Onko kalliimmat punaviinit oikeasti parempia?🍷
Onko sinulla jotain tiettyä herkkuviiniä mitä suosittelet?
Kommentit (14)
Ei. Paras hinta-laatusuhde on n 15e viineissä.
Hinta laadun takeena on suuntaa-antava asia. Olin viime talvena Espanjassa kuukauden pakkolomalla. Yritin elää mahdollisimman halvalla, joten ostin halpoja punaviinejäkin. Halvin maksoi 50snt/litra ja se oli jo melkoista kuraa. 1€/litran tetra oli jo aivan juotavaa.
Sitä samaa tiskiveden ja kiljun sekoitusta ne on kaikki. Pullot, etiketit ja korkin vain vaihtelevat. Ja ryystäessä pikkusormen koukistusaste. Kalliimpi myös asettaa suun tärkeään myttyyn ja laittaa äänen narisemaan.
Vierailija kirjoitti:
Sitä samaa tiskiveden ja kiljun sekoitusta ne on kaikki. Pullot, etiketit ja korkin vain vaihtelevat. Ja ryystäessä pikkusormen koukistusaste. Kalliimpi myös asettaa suun tärkeään myttyyn ja laittaa äänen narisemaan.
Miksi olet noin katkera?
Tähän on yhtä monta vastausta kuin on vastaajaakin. Mun suosikkipunkut maksaa jotain 15-18e. Tykkään italialaisista, täyteläisistä ja mehevän hilloisista viineistä, joten Barolo tai Ripasso on mulle aina varma valinta.
En lähtisi väittämään, että kalleimmat viinit on parhaita, mutta halvimmat eivät varmastikaan ole, vaikka varmasti niistäkin moni pitää.
Paras viini on se, joka miellyttää omaa suuta ja nostaa ruuan makuja hyvin esille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet noin katkera?
Koska ei ole varaa vetää känniä kalliilla punaviineillä. Kuparilla ja Kossulla mennään mausta viis.
Komppaan että makuasioita. Jotkut ei siedä kalleintakaan punaviiniä. Mun yksi suosikki, alle 15 euroa https://www.alko.fi/tuotteet/900419/19-Crimes-Cabernet-Sauvignon/. Toimii niin lihan kuin juustojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet noin katkera?
Koska ei ole varaa vetää känniä kalliilla punaviineillä. Kuparilla ja Kossulla mennään mausta viis.
No voi kyynel. Nopeamman kännin saat sillä kossulla. Minä juon viiniä ihan muista syistä. Pääasiassa siksi, että se on hyvänmakuista ja tekee hyvästä ruuasta vieläkin parempaa.
Makuasia mutta kannattaa muistaa, että monet punaviinit vaativat ilmaantumista. Avasin eilen pullon austraalialaista shirazia pastan kanssa. Oli vähän vaisu ja kireä muttas tänään on todella hyvä. Sopu italianpyöryköiden kanssa nautin parhaillaan. Loistava combo.
Mun lemppari on tähän mennessä ollut tämä: https://www.alko.fi/tuotteet/905402. Testasin myös 17-vuotta kypsynyttä ranskalaista viiniä eikä se ollut yhtään hyvää, hintaluokassa 30€. Toi on kivan marjainen ja täyteläinen. Oli tosi hyvä pasta bolognese kastikkeessa.
Kävin nuorena maalla. Setä oli tehnyt kiliua. Sopivasti käynyttä, sokerikin maistui, muttei liiaksi. Päähän se kävi (kuin häkä).
Vuosia myöhemmin ostin Alkosta valkkaria (kylläkin, eikä punkkua). Ei ihan halvinta, muttei kalleintakaan. Jestas mitä p.aa. Tuumin, et se sedän tekemä k. oli paljon paremman makuista.
(setä siis isäni nuorin veli; kerroin tuon saman isälle. Hän siihen: joskus hyvä brandy on parempaa kuin huono konjakki).
Vierailija kirjoitti:
Kävin nuorena maalla. Setä oli tehnyt kiliua. Sopivasti käynyttä, sokerikin maistui, muttei liiaksi. Päähän se kävi (kuin häkä).
Vuosia myöhemmin ostin Alkosta valkkaria (kylläkin, eikä punkkua). Ei ihan halvinta, muttei kalleintakaan. Jestas mitä p.aa. Tuumin, et se sedän tekemä k. oli paljon paremman makuista.
(setä siis isäni nuorin veli; kerroin tuon saman isälle. Hän siihen: joskus hyvä brandy on parempaa kuin huono konjakki).
Noh, makuasioita
Makuasioita. Sekä edullisissa, että kalliimmissa on sekä hyviä, että huonoja.