Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

No niin, rahan kuluttamisesta, ansaitsemisesta ja kerryttämisestä

Vierailija
30.01.2026 |

Mietin vaan. Suomen talous ei lähde nousuun ja tililleni kertyy rahaa. Olisi aika sijoittaa varat tuottavasti, ja kestävästi, mutta miten ja mihin? Ei kiinnosta ostaa vaatteita, huonekaluja, elektroniikkaa, venettä, loma-asuntoa tms = tuhota ympäristöä ilman, että olisi tarve kuluttaa. Sen sijaan minua kiinnostaa käydä kahvilla, syödä ulkona ja maksaa joistain palveluista, mutta edelleen säästöönkin jää onneksi. Ympäristörikoksena lennän kerran vuodessa  lomalle lämpimään, mutta tällöinkin murehdin vain ympäristöä, en Suomen taloutta. Oma talous kiinnostaa ja että mm  valtio ei ryöväisi säästöjäni. 

Pienituloiset valittavat, että ei ole varaa. Vuokraasunto täytyy vaihtaa halvempaan, ruokajonossa käydä ja deodorantti on loppu. Jos olisi rahaa, kävisi kampaajalla ja kahvilla. Käyttäisivätkö he enemmän rahaa kuin minä, toki pieniotuloinen myös, mutta säästeliäästi nuorempana ja köyhempänä  elänyt, osan tuloistaan sijoittanut  ja  nykyisin edullisesti omistusasunnossa asuva, jonka lainat jo maksettu ja lapset kasvatettu? 

Miten sitten ympäristön tila, jos ostaisivat enemmän? Miten kukkaron tila? Miten eläkeläisenä, kun ei olisi sijoitusomaisuutta? Perusteluna sijoitusomaisuuden puuttumiselle olisi, mut kun olin pienituloinen.... vaikka kyllä se kaiken ansaitun kulutuskin olisi maistunut joidenkin mielestä makialta. Minusta ei maistu.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Indeksirahaso. Avaa tili esim. Nordnettiin ja ala sijoittaa esim. kuluttomaan Suomi -rahastoon. Kierrä pannkien rahastot kaukaa...

Vierailija
2/2 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Indeksirahaso. Avaa tili esim. Nordnettiin ja ala sijoittaa esim. kuluttomaan Suomi -rahastoon. Kierrä pannkien rahastot kaukaa...

Miten eroaa esim OMX Helsinki 25 (OMXH25):sta, joka on noussut jo eli kannattaako sijoittaa, vai ollaanko kuplassa, kun en näe syitä, miksi täällä menisi hyvin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi viisi