Puut uuniin yöksi
Tuli laiskuutta nakattua leivinuuni täyteen puuta kun se oli vielä 200 astetta.. ne yön yli oli siellä kuivumassa.. nyt aamulla kun näytti sytkäriä niin kylläpä muuten syttyi.
Kommentit (30)
Meillä näytti sisälämpömittari +24 astetta, oli pakko avata parvekkeen ovea kun alkoi olla kuuma. Keskuslämmitys ja kerrostalo tarjoavat aitoa asumisen mukavuutta, ei tarvitse kärvistellä sytkärin ja joidenkin helvetin halkojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä näytti sisälämpömittari +24 astetta, oli pakko avata parvekkeen ovea kun alkoi olla kuuma. Keskuslämmitys ja kerrostalo tarjoavat aitoa asumisen mukavuutta, ei tarvitse kärvistellä sytkärin ja joidenkin helvetin halkojen kanssa.
Kuulostaa hinahtavalta..
Jos se alkaa kärytä ja tuottaa häkää yöllä? En mä laittaisi.
Vierailija kirjoitti:
Eikai se häkää tee ilman tulta
Fiksua, etenkin jos kekäleet on poistettu ja pelti vähän raollaan.
Märän puun (ulkokostean) poltto on ihan helvetin typerää. Se nokeaa piipun ja tukehduttaa naapurit.
Nurmeksessa oli kerran tapaus, jossa takkaan laitettu kuivumaan puita yön yli.
Luukut olivat kiinni. Puut olivat alkaneet kyteä. Koko perhe kuoli häkään nukkuessaan.
Mainitsin Nurmeksen, mutta vastaavia tapauksia muuallakin.
En suosittele puiden pitämistä kuumassa takassa yön yli. Syttyvät ne muutenkin, jos ne ovat ollet sisällä ainakin vuorokauden ovat sitten jo huoneenlämpöisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa hinahtavalta..
Toiveajattelua, veli persu.
Huvittaa ajatus kuinka joku poloinen raapii sytkäriä kohmeisilla käsillään yrittäessään lämmittää mörskäänsä. Hengitys höyryää ja oman elämän pieleen menneet valinnat harmittavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa hinahtavalta..
Kela maksaa
Vierailija kirjoitti:
Mulle kävi näin mökkisaunan kanssa. Onneksi oli pellit auki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se valitettavasti voi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Jos on pelti raollaan niin mitä väliä? Ei niitä edes kuulu sulkea kokonaan koska leivinuuni on yleebsä osa talon ilmanvaihtojärjestelmää. Uusien tulisijojen pelleissä on reikä keskellä ettei ilmanvaihto esty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle kävi näin mökkisaunan kanssa. Onneksi oli pellit auki.
Jatkan vielä että mulla ne syttyi ihan kunnolla palamaan. Huomasin kun näin että savupiipusta tuli savua.
Mökillä laittanut illalla hellaan valmiiksi puita ja sytykkeet. Tämä oli siis aikaa ennen mökin sähköistämistä. Illalla tulet oli kuitenkin ollut takassa, niin hella oli jo huoneenlämpöinen. Ei ollut tarkoitus kuivata puuta, vaan valmistella aamuksi tulipesä.
Taitolaji. Maalla pappa veti ensin hiilet ulos. Muutaman tunnin päästä laittoi uudet halot sisään. Siitä tuli sellanen kuivavan puun tuoksu. .... Aamulla tökkäsi tulet, niin se vanha uuni veti, et humina kävi! :)
Äijä osasi, lähes koko ikänsä sitä lämmittänyt, tiesi peltien asennot (mitä puuta pesässä, koivua vai/tai närettä/petäjää).
....
En koskaan puuttunut siihen, hänen lämmitykseen ja peltien asentoon. (ja siksi olen hengissä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvita näkyvää tulta. Hidas hiiltyminen tuottaa häkää
Parin sadan metrin päässä koko talo paloi. Tästä on varmaan 15 vuotta. Eli en suosittele. Tiedän, että osa toimii näin eikä se minun elämään vaikuta vaikka jatkavatkin.
Vierailija kirjoitti:
Fiksua, etenkin jos kekäleet on poistettu ja pelti vähän raollaan.
Märän puun (ulkokostean) poltto on ihan helvetin typerää. Se nokeaa piipun ja tukehduttaa naapurit.
Meillä lähin naapuri 500 m. päässä joten tuskin tukehtuvat.-eri
300 astetta on puun kevyimpien ainesosien sytymislämpötila. Ja en pstä koskaa peltiä kiinni. Useimissa pelleissä on jopa reikä nykyään.
Eikös puu rupea hajoamaan jo 180 asteessa?