Minkä ikäisenä teidän lapset ovat puhuneet
niin selkeästi, että täysin tuntematon ihminen on saanut selvää? Eli ei niin, että vain vanhemmat ja usein nähtävät ihmiset ymmärtävat. Meillä 2,5vuotias puhuu niin , että vain vanhemmat ja isovanhemmat ymmärtää. Mietin tässä, että pitisikö ottaa puheterapeuttiin yhteyttä. Itse olen kyllä alkanut puhua vasta yli3-vuotiaana. Lapsellani on paljon sanoja ja tulee kyllä jopa 6 sanaisia lauseita mutta jotku sanat kokonaisina ja joistain vaan ekatavu ja joistai vika.
Kommentit (7)
Mekin saatiin neuvolasta lähete mutta neuvolan täti sanoi, että kannataa mennä sitte vasta syksyllä jos ei kesän aikana ala puhe tulla paremmin! Neuvolan täti ei ollut vielä kovin huolissaa mutta näin äitinä sitä aina mietii ja murehtii! T: Ap
Varsinaisesti puhui lauseita käyttäen n 1-vuotiaasta lähtien. Sitä ennen yksittäisiä sanoja tai korkeintaan kahden sanan lauseita.
Vierailija:
Varsinaisesti puhui lauseita käyttäen n 1-vuotiaasta lähtien. Sitä ennen yksittäisiä sanoja tai korkeintaan kahden sanan lauseita.
Pikkusisko (joka muuten ei puhunut yksivuotiaana kuin muutaman sanan) syntyi esikoisen ollessa 1v4kk ja kun vieraita tuli vauvaa katsomaan niin esikoinen meni ovelle vastaan sanoen " sssssshhh, ei saa uutaa sikko nukkuu" (ei saa huutaa, sisko nukkuu).
Toiset vaan alkaa puhumaan aikaisemmin kuin toiset.
Meidän kerhossa juuri tuon ikäisiä ja joka toisella lapsella puuttuu tavuja ja kirjaimia sanoista niin, että vain " harjaantuneet" ymmärtävät mistä kyse. Parilla lapsella vasta harvoja korkeintaan 2-sanaisia lauseita.
suunnilleen samanlaista. Neuvola ei ollut huolissaan, sain lähetteen puheterapeutille, kun itse olin - siis huolestunut.
Nyt lapsen puhe lähti juuri rakettimaiseen nousuun yks kaks ja veikkaan, että koko terapeuttilähete on turha.