Kylläpä tuli paha mieli pikkulintujen puolesta
Taloyhtiöltä tuli juuri hetki sitten lappu jossa käskettiin lopettaa lintujen ruokinta. Kävin keräämässä ruoat pois ja heitin ne roskiin. Nyt katson ikkunasta kun linnut lentävät etsimässä kadonneita ruokia. Lintujen ruokintaahan ei saisi lopettaa kesken talven mutta ei voi mitään, taloyhtiö ilmoitti että keräävät ne tarvittaessa itse pois.
Kuinhahan lintujen nyt käy? Nääntyvät hädissään nälkään.
Kommentit (117)
vie ruoka taloyhtiön tontin ulkopuolelle tai lähipuistoon.
Ei kaikkia taloyhtiön vouhotuksia tarvitse ottaa todesta.
Rotat hakeutuvat alueille, joissa on helposti saatavilla ruokaa, vettä ja suojaa. Rottien päätymistä omalle pihalle voi yrittää estää kiinnittämällä huomiota pihan siisteyteen, jäteastioihin, puista pudonneisiin hedelmiin ja lintujen talviruokintaan.
Mutta mitä voi tehdä kun naapurissa asuu ihminen, jolla ei ole ymmärrystä, miten pitää rotat poissa pihaltaan? Ilmoittaa ympäristöviranomaiselle lienee ainoa tapa. Meidän naapurissa mummelin lintujenruokinta ympäri vuoden aiheutti valtavan rottaongelman. Hän vei lähes kaikki elintarvikejätteensä pihalleen "lintujen ruuaksi".
Mulla on riistakamera paikassa jossa ruokin lintuja eikä yhtään rottaa ole näkynyt.
Vein riistakameran kokeeksi mäkkärille ja voi sitä rottien määrää mitä muistikortille tarttui. Ihminen houkuttaa rottia ruuallaan, ei linnut.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on riistakamera paikassa jossa ruokin lintuja eikä yhtään rottaa ole näkynyt.
Vein riistakameran kokeeksi mäkkärille ja voi sitä rottien määrää mitä muistikortille tarttui. Ihminen houkuttaa rottia ruuallaan, ei linnut.
Höpö höpö. Älä viitsi kertoa satuja. 😆
Vie ruokaa taloyhtiön alueen ulkopuoelle, johonkin ihan lähelle. Miksi kävit keräämässä heti pois, oma vika.
Sitten ihmetellään mihin Suomesta katoaa kaikki linnut.
Tässä se ihmisen pohjaton itsekkyys taas nähdään. Ei voida keksiä ratkaisuja, ei voida edes vähän antaa periksi, vaan annetaan viattomien kuolla nälkään. Aika pitkälti ihmisen toimista kuitenkin johtuu, että monet pikkulinnut ovat vähentyneet määrällisesti ja lajillisesti todella paljon, joten olisi ihan moraalinen velvollisuus auttaa niitä. Mä vihaan ihmisiä todella paljon, hyi!
Lintukato on totta! Ihmiset eivät ymmärrä luonnon tärkeyttä, ennenkuin kolahtaa omaan nilkkaan.
Itse en ruoki lintuja, koska talvella teen 3-4 viikon lomamatkan. On tarpeeksi siinä, että saan jonkun käymään kahden viikon välein tyhjentämässä postilaatikon. En halua vaivata ketään liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lintujen ruokinta aiheuttaa rottaongelmaa. Sääli silti lintujen puolesta.
Tätä aina hoetaan mutta ei useinkaan pidä paikkaansa.
Rottaongelma puhkesi kaupungeissa biojätteiden pakollisen keräämisen alkamisen jälkeen. Asuin 19 vuotta kerrostalossa, jossa ruokittiin lintuja lintulaudoilla joka talvi 15 vuotta - ei minkäänlaisia ongelmia. Vasta kun biojäteastiat tulivat tontille, sen jälkeen talojen vierustoille ilmestyi hopeanvärisiä laatikoita, joissa oli rotanmyrkkyä. Rottaongelma oli totta, eikä pikkulintuja enää saanut ruokkia, tuli täyskielto.
Ihmisissä tietenkin on vika, biojätelaatikoita ei suljeta tarpeeksi tiiviisti tai jätetään pusseja täyden laatikon viereen. Mutta se se alkulähde on niin rottaongelmaan kuin sen myötä lintulautojen häviämiseenkin: biojätekeräys.
Vierailija kirjoitti:
Sitten ihmetellään mihin Suomesta katoaa kaikki linnut.
Kissat eivät niitä vie. Ihmisten tekoa kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Tässä se ihmisen pohjaton itsekkyys taas nähdään. Ei voida keksiä ratkaisuja, ei voida edes vähän antaa periksi, vaan annetaan viattomien kuolla nälkään. Aika pitkälti ihmisen toimista kuitenkin johtuu, että monet pikkulinnut ovat vähentyneet määrällisesti ja lajillisesti todella paljon, joten olisi ihan moraalinen velvollisuus auttaa niitä. Mä vihaan ihmisiä todella paljon, hyi!
Täällä on ratkaistu tuokin ongelma että kaupunki on järjestänyt ruokinta paikkoja, ne voi jokainen tarkistaa kaupungin sivuilta, niitäkin on useampia ympäri kaupunkia niin ei kenenkään pidä taloyhtiön pihoilla ruokkia, sorsille on myös oma paikka ettei pidä uimarannalla syöttää ja paikalla on iso kyltti asiasta
No mikset laita lintulautaa omalle parvekkeellesi? Pakkoko se taloyhtiön piha on sotkea.
Ruokkikaa lähimetsässä, kauempana asutuksista.
Ei parvekkeilla eikä kerrostaloissa.