavana vaihtoehtona mietimme pojalle nimeä Wim elokuvaohjaaja Wim Wendersin mukaan)

Vierailija
6/11 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli minun mielestä on aivan eri asia kertoa palstalla esim jos haluaa omille lapsille nimiehdotuksia, että vaikkapa en tykkää luontonimistä tai en tykkää R-alkuisista tms. Siinä ei ole mitään tahditonta, koska vain ilmaisee oman nimimakunsa, puhuu Jone Nikulan termein " omiin nimiinsä" . Siinä ei ole mitään paheksunnan sävyä toisten valintoja kohtaan, koska puhuu vain omista mielipiteistään

Mutta tämän ketjun otsikkossa oli: " ihmetyttää" ja kyseistä kummastusta osoittava hymiö, ja puhuttiin toisten nimenantoperusteista. Siinä mielestäni on, ei neutraali kysymyksen sävy, vaan outona pitämisen sävy. Ja kun esimerkeillä kerrotaan että onpa kummalliset nimet Tuuteri ja Puuteri eräilläkin sisaruksilla, mennään alueelle jossa ikäänkuin tuntemattomia ihmisiä (tai siis heidän vanhempiensa nimimakua) ruoditaan julkisesti - siinä on mielestäni oleellinen ero, varsinkin kun joku kuitenkin saattaa tietää keistä on kyse.

Ehkä tämän jonkun mielestä on saivartelua, mutta minusta on ihan sama asia kuin että " olen aina pitänyt tavoitteenani pysyä hoikkana, vaikka olenkin joutunut kieltäytymään herkuista " (täysin keksitty esimerkki, just on fazerin sinistä kielellä...) on minusta ihan korrekti lause, sen sijaan " ihmettelen, miten jotkut päästää itsensä lihomaan, eräskin maija ja matti" - ei ole.

Inttäkää vastaan :o) Minä kestän kyllä !

Vierailija
7/11 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En niin kovasti perehtynyt tuohon otsikkoon vaan enemmänkin luin noita loppusanoja että " eihän siinä mitään pahaa ole" . Kyllä tuo " ihmetyttää" ja ihmettelyhymiö vähän viittaa siihen että aloittaja nimenomaan arvostelee kyseisten henkilöinen nimivalintaperustetta ja pitää tätä jotenkin negatiivisena asiana.

Minä enemmänkin käsitin aloituksen niin aloittaja halusi tietoa siitä että " mistä nämä perusteet juontaa juurensa/ mistä tämä tapa johtuu" Johon vastasin omalla viestilläni verraten nimenantotapaa esim. -tytär/-poika nimiin. Ehkä minä käsitin väärin tai sitten alkuperäisen kirjoittajan ulosanti oli vähän huonoa etenkin otsikon osalta.

En tiedä ap:n todellista motiivia ketjun kirjoittamiseen, mutta toivon että se ei ollut haukkumamielessä eikä tarkoituksena pahoittaa kenenkään mieltä, joka pitää kyseisestä nimenantotavasta. Minä olen jotenkin tottunut niin palstan hyväänhenkeen että en kokenut tätä pinoa niin.

Asiasta toiseen Stella, oletko miettinyt nimipäiviä?

Kyseleepi inttäjä Juli *puna*

Vierailija
8/11 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoistyttärellämme on nimi, jossa on yhtä monta kirjainta kuin minun etunimessä ja kaksi viimeistä kirjaintakin on samoja. Tämä on kuitenkin täysin silkka " vahinko" eli tyttären nimeä ei valittu minun nimeeni sointuvaksi.

Nyt kun seuraavalle tytölle nimeä valitaan ja sukulaiset kovasti arvuuttelevat vaihtoehtoja, niin olen lähes poikkeuksetta kuullut kysymyksiä että rimmaako taas omaan nimeeni ja ilmaan lentää paljon näitä 5 kirjaimisia ja samalla päätteellä olevia. Se tietyllä tavalla harmittaa, koska esikoisenkaan nimeä ei sillä perusteella valittu...

Meillä oli oikeastaan kaksikin tällaista vaihtoehtoa, siksi kun ovat kauniita nimiä ja esikoisen nimeen saa toki sointuakin, mutta nyt nimivalinta on tehty ja se ei todellakaan soinnu omaani ;-).

Vierailija
9/11 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

en osaa sanoa muiden motiiveista. toiset tykkää - toiset ei. näinhän se on monien nimien kanssa :)

mut siis meillä kun on nyt hyvinkin ajankohtaista miettiä nimiä niin oon tähänkin asiaan uhrannu ajatuksen tai pari. Pitäisin kovasti nimestä Miina, mutta on siis liian sama kuin omani... myös muut liian samanlaiset on jätetty laskuista, vaikka olisivatkin mieleisiä. mua vaan haittaa, jos on niin samat. sellainen vaihtoehto on tosin olemassa meilläkin, että ei-kutsumanimeksi voisi tulla vaikka Pauliina (isän nimi Pauli) mut siis ei kutsumanimeksi. oon tässä jopa häiritsevän tarkka :)

Tiina ja muksunen rv 37

Vierailija
10/11 |
01.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni nimi on Tuomas ja esikoisemme on nimeltään Topias. Emme missään tapauksessa tietoisesti yrittäneet antaa lapselle nimeä, joka olisi samankaltainen isän nimen kanssa (paitsi kolmannen nimen osalta, joka on molemmilla suvun perintönä sama), eivätkä nimet MEIDÄN mielestämme niin kovin samanlaisia olekaan. Silti huomaan monien sekoittavan nuo kaksi nimeä ja kutsuvan poikaa isän nimellä tai toisinpäin.

Minusta nimet ovat kuitenkin ihan omanlaisiansa - eivät samasta kantanimestä lähtöisin, eri määrä tavuja jne. Onhan niissä toki yhteistäkin, kun alkavat samalla kirjaimella ja kaksi viimeistä kirjainta ovat samat molemmissa, mutta tarkoituksellista tuo siis ei ole, satuimme vain molemmat pitämään Topias-nimestä. Minun mielestäni nuo yhtäläisyydet ovat siis enemmänkin nimien kirjoitetussa kuin äänteellisessä muodossa, mutta ehkä joku muu näkee tai kuulee ne toisin ja menee niissä siksi helposti sekaisin.

Vierailija
11/11 |
01.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä nimien samankaltaisuus ei voisi ihmetyttää? Eihän täällä kukaan ole silti sanonut, että nimet ovat aivan karseita, kamalia, oksennus lentää tms. Ei nimi miestä pahenna tai toisinpäin :-).

Antamissani esimerkeissäkään ei minusta ollut mitään pahaa tai negatiivista, ne olivat VAIN esimerkkejä. Kerrotaanhan täällä omat ja lastenkin nimet, eikä minun esimerkeistäni isä Mikko ja poika Miko pari ole välttynyt ihmettelyiltä nettimaailman ulkopuolellakaan. Eikä siitä kukaan ole hernettä nenään vetänyt, ei isä, ei poika, ei perheen äiti. Heidän perheessään nyt vaan sattuu olemaan niin, että nimet ovat isällä ja pojalla samankaltaiset, sitä ei voine kiistää. En silti laittaisi esimerkeiksi mihinkään sellaisia nimiä joista tiedän varmaksi, että niitä ei haluta julkisesti esitellä. Tälläinen nimi on vaikkapa sellainen nimi jonka kantajia on koko maassa vain yksi tai hyvin vähän, ja nimen antaja tai kantaja haluaa pitää nimensä mahdollisimman ei-julkisena.

Eikä minusta niissä inhokkinimiketjuissakaan ole mitään pahaa. Saahan täällä jokaisella mielipiteensä olla! Ihan varmaan melkein kaikilla on sellaisia nimiä joista he eivät todellakaan pidä ja niitä nimiä joista he todellakin pitävät. Miksi siitä ei voisi kertoa? Jos joku kokee sellaiset ketjut loukkaaviksi niin niitä ei kannata avata laisinkaan.

Loppuun vielä, että ei Tuomas ja Topias minusta ole kovin samankaltaiset nimet vaikka niissä samoja kirjaimia onkin ja sama loppupääte.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kahdeksan