Esikoinen pissaa housuun
Tilanne tämä: kolmevuotias poikamme on viime kesästä lähtien ollut päivät ilman vaippaa, välillä tietenkin vahinkoja tulee, mutta tähän asti tosi hienosti osannut pidättää jo pitkiäkin aikoja pissaa. Vahingosta ollaan tietysti aina jotain sanottu, esim. että onpas harmi kun tuli pissa housuun tms. No, tammikuussa meille syntyi toinen lapsi ja tämän jälkeen pissat ovat tulleet housuun melkein joka päivä ja joskus kolmekin kertaa päivässä. Tämähän on lienee aika normaalia, kun tule uusi vauva taloon, olen kuullut että anhempi lapsi saattaa taantua.
Kun pissoja alkoi tulla useammin housuun, aloimme ihmetellä sitä. Pidimme vahingon jälkeen pojalle " puhutteluja" (on kielellisesti jo tosi kehittynyt, puhuu ja ymmärtää) että housuun ei saa pissata, pitää tulla heti kertomaan isille tai äidille jos pissattaa, ihmeteltiin, että miten näin nyt kävi, kun olet jo pitkään osannut pidättää jne. No, tämän seurauksena poika tajusi, että tällähän saa mukavasti vanhempien huomion vauvalta ja pissaili housuun aina kun alkoi tuntua siltä että nyt ois tarvetta saada vähän enemmän huomiota. Onneksi tajusimme tämän ja seuraavan kerran kun pissa tuli, totesin vain että Oho! Haetaan uudet housut ilman kummempia saarnoja. Pojan ilmeestä huomasi, että oli ihan ihmeissään, kun ei tullutkaan tavallista " saarnaa" .
No, vähän aikaa meni taas hyvin, poika muisti mennä itse vessaan kun pissatti, välillä tietenkin tuli pieniä vahinkoja, mutta tosi harvoin.
Nyt poika ollut kipeänä kolme päivää, ja ollut koko ajan kotona mun ja vauvan kanssa (on normaalisti kolme päivää viikossa päiväkodissa) ja pissahommat ovat taas menneet ihan höpöhommaksi. Kun pojalta kysyy, että pissattaako, siinä vaiheessa housut on vielä kuivat ja potalle mentäessä onkin jo liruttanut kaikki pöksyihin. Ja kun tätä tapahtuu kolmekin kertaa päivässä, ei pysty enää olemaan motkottamatta. Eilen poika pissasi isän syliin ja sanoi tehneensä sen tahallaan ja koska se on kivaa! Aiemminkin on kyllä joskus sanonut että on kivaa pissata housuun.
Mitä ihmettä tässä nyt pitäisi tehdä? Siitä ei ainakaan ole kyse, ettei poikaa huomioitaisi tarpeeksi, leikimme kumpikin hänen kanssaan aina kun ehdimme ja yhdessä puuhaillaan kaikkea mahdollista muutenkin. Vinkkejä kaivataan. Jostain muistan lukeneeni, että siitä ei saisi rangaista jos pissa tulee housuun, koska se voi tosiaan olla vahinko. Mutta mitä tehdä jos pissaa tahalleen housuun? Jäähylle?
Sitäkin on kokeiltu, että jos se on niin kivaa pissata housuun, niin pojalle on jätetty pissaiset housut päälle, mutta sekään ei tunnu haittaavaan menoa. Jäähylle ollaan laitettu joskus miettimään, että onko se housuihin pissaaminen todella niin kivaa. Auttakaa!
Kommentit (5)
onnistuneista vessakäynneistä? Toisin sanoen kun lapsi käy pöntöllä pissalla niin erityiskehut ja vaikka tarra tms. Joillekin tepsii myös sen tyyppiset kehut kuin " oletpas jo _iso_ poika kun osasit noin hienosti pissalla käydä, vauvat ei vielä tuommoista osaakaan!" .
...kun perheeseemme syntyi vauva ja esikoisemme on aika samanikäinenkin kuin teillä. Pottatarroista oli apua. aluksi hän oli niistä ihan tohkeissaan, sitten into hiipui, mutta syttyi taas uudestaan. Torumisista, lelujen takavarikoinnista ym. ei ollut mitään apua. Joskus olen laittanut hänelle myös vaipan, jos useampi vahinko tulee saman päivän aikana. Nykyään hän olisi jo mieluummin ilman vaippaa.
Meilläkin poika (nyt 3v2kk) oppi päiväkuivaksi viime kesänä. Vahinkoja tietysti tuli. Talvella oli välillä sellaisia kausia, että laitoin suosiolla vaipan, ja poika teki sitten siihen tarpeensa eikä edes yrittänyt vessaan, kun muuten oli aina kaikki housut likasina. Välillä vaippaa ei olisi millään saanut laittaa, mutta housuun tuli silti. Välillä kakkakin. Nyt tilanne on kuitenkin ala- ja ylämäkien jälkene tasaantunut niin, että innostuessaan unohtaa sanoa asiasta tai liika myöhään lähtee vessaa kohti. Kakat ei tule kuin ripulin aikana enää vahingossa housuihin. Yövaippa on edelleen käytössä, poika itse haluaisi kovasti siitä jo eroon ja kerran onkin jo aamulla vaippa ollutkn kuiva. Olen päättänyt, että saa odottaa kesään asti, että saa sitten vahingon tullen vähän helpommin pyykin kuivaksi... Niin omatoiminen poika jo on, että itse aamulla repii vaipan vessan roskikseen ja käy pissalla. Mutta tosiaan vaikeuksia on ollut monenlaisia tässä matkan varrella, välillä on otettu kantaa reippaastikin kastuneisiin housuihin ja välillä oltu piittaamatta. Mutta kyllä se siitä. Ja meilläkin on tosiaan 1v-ikäinen pikkusisko talossa :)
Mä jäin miettimään, onko pojasta oikeasti kiva pissata housuun vai sanooko hän niin vain peitelläkseen nolouttaan/hakeakseen huomiota. Siis en tiedä, mikä tilanne on; tämä vain tuli mieleen.
3,5-vuotias tyttömme on päivä- ja yökuiva, mutta flunssaisena saattaa pissata housuihinsa.
PikkuÄ:
Nyt poika ollut kipeänä kolme päivää, ja ollut koko ajan kotona mun ja vauvan kanssa (on normaalisti kolme päivää viikossa päiväkodissa) ja pissahommat ovat taas menneet ihan höpöhommaksi. Kun pojalta kysyy, että pissattaako, siinä vaiheessa housut on vielä kuivat ja potalle mentäessä onkin jo liruttanut kaikki pöksyihin. Ja kun tätä tapahtuu kolmekin kertaa päivässä, ei pysty enää olemaan motkottamatta. Eilen poika pissasi isän syliin ja sanoi tehneensä sen tahallaan ja koska se on kivaa! Aiemminkin on kyllä joskus sanonut että on kivaa pissata housuun.
Minulla ei kokemusta tällasesta huomion hausta, koska sitä kai se on. Mutta olisiko ihan hullu idea, ett vahingon sattuessa tai tahallisen pissaamisen (kumpaa nyt lie) ottaisitte pojan jonku lempilelun " lukkojen taa" .
Ja sanoisitte, että saa sen vaikka sitten takaisin, kun on ollut päivän pissaamatta housuihin.