Mietis kun olisit nyt armeijassa ja jossain metsäleirillä.
-20 pakkasta heräät teltassa. Olis kyllä paha, olen joskus herännyt.
Kommentit (68)
Jos teltassa on -20, se tarkoittaa sitä, että joku ei ole tehnyt hommiaan. Ja se joku kuulee siitä sit kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Lapissa sissileirillä aikanaan oli -42 astetta pakkasta. Hyvin pärjäsi kun muisti pukeutumisen säännöt.
Se oli silloin ennen. Nyt tänä talvena oli Sodankylässä tullut paleltumia, eikä edes ollut erityisen julma pakkanen. On varusteet vai miehet entistä heikompia?
Vierailija kirjoitti:
Rovajärvellä oli -40, sen jälkeen etelän -20 tuntui leudolta kevätlämmöltä.
Tämä. Olin siellä talvileirillä 1994 ja se oli yksi viimeisen puolen vuosisadan kylmimmistä talvista.
Ihan hyvin tarkenee
Ap ei vissii ole paljon tietokoneelta poistunut ulos koskaan
Muistan kyllä kuinka palelin armeijassa.
Ainakin Turussa Heikkilän kasarmilla oli kyllä niin huonolaatuiset varusteet, että joka jamppa siellä tärisi vilusta. Sitten kun pääsin ekaa kertaa lomille, otin kotoa mukaan lämpimän kerraston.
Mikäli voisin vaihtaa tämän aikuiselämän kaikki lukuisat murheet teltassa yöpymisen "murheisiin" tekisin sen silmää räpäyttämättä.
Paratiisiloma se olisi tähän aikuispaskaan verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Joskus olen tuota miettinyt, ja heti perään tajunnut, että ei se +28 hellekään helppoa olisi.
Armeijassakin tietyissä vaatteissa tehdään raskaita asioita, ei siellä missään uimashortseissa pompita, paksut kengät ja hatut päässä ja kaikki.
Sitä varten on teltassa kipinä ja jos porukalla hermo kestää, niin termostaattikipinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapissa sissileirillä aikanaan oli -42 astetta pakkasta. Hyvin pärjäsi kun muisti pukeutumisen säännöt.
Se oli silloin ennen. Nyt tänä talvena oli Sodankylässä tullut paleltumia, eikä edes ollut erityisen julma pakkanen. On varusteet vai miehet entistä heikompia?
Ainskin omassa lapsuudessa oli ala-asteella Helsingissä välitunti- ja ulkoilurajana ehdoton -25 astetta. Siitä ei joustettu koskaan. Nykyään rajana on useimmiten -15 ja pienemmillä lapsilla -10. Kyllä sillä varmasti on vaikutusta kylmänsietokyvyn kehittymiseen.
Täällä pohjoisessa on hyvin tavallista, että pakkasta on -30. Armeijalla on hyvät varusteet.
Poika intissä Dragsvikissä jä lähtevät keskiviikkona 1,5 viikoksi leirille jonnekin Nurmeksen lähelle. Saa nähdä miten tarkenevat.
Ei tunnu missään. Mukavampaa kun loskassa
Talvi 1984-85 Mikkelissä, Karkialammella. Ennen joulua oltiin viikko ampumaleirillä, mennen tullen fillarilla.
Tammikuussa kun AUK alkoi oli -40 pakkasia ja mm suksisulkeisia, ampumaradallakin käytiin mutta ei päästy ampumaan kun sormet jääty liipasimelle.
M59
Vierailija kirjoitti:
Mikäli voisin vaihtaa tämän aikuiselämän kaikki lukuisat murheet teltassa yöpymisen "murheisiin" tekisin sen silmää räpäyttämättä.
Paratiisiloma se olisi tähän aikuispaskaan verrattuna.
Pakkasessa tetsaaminen voittaa Teams-kokoukset ja neukkarissa istumisen.
Mietis, ap, jos nyt olisi talvi 1939!
Vierailija kirjoitti:
Minä pakenen ennemmin Ruotsiin kuin menen armeijaan.
Ruotsissa saan lämmintä kaakaota ja pullaa!
Ja tulee lähiöreekenin ampumaksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähden kohta fillarilla kauppaan ostamaan 5 päivän ruuat. Sit pysyn sisällä 5 päivää.
Sullakaan prolella ei ole siis varaa omaan autoon. Minullapa on.
On auto mutta en ala käynnistämään sitä tuossa pakkasessa enkä halua kuluttaa bensaa koska säästän kesään.
voi vinetto näitä pullomössä some ikäpolvea. -20C on ihan normi talvoi keli suomessa .Ps ehkä ilmasto lämpenee
Minä menin tammikuussa 1995 armeijaan ja olin silloin metsässä teltassa -20 pakkasessa myös. Olen testannut omaa telttaani jossa on kamina -28 pakkasessa. Kaminassa kun polttaa puita niin telttaan tulee +15.
Joo sitä villapaitaa ei saanut koskaan laittaa päälle ja sitä piti säästellä jotain kylmempää säätä varten.