Mulla alkkarit vaan päällä kotona, tätä se kerrostaloelämä on, kun koti on lämmin nurkkia myöten!
Naurattaa nuo pihistelevät sähkölämmittäjät. 😂 Kaukolämpö pitää asunnon lämpimänä, välistä pidän parvekkeen ovea auki ihan.
Kommentit (23)
Ap. älä sit vingu, kun taas yhtiövastike tai vuokra nousee.
Minulla on kyllä kerrostalossa sähkölämmitys.
En usko että olet alkkarit päällä jos et näytä kuvaa
Onneksi en joudu asumaan kerrostalossa. Se vasta surullista olisi.
Pidin äsken parvekkeen ovea auki kun oli hieman liiankin kuuma kerrostaloasunnossani. 😁 Nautin ihanasta tasaisesta lämmöstä, voi olla vaikka alasti yötä päivää. Muistan ne ajat kun omakotitalossa rassattiin termostaattia, kytättiin lämpömittaria ja pelättiin energialaskuja. Ei koskaan enää sitä paskaa.
Kyllähän me kerrostaloasujat maksetaan kaukolämmöstä. Se on vain leivottu sisään yhtiövastikkeeseen. Voishan ne huvin vuoksi erotella, että mikä osuus yhtiövastikkeesta on kaukolämmön osuus, mutta kun ei ne erottele sitä.
Meilläkin on täällä +25 astetta sisällä ja piti yöllä ihan kääntää patteria pienemmälle, kun heräsin kuumuuteen, kuin olisi kesähelle.
Meillä on kova vastike isosta kerrostalokämpästä Helsingissä, 700 euroa. Vuoden ympäri. Kyllä siihen tasan on lämmityksenkin osuus sisään leivottuna, vaikka on niin kaukolämpöä, niin kaukolämpöä.
Tuon lisäksi meillä on ainoastaan omalla sähköllä toimiva kylppärin lattialämmitys. Kylppärissä ei ole vesipatteria. Talvisin sähkölasku on siis tuplat verrattuna kesään. Eli talvella sähkölaskumme on 100 euroa, kesällä noin 50 e. On kiinteä sähkösopimus.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän me kerrostaloasujat maksetaan kaukolämmöstä. Se on vain leivottu sisään yhtiövastikkeeseen. Voishan ne huvin vuoksi erotella, että mikä osuus yhtiövastikkeesta on kaukolämmön osuus, mutta kun ei ne erottele sitä.
Meilläkin on täällä +25 astetta sisällä ja piti yöllä ihan kääntää patteria pienemmälle, kun heräsin kuumuuteen, kuin olisi kesähelle.
Meillä on kova vastike isosta kerrostalokämpästä Helsingissä, 700 euroa. Vuoden ympäri. Kyllä siihen tasan on lämmityksenkin osuus sisään leivottuna, vaikka on niin kaukolämpöä, niin kaukolämpöä.
Tuon lisäksi meillä on ainoastaan omalla sähköllä toimiva kylppärin lattialämmitys. Kylppärissä ei ole vesipatteria. Talvisin sähkölasku on siis tuplat verrattuna kesään. Eli talvella sähkölaskumme on 100 euroa, kesällä noin 50 e. On kiinteä sähkösopimus.
No siinä on jotain kustu silmään. 800 euroa talvella vastikkeeseen ja sähköön 😂, on syytä olla joku 200+ neliön luksuskämppä arvoalueella.
Kaukolämpö on muuten helkkarin kallista. Siksi monessa yhtiössä onkin"lämpökäyriä" väännetty aika paljon alaspäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siinä on jotain
No tämä asunto on 140 neliötä ja hyvällä alueella. 15 vuotta vanha kerrostaloasunto. Hyvin rakennettu, laadukas.
Vierailija kirjoitti:
Talo valmistunut heti sotien jälkeen vai ennen?
Kaikkein eniten käy sääliksi jossain rintamamiestaloissa kärvistelevät piruparat näin talvisin.
Vierailija kirjoitti:
Pidin äsken parvekkeen ovea auki kun oli hieman liiankin kuuma kerrostaloasunnossani. 😁 Nautin ihanasta tasaisesta lämmöstä, voi olla vaikka alasti yötä päivää. Muistan ne ajat kun omakotitalossa rassattiin termostaattia, kytättiin lämpömittaria ja pelättiin energialaskuja. Ei koskaan enää sitä paskaa.
Eli sinä maksatat nyt muilla sen, että pidät auki parvekkeen ovea, koska olet lämmittänyt asuntosi saunaksi. Hukkaat energiaa turhaan. Tajuatko?
Asun rintamiestalossa, takka+ilp pitää sisälämmön tasaisena 22c. Takka vielä tuo lämpöä varsinkin lattiaan, miksi pitäis sääliä? :D
Minä olen myös alkkareissa kesät talvet. Tosin kesällä ei ole patterit päällä, niin kuin nyt. Olen lapsesta asti kokenut vaatteet ärsyttäviksi, eli valittanut kankaiden raapivan jne. Minulla onkin se karvatuppitauti, jossa karvatuppi ei kasva karvaa, vaan se on sellainen kuivunut pinnaltaan. Siihen tarttuu kaikki kankaat kiinni. Sitten jos miettii montako karvatuppea on, niin vaatteet ovat todella rasittavia. Tämä huomio vanhemmille, joiden lapset eivät lakkaa valittamasta ja itkemästä. Tarkistakaa voiko olla tämä vaiva. Etenkin sukkahousut (lapsilla ennen käytettiin) ja sen tyyppiset ohuet tai tiukat tekokuitukankaat tarttuvat näihin kuivatuppeihin. Vaatteet päällä olo on siis kuin annettaisiin jotain minisähköiskuja tai luunappeja ympäri vuorokauden jatkuvalla syötöllä päästä varpaisiin.
Itse voin paremmin vähän viileässä. Kuumuudessa kärsin ja siinä se huono, että vaatteita ei voi vähentää loputtomasti. Täällä meidän omakotitalossa on juuri sopivaa nyt ja rakasta puilla lämmittämisen tunnelmaa. Onneksi on monta kaunista kakluunia ja leivinuuni. Ilppi sitten tarvittaessa auttaa. Mutta meillä ei ole kyllä mitään ongelmaa maksaa ilpillä lämmittästä. Se on sen verran edullista.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen myös alkkareissa kesät talvet. Tosin kesällä ei ole patterit päällä, niin kuin nyt. Olen lapsesta asti kokenut vaatteet ärsyttäviksi, eli valittanut kankaiden raapivan jne. Minulla onkin se karvatuppitauti, jossa karvatuppi ei kasva karvaa, vaan se on sellainen kuivunut pinnaltaan. Siihen tarttuu kaikki kankaat kiinni. Sitten jos miettii montako karvatuppea on, niin vaatteet ovat todella rasittavia. Tämä huomio vanhemmille, joiden lapset eivät lakkaa valittamasta ja itkemästä. Tarkistakaa voiko olla tämä vaiva. Etenkin sukkahousut (lapsilla ennen käytettiin) ja sen tyyppiset ohuet tai tiukat tekokuitukankaat tarttuvat näihin kuivatuppeihin. Vaatteet päällä olo on siis kuin annettaisiin jotain minisähköiskuja tai luunappeja ympäri vuorokauden jatkuvalla syötöllä päästä varpaisiin.
Kuulostaa ikävältä sairaudelta. Mikä sen virallinen nimi on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talo valmistunut heti sotien jälkeen vai ennen?
Valmistunut vuonna 2023
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ikävältä sairaudelta. Mikä sen virallinen nimi on?
En muista :D
Luin vaan lehdestä kerran, että sille on keksitty nimi. Mitään parannusta ei sen sijaan vielä. Ehkä ne joku päivä keksivät vielä senkin. Koko sisarusparvellani on sama.
Minä taas olen kotona aina alasti! T: M65+
No maksaa se kaukolämpökin, ja vielä enemmän jos ajaa harakoillekin.