Vuosi talossa jossa ulkohuussi eikä kylppäriä, miten pärjää vai pärjääkö?
Olisi mahis muuttaa tämmöiseen ja säästää rahaa ja ajattelen piece of cakena koska mökilläkin olen pärjännyt. Mutta enkö osaa huomioida kaikkea? Eli sauna löytyy metsän reunasta ja vesipiste on piharakennuksen päädyssä, josta siis ihan kunnan vesi kannettavissa. Sähkökin on.
Kommentit (75)
Toiset pärjää erittäin hyvin ja toiset ei lainkaan. Aloittaja kuulostaa siltä että pärjää. Siitä vaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Retkisuihku on hieno keksintö. Ladataan usb:llä ja toimii niin, että uppopumppuosa sijoitetaan saaviin tai ämpäriin jossa vettä ja suihkuosalla suihkutetaan kuin missä tahansa suihkussa.
Jees. Ja se toimii ulkona retkellä, mutta ei kovin hyvin sisätiloissa joissa ei ole sitä viemäriä tai vesieristettä.
Ap sanoi että sauna on. Pihasaunassa yleensä voi peseytyä, enpä ole kuullut yhdestäkään jossa ei voisi
Tottakai pihasaunassa voi peseytyä - mutta siellä siihen ei mitään retkisuihkulirua tarvita, kun se käy paljon helpommin ja tehokkaammin suoraan ämpäristä kauhomalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Retkisuihku on hieno keksintö. Ladataan usb:llä ja toimii niin, että uppopumppuosa sijoitetaan saaviin tai ämpäriin jossa vettä ja suihkuosalla suihkutetaan kuin missä tahansa suihkussa.
Jees. Ja se toimii ulkona retkellä, mutta ei kovin hyvin sisätiloissa joissa ei ole sitä viemäriä tai vesieristettä.
Ap sanoi että sauna on. Pihasaunassa yleensä voi peseytyä, enpä ole kuullut yhdestäkään jossa ei voisi
Tottakai pihasaunassa voi peseytyä - mutta siellä siihen ei mitään retkisuihkulirua tarvita, kun se käy paljon helpommin ja tehokkaammin suoraan ämpäristä kauhomalla
Olen samaa mieltä, mutta tuo kommenttini oli tähän: "Ja se toimii ulkona retkellä, ei kovin hyvin sisätiloissa joissa ei ole sitä viemäriä tai vesieristettä". Ei se ap nyt sisällä tuvassa ole peseytymässä.
Kaksi vatia ja kauha on oma tapani. Ensin tehdään vateihin sopiva vesi, sitten kastelen toisessa vadissa hiukset. Sitten peseydyn, enimmät shampoot huuhdon kauhalla, ja kun vati on sopivan painoinen, kaadan siitä vettä päähäni, toisella kädellä hiuksia haroen. Sitten saippuoin itseni, taas enimmät huuhdon kauhalla, lopuksi kaadan lopun veden päälleni. Siinä se.
Jos ei ole pieniä lapsia niin toimii,mutta ulkohuussiin juokseminen,etenkään keskellä yötä, 3 ja 6vuotiaden kanssa ei ole mitään herkkua. Vauvan pyllyn nyt voi jotenkin vielä pestä vaikka pesulapulla.
Itse olen juuri nyt kipeänä. 39 asteessakin laitoin toppasaappaat jalkaan, paksun fleecetakin päälle ja pipon päähän ja menin huussiin. Ihan normaali juttu, en minä hetkeäkään ajatellut siinä mitään outoa tai kauheaa. Kävin siellä ja tulin takaisin, riisuin ulkovaatteet ja palasin peiton alle.
Sukulaiset sitten kauhistelivat että kauheaa kun vielä ulkohuussiin joudut menemään!😂 Tuntuu että sellaiset jotka eivät näin elä, kokevat tämän kaikkein hirveimmäksi. Meille taas tämä on aivan normaalia elämää, ei ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Kaverin täti asui veljensä ja äitinsä kanssa pienessä omakotitalossa jossa oli pelkästään huussi, kuulemma sillä pärjää, rahaa olis ollut tehdä kunnon sisävessa mutta kun ei, hygienia oli mitä oli,söivät mm lihakeittoa joka oli monta päivää lämpimässä keittiössä keittolevyllä, homeista ruokaa oli jääkaappi täynnä ja uutta vaan ostettiin sinne,,veljensä oli maatilalomittaja joka hais helv pahalle kun ei käynyt kuin 2 krt/vko suihkussa/saunassa, niillä oli ulkosauna jossa padassa lämmitettiin vesi ja sitä samaa vettä käyttivät 3 ihmistä🤢
Padan kuuma vesi riittää heittämällä kolmelle pesijälle, siis siitä otetaan ja lantrataan pesuastioihin. Olet tainnut käsittää jotain väärin?
Mä rakastan jokaista tähän ketjuun kirjoittanutta. Meidän on tulevaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin pärjää, jos on epähygieeninen rotta.
Minä menin työpaikalle aina reilusti ennen työpäivän alkua suihkuun. Oli sama matka kumppanin kanssa ja hän meni töihin puoli kasiksi, niin tiputti minut sinne omaan duunipaikkaan menomatkalla.
Viikonloppuisin kävin uimassa ja saunomassa hallilla. Joskus pesin keittiössä hiukset. Ei tullu sisälle lämmintä vettä hanasta. Ulkohuussi oli. Sauna oli saunomiskelvoton. Tosiaan vuosi siellä asuttiin vähän ylikin. Menihän se kun nuori oli ja jaksoi käydä hallilla uimassa.
Nyt se olisi jo irvistelyn paikka minulle. Mut kaikkeen tottuu ja hätä keinot keksii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pärjää jos haluaa - mutta en ole varma, säästääkö siinä. Jos vesipiste on piharakennuksen päädyssä, se piharakennuksen pääty on pidettävä lämpimänä pakkasillakin. Samoin tietysti se talo. Ja nämä rakennukset, joissa ei ole vettä eikå viemäriä on yleensä sellaiselta ajalta tai sellaisiin tarkoituksiin rakennettuja, että eristeet on aika surkeat. Lämmitys voi siis olla todella kallista.
Mietin samaa. Miten tuon vesipisteen saa pidettyä sulana.
Riippuu vähän vesipisteestä. Jos on sähköä niin vesiputken sisään voi laittaa lämmityselementin ellei sitä sulana pidettävää putkiosuutta ole kovin mahdottomasti.
Tietysti pärjää! Ennenhän kaikki asui tuollaisissa olosuhteissa. Ei se nyt ehkämitenkään mukavaa ole, mutta ei siihen kuole.
Ei täytä asumisen lainmukaisia minimivaatimuksia, eli olisi laitonta.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Ihan laillisesti mekin asumme näin, ja samoin on asuneet talon aiemmat asukkaat. Älä keksi enempää höpöjä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen juuri nyt kipeänä. 39 asteessakin laitoin toppasaappaat jalkaan, paksun fleecetakin päälle ja pipon päähän ja menin huussiin. Ihan normaali juttu, en minä hetkeäkään ajatellut siinä mitään outoa tai kauheaa. Kävin siellä ja tulin takaisin, riisuin ulkovaatteet ja palasin peiton alle.
Sukulaiset sitten kauhistelivat että kauheaa kun vielä ulkohuussiin joudut menemään!😂 Tuntuu että sellaiset jotka eivät näin elä, kokevat tämän kaikkein hirveimmäksi. Meille taas tämä on aivan normaalia elämää, ei ongelmia.
Sama. Isälle iso ongelma että tällä lailla asutaan. Joka kerta puhuu että sisävessa tyätyy tehdä ja se täytyy olla. Käyhän se täällä joskus kylässä mutta ei nyt sitä varten tehdä vessaa kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Ihan laillisesti mekin asumme näin, ja samoin on asuneet talon aiemmat asukkaat. Älä keksi enempää höpöjä.
Eri mutta ainakaan me emme voisi siirtää kirjoja mökille koska se ei täytä vakituiselle asunnolle asetettuja määräyksiä, ja meillä sentään on juokseva vesi ja sisävessa. Meillä se jää toistaiseksi kiinni portaista, jotka ovat liian jyrkät vakituiseen asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri mutta ainakaan me emme voisi siirtää kirjoja mökille koska se ei täytä vakituiselle asunnolle asetettuja määräyksiä, ja meillä sentään on juokseva vesi ja sisävessa. Meillä se jää toistaiseksi kiinni portaista, jotka ovat liian jyrkät vakituiseen asuntoon.
Meidän talomme on aina ollut vakituinen asunto. On edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuo aikuiselta hyvin onnistuu. Talvella ulkokautta huussiin meneminen voi olla ärsyttävää ja pakkasessa tortunvääntö viluista puuhaa, miettisin vaikka bilteemasta sellaista portapottaa hätäavuksi sisään. Tosin jos ja kun sen sitten huussiin tyhjentää, niin siinä ei saa käyttää kemikaalia vaan samaa kuiviketta mitä huussissa. Ja siis mallin pitää olla sellainen, että sen astian saa helposti kipattua tavarasta ja putsattua.
Vesihomma... hyvä jos vettä tulee läpi talven, jos ei, niin sitä joutuu sitten miettimään mistä ja miten sen hommaat. Juomavedet vielä ostaa liidelistä, mutta pesuvesiä ei. Lämpimän veden vinkkejä jo tulikin, itse lämmittäisin pesuvedet saunassa padassa tai piippusäiliöllä. Padassa voisi olla kädenlämpöistä vielä seuraavanakin päivänä - ehkä.
Eihän tuossa muuten mitään. Varsinkin jos uuneihin ja takkoihin ja kiukaaseen saat omalta tontilta puut tai jostain muualta ilmatteeksi.
Koska tuo
Hyvin olen kokemattomana kaupunkilaisena pärjännyt noissa oloissa, ei ongelmaa.
Meillä on huone ja sauna samassa pikku mökissä, kylppärissä on porin matti, sisällä vain avotakka mikä ei lämmitä mitään, mutta sähköpatterit. Huussiin on pitkä matka mutta kyllä rakon pitää kestää aamuun asti. Tie on aurattu paitsi oma pihatie senkin auraaja ottaa jos soitan etukäteen että ollaan tulossa.
Kun rutiini syntyy, menee kaikki ihan hyvin, peukalo ei saa olla keskellä kämmentä, pakkanen voi aiheuttaa yllätyksiä. Niin ja naiset voivat virtsata pesuhuoneen kaivoon ja heittää pari kuupallista vettä päälle.
On siinä oma hohtonsa tehdä avantoa tai halstrata itse pilkkimiään kaloja.