astma ja raskaus!
mulla kesäisin astma oireita ja nyt tuntuu alkaneen??
lääkäriin ois tarkoitus mennä mutta nyt kun on la ilta niin eipä tuota pääse vaan kun päivystykseen ja aattelin ett ma asti odotan jos ei pahemaksi mene...
sauna on lämpiämäs jos sais kunnon kosteen löylyn aikaseksi et helpottais...
mut piti mun kysyäkkin että mitä olette saaneet käyttää astman hoitoon? itsellani buventolia täällä kotona mut en viiti ilman lääkärin lupaa ottaa..
nyt siis rv 25 menossa.
Kommentit (5)
Itselläni ei kokemusta mutta siskollani on astmaa/siitepölyallergiaa ja viime keväänä/kesänä hän käi muutamaan otteeseen suolahoidossa. Auttoi pahimman yli aina :)
Astma voi aiheuttaa pikkuiselle ongelmia, joten sen hoito on raskauden aikana erityisen tärkeää. Itselläni astmaan pulmicort ja ventoline ja joskus symbicort. Noita ainakin saa käyttää raskauden aikana. Ymmärtääkseni kaikki muu paitsi astman hoitoon tarkoitetut tabletit on sallittu raskauden aikana. Allergialääkkeissä on sitten rajoituksia.
Kuten moni jo kirjoitti, niin parempi että astmasi on hoitotasapainossa kuin se että liikaa välttelet hengitettävien astmalääkkeiden ottamista. Hengitettävät astmalääkkeet kuitenkin vaikuttavat lähinnä paikallisesti keuhkoissa. Jos saat vakavan astmakohtauksen (koska et uskalla käyttää lääkkeitä), se on pahaksi vauvalle...
eli hoidata ihmeessä astmaa, omien keuhkojesi takia ja tietysti vauvankin. Mulla käytössä beclomet ja avaavana buventhol, kortisoniannosta ei saa ylittää mut avaavaa pitää ja saa ottaa tarvittaessa.
allergialääkkeistä lekurit osaa kertoo tarkemmin, niitäkin saa raskauden aikana käyttää normaalisti. Ei kaikki äidit ole ns.terveitä, joten on pakko lääkkeitä käyttää. Se on kuitenkin pienempi paha kuin olla puolikuntoinen koko ajan.
Tiesittehän sitten et myös hengitettävä kortisooni voi vaikuttaa jo sikiöaikana vauvan tuleviin hampaisiin...
kuumetta rv 33+6
Raskausaikana astman hoito on tärkeää, jotta vauva voi hyvin masussasi. Itselläni on keväisin ja kesäisin aika pahat siitepölyallergiat, joten tiedän kyllä tunteen... Googletin hieman ja löysin yhden hyvän artikkelin, toivottavasti siitä on apua!
www. allergia. com/index. phtml?588_m =594&s=827
Mutta suosittelen kyllä, että varaat heti maanantaina lääkärin, jotta saat tarkat ohjeet oireittesi hoitoon!