Taloyhtiön "demokratia" on iso vitsi
Onko muilla sama kokemus: Taloyhtiön hallitukseen pesiytyy aina se äänekkäin minä-minä-porukka? Ne jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa, taputtelevat toisiaan selkään ja ampuvat alas kaiken mikä ei sovi heidän agendaan.
Suurin osa asukkaista on ihan tavallisia ihmisiä, jotka eivät jaksa riidellä, joten pysyvät poissa kokouksista. Ja juuri se mahdollistaa sen, että pieni klikki päättää kaikesta.
Jos joku uskaltaa esittää eriävän mielipiteen, tulee hiljainen "tappotuomio": katseet, painostus ja leimaaminen ja kokouksen jälkeinen juoruaminen. Tätäkö on osakkaiden demokratia?
Tärkeistä asioista pitäisi olla suljettu lippuäänestys, jotta ihmiset voisivat äänestää rehellisesti ilman pelkoa ja painostusta.
On väärin, että muutama tyyppi pyörittää koko taloyhtiötä kuin omaa kerhoa ja vielä ilman vastuuta seurauksista.
Kokemuksia? Vai onko tämä muka vain minun taloyhtiössä näin? 🙄
Veikkaan että kohta joku hallituksen pj tulee selittämään miksi tämä on osakkaiden oma vika 😅
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Unohda se demokratia. Ei se koske taloyhtiöitä. Jos haluat äänesi kuuluviin niin lyöt nyrkkiä pöytään ja vastustajien naamaan. Vahvimmanvalta!
Totta, pelko on aseeni ja ostan mopon...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtiökokous valitsee hallituksen. Jos asukkaat ovat tyytymättömiä hallitukseen, vaihdetaan sinne sopivat ihmiset. Mutta ap taitaa olla näitä, jotka itkevät ja ulisevat selän takana, mutta asialle ei haluta tehdä mitään.
Jo otsikosta näkee, että ap ei ole kykenevä osallistumaan hallitustyöhön. Ensiksi pitäisi ymmärtää, että valta perustuu omistamiseen eikä mihinkään demokratiaan. Televisiomainosta mukaillen: Se, että ítkée mammapalstalla, auttaa vähän. Se, että tekee esityslistan saatuaan vastaehdotuksia, kerää tyytymättömiltä valtakirjoja, ja menee yhtiökokoukseen, auttaa paljon."
No, sanotaanko sitten että omistajien väliseen demokratiaan omistukset huomioiden. Harvassa yhtiössä kuitenkaan vain yhdellä tai muutamalla omistajalla on äänienemmistöön riittävä enemmistö. Ja muistelen niinkin, että äänivaltaa on rajoitettu niin että diktaattoriksi pelkin omin äänin ei pysty pääsemään. Mutta saatan muistaa väärinkin kun omasta taloyhtiön hallituksen puheenjohtajuudesta on jo aikaa.
Täälläpäin monissa taloyhtiöissä harva suostuu taloyhtiön hallitukseen, paljon hommaa mitättömillä palkkioilla, ei tuo ainakaan töissä käyvällle tai perheelliselle sovi.
Vierailija kirjoitti:
Täälläpäin monissa taloyhtiöissä harva suostuu taloyhtiön hallitukseen, paljon hommaa mitättömillä palkkioilla, ei tuo ainakaan töissä käyvällle tai perheelliselle sovi.
Nimenomaan sama kokemus. Haukkumiset vaan saa. Kukaan ei halua hallitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtiökokous valitsee hallituksen. Jos asukkaat ovat tyytymättömiä hallitukseen, vaihdetaan sinne sopivat ihmiset. Mutta ap taitaa olla näitä, jotka itkevät ja ulisevat selän takana, mutta asialle ei haluta tehdä mitään.
Jo otsikosta näkee, että ap ei ole kykenevä osallistumaan hallitustyöhön. Ensiksi pitäisi ymmärtää, että valta perustuu omistamiseen eikä mihinkään demokratiaan. Televisiomainosta mukaillen: Se, että ítkée mammapalstalla, auttaa vähän. Se, että tekee esityslistan saatuaan vastaehdotuksia, kerää tyytymättömiltä valtakirjoja, ja menee yhtiökokoukseen, auttaa paljon."
No, tuon voi nähdä toistepäinkin. Meidän isossa taloyhtiössä nuo papat vielä yrittivät tätä, kun korjattiin kosteusvaurioita ja kerättiin siihen rahaa. Tulivat kokoukseen kerättyään mummoilta ääniä et
Tästä syystä on hyvä seurata mitä yhtiökokouksen asialistalla on ja olla kuulolla siitä, mitä taloyhtiössä tapahtuu. Ja osallistua niihin kokouksiin. Ja mieluusti hankkia valtakirjat niiltä samoilla linjoilla kuin itse olevilta, jotka eivät pääse kokoukseen. Ja tämähän tarkoittaa sitä, että kerrostaloyhtiössäkin olisi hyvä tutustua naapureihin. Mikä on kauhistus monille valittajille.
Suurella osalla ellei jopa enemmistöllä osakkaista kun koko oma omaisuus on niissä seinissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä uliset. Ilmoittaudu vapaaehtoiseksi toimimaan puheenjohtajana. Vai eikö lahjat riitä siihen?
Minä ryhtyisin mieluummin diktaattoriksi. Puhdistaisin taloyhtiön mielelläni syöpäläisistä.
Sinä oletkin ääliö, jota ei ikinä valita mihinkään luottamustoimeen. HAHHHAAAA!
Samaa sanottiin aikoinaan Adolfistakin, mutta se parhaiten nauraa joka viimeksi nauraa...
Lopunaikoina Adolfia ei juurikaan naurattanut vaikka se ei ollut lääkityksen voimakkuudesta kiinni.
Olen ollut taloyhtiöiden hallituksissa viimeiset 15 vuotta.
Kertaakaan, siinä vaiheessa kun kysytään yhtiökokouksessa halukkaita hallitukseen, ei niitä juuri montaa ole. Ehkä maks pari ketkä vapaaehtoisesti tulevat. Loput sitten suostutellaan tulemaan.
Vinkkini on, jos haluatte vaikuttaa, tulkaa hallitukseen, monesti sinne pääsee senkin ilmoittaa halustaan tulla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan sama kokemus. Haukkumiset vaan saa. Kukaan ei halua hallitukseen.
On hitosti asioita, jotka vaan on hoidettava. Kun ei niitä kukaan muu hoida puolestamme. Jonkun niihin on aikaa revittvä. Jos ei eläkeläisvalta miellytä, niin sitten on osallistuttava työikäisenä ja perheellisenä.
Ja se on totta, että haukut ja vihamiehet ja naiset on useimmiten se ainoa palkkio. Sitä on vaan siedettävä.
Itse olen monessa mukana haukuista huolimatta. Otan asioista selvää ja yritän saada hommat hoidettua niin hyvin, että ne toimivat. Ja diktaattorina toimin kokouksissa saamieni valtuuksien mukaan. Niin kauan kunnes tulee joku joka haluaa kalifiksi kalifin paikalle. Mutta eipä ole montaa kertaa tullut eteen tilannetta, että olisi tarvinnut äänestää.
t. Taloyhtiön hallituksen, useamman tiekunnan, yhdistyksen ym. pj. Ja vain siitä syystä, että en kestä sitä, että kukaan ei yritä hoitaa asioita. Ja on muuten se perhekin, siis pienet lapset, ollut jossain välissä. Nyt ei tarvitse kuunnella kuin vaimon valitusta, että onko sinun pakko olla kaikessa mukana. Sanon, että luovun heti kun joku muu ottaa hommat hoitaakseen.
Tottakai siellä on ne rääväsuut ja minä minä tyypit.
Eli idiootit löytää toisensa:)
Taloyhtiössä voi myös olla pahanilman lintu
Hallituksen jäsenyys on kiittämätön pesti. Kerrankin yhtiökokouksessa osakkaat kauhistelivat kokous palkkioita, joka jäsenelle maksettu vuodessa 600€ kokous palkkioita, siis pelkästä istumisesta! Huh huh. Tähän täytyy puuttua, huusivat!
Taloyhtiössä (noin 100 asuntoa) oli tuolloin valmistumassa LVIS remontti. Laskin, että kokouksiin, katselmuksiin, asioiden hoitoon ym remonttiin liittyen aikaa oli minulla mennyt sinä vuonna hallituksessa noin 100 tuntia. Tuntipalkka siis 6€/h miinus verot. Vastasin osakkaille että jos muualta saatte (kaltaiseni) kokeneen talotekniikan insinöörin projektivalvojan hommia hoitamaan tähän taloyhtiön halvemmalla, suosittelen ottamaan sen. Vapailta markkinoilta jos kysyt niin hinta on varmasti yli 100€/h.
Remontin valmistuttua irtisanouduin hallituksesta koska se on kiittämätöntä paskaa.
Meidän taloyhtiössä äänestettiin siitä, saako päätyhuoneistojen asukkaat päätytontit ns. omaan käyttöön, vai onko ne yhteisessä käytössä (eli ei käytännössä käytössä ollenkaan, koska päätyjen ikkunat osoittavat sinne päätytontille).
Ennen äänestyksen alkamista päätyasuntojen osakkaille ilmoitettiin, etteivät he voi äänestää koska "ajavat omaa etuaan". Kävelin ulos kokouksesta (olen päätyosakas), saattoi matkalla kaatua vahingossa pari tuolia, enkä sen koommin en ole kokouksiin osallistunut. Päättäköön "demokraattisesti" mitä ikinä lystäävät.
Demokraria on muutenkin suuri huijaus. 51% määrää ja 49% viedään saunan taakse. Toivottava tulos saadaan korruptiolla ja monimutkaisella byrokratialla. Paholainen on keksinyt termin "edustuksellinen demokratia".
Vierailija kirjoitti:
Demokraria on muutenkin suuri huijaus. 51% määrää ja 49% viedään saunan taakse. Toivottava tulos saadaan korruptiolla ja monimutkaisella byrokratialla. Paholainen on keksinyt termin "edustuksellinen demokratia".
Tämän vuoksi minäkin suosin Adofin metodia.
Vierailija kirjoitti:
Ei näitä putkia kannata korjata, kun eihän niitä ole viimeiseen 50 vuoteenkaan tarvinnut korjata. Turhaa tuhlausta vaan.
t: taloyhtiöammattilainen
Mentäisiin putkiremonteissakin oikeudenmukaisiin kustannuksiin,metrihinta on se ainoa oikea,nyt isojen asuntojen omistajat maksavat 3-4 kertaisen hinnan,se on huutava vääryys,tämän jälkeen varmaan päätökset helpottuisivat.Vastikemaksut ovat jo samoin moninkertaiset.
Talo jossa 99 v ukko ja 75 v täti omistavat enemmistön miten voisikaan toimia. Eivät siis ole pari mutta lyöttäytyivät tässä kohtaa yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei näitä putkia kannata korjata, kun eihän niitä ole viimeiseen 50 vuoteenkaan tarvinnut korjata. Turhaa tuhlausta vaan.
t: taloyhtiöammattilainen
Mentäisiin putkiremonteissakin oikeudenmukaisiin kustannuksiin,metrihinta on se ainoa oikea,nyt isojen asuntojen omistajat maksavat 3-4 kertaisen hinnan,se on huutava vääryys,tämän jälkeen varmaan päätökset helpottuisivat.Vastikemaksut ovat jo samoin moninkertaiset.
Näin tämä valitettavasti on,kaikilla on keittiö ja kylpyhuone,mutta toiset kustantavat moninkertaisesti samasta työstä.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään putkiremontteja koska en itse hyödy niistä sillä kuolen vanhuuteen alta 10v.
Ihan hyvä näkemys tämäkin.
Vierailija kirjoitti:
Ei taloyhtiö ole demokratia. Olet ymmärtänyt jotain pahasti väärin.
Tottakai se on. Tosin se on sellainen varallisuudella painettu demokratia, että sillä kenellä on enemmän osakkeita, on enemmän ääniäkin.
Aapeelle sen verran, että sen suljetun lippuäänestyksen voi aina vaatia kuka vaan koska vaan. Ja että hallitus tietenkin ON laillisesti vastuussa tekemisistään. Myös taloudellisesti - vastuuvapaus tulee vasta seuraavann vuonna tilinpäätöksen hyväksymisen jälkeen, jos yhtiökokous sen myöntää.
Unohda se demokratia. Ei se koske taloyhtiöitä. Jos haluat äänesi kuuluviin niin lyöt nyrkkiä pöytään ja vastustajien naamaan. Vahvimmanvalta!