Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä silikonitikun puhdistusideaa. Langalla saan puhtaammaksi hampaiden välit

Vierailija
25.01.2026 |

Siis töin tuskin saan tungettua sen silikonitikun hampaiden väliin ihan ikenen rajasta. Ja vedän ulos. Mitään mönjää ei jää tikkuun.

Joihinkin väleihin en saa tikkua tai jos saan, en saa mönjää pois. Mutta jos heti vedän saman kolon langalla, saan nykytettyä langalla alaspäin kaiken mönjän.

Miten tikulla saa mönjät pois, kun se liike on vain sisään ja ulos? 

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Idea on saada bakteerikerros rikottua pois nimenomaan sieltä ikenen pinnasta. Hampaiden välien hinkutus on aika turhaa. Se pieni alue siellä hampaiden väliin jäävän ikenen pinnassa on se, mikä kaipaa puhdistamista, ei niinkään hampaiden väliset rajat.

Vierailija
2/20 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin nyt sinä nytkytät mönjän hampaiden välistä alaspäin. Sinne hampaiden välissä olevaan koloon ikenen sisällä, joka putsataan hammasväliharjalla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin nykytänkin langalla mönjät alaspäin. Muutenhan ne jäävät sinne.

Tikulla ei näytä olevan mitään merkitystä - sisään ja ulos ja tikku aina puhdas.

Lisäksi tiukoissa väleissä näen itse sen mönjän eikä tikku poista sitä, mutta hammaslangalla lähtee.

Vierailija
4/20 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Idea on saada bakteerikerros rikottua pois nimenomaan sieltä ikenen pinnasta. Hampaiden välien hinkutus on aika turhaa. Se pieni alue siellä hampaiden väliin jäävän ikenen pinnassa on se, mikä kaipaa puhdistamista, ei niinkään hampaiden väliset rajat.

Tikku puhdistaa vain pienen alueen eikä sillä pääse lähellekään ientaskuja, siksi minäkään en käsitä näiden hammasväliharjojen suosiota. Sellaisten jäljiltä saa vielä erikseen puhdistaa salaatinlehdet hammasväleistä, kun lankaamalla nekin olisi saanut pois. Mikään ei voita kunnollista leveää hammaslankaa.

T. Eri

Vierailija
5/20 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tikku puhdistaa vain pienen alueen eikä sillä pääse lähellekään ientaskuja, siksi minäkään en käsitä näiden hammasväliharjojen suosiota. Sellaisten jäljiltä saa vielä erikseen puhdistaa salaatinlehdet hammasväleistä, kun lankaamalla nekin olisi saanut pois. Mikään ei voita kunnollista leveää hammaslankaa.

T. Eri

Käytät sitä väärin. Ei sitä laiteta mihinkään hampaan väliin, vaan ikenen läpi hampaiden alla. 

Vierailija
6/20 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Käytät sitä väärin. Ei sitä laiteta mihinkään hampaan väliin, vaan ikenen läpi hampaiden alla."

Juuri tuota tarkoitan. Hampaiden väleissä olevia salaatinlehtiä ei tikulla saa pois vaikka kuinka tökkisi ienrajaa.

Vierailija
7/20 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Käytät sitä väärin. Ei sitä laiteta mihinkään hampaan väliin, vaan ikenen läpi hampaiden alla."

Juuri tuota tarkoitan. Hampaiden väleissä olevia salaatinlehtiä ei tikulla saa pois vaikka kuinka tökkisi ienrajaa.

Niin sinä voit käyttää molempia riippuen siitä, mitä paikkaa haluat putsata. Langalla putsataan hampaiden välit ja sillä tikulla ientaskut. 

Vierailija
8/20 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin sinä voit käyttää molempia riippuen siitä, mitä paikkaa haluat putsata. Langalla putsataan hampaiden välit ja sillä tikulla ientaskut. 

Tai sitten voi hoitaa langalla nuo molemmat eikä tikkuja tarvita mihinkään. Turhake.

Vierailija
9/20 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro nyt joku asia minkä ymmärrät.

Vierailija
10/20 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvempi käyttää sitä hammaslankaakaan oikein. Ei sillä kuulu hinkuttaa vaan nostaa se lanka ylös ikeneen sinne kaareen/ientaskuun asti ja nykyistä pois, sama toiselle puolen ientä. Itse käytän molempia, sekä silikonista hammastikkuja että hammaslankaa. Ahtaat hammasvälit niin ikenet tulehtuu helposti jos sinne jää ruoantähteitä muhimaan. Hammasharja ei sinne kuitenkaan pääse. Ja se kieli kuuluu myös pestä.

Vierailija
11/20 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyohjeistuksessa se lankaus on huonoa, se vaan vahingoittaa hampaita eikä ienraja puhdistu kunnolla. Nykyään nimenomaan suositellaan enemmän välien "pinta putsausta". Tai näin on ainakin hammaslääkäri viime vuosina ohjeistanu.

Vierailija
12/20 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hampaiden ientaskut on eri kokoisia. Mulla on käytössä L ja M kokoiset hammasväliharjat. Yksi hammasväli/ientasku on niin tiukka, että siihen käytän hammaslankaa ja hammastikkua.

Vierailija
13/20 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se möhnä jääkään siihen tikkuun, vaan vastapuolelta työntyy ulos sellainen finnin sisällön näköinen kikkare. Olin järkyttyny kun kokeilin niitä ensimmäisen kerran, olin myös ollut siinä uskossa että lankaus riittää.

Vierailija
14/20 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei mene hammasväleihin mitkään tikut. Lanka vain ja sekin heikosti. 

Vierailija
15/20 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, viimeiset 20 vuotta se lankaaminen oli erittäin tärkeää ja hyödyllistä.

Idea on kapitalismi. Kalliimmat, kertakäyttöisemmät tuotteet. Ei kestä kiittää ap.

Vierailija
16/20 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa suomalaisista ei käytä lankaa eikä tikkuja, osa ei edes pese hampaita kaksi kertaa päivässä. Hyi olkoon haisulit.

Vierailija
17/20 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Xs kokoinen hammasvälitikku ja litteä hammaslanka käyttöön.

Vierailija
18/20 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyohjeistuksessa se lankaus on huonoa, se vaan vahingoittaa hampaita eikä ienraja puhdistu kunnolla. Nykyään nimenomaan suositellaan enemmän välien "pinta putsausta". Tai näin on ainakin hammaslääkäri viime vuosina ohjeistanu.

Lankaus vahingoittaa ikeniä mikäli sitä ei osaa tehdä oikein. Ja koska valtaosa ihmisistä tuntuu olevan kädettömiä tunareita, niin suositellaan tikkuja (että ne hammasvälit edes joskus puhdistettaisiin). Mä olen aina käyttänyt hammaslankaa eikä mulla ole ientulehdusta, hammaskiveä, kariesta eikä ikenien vetäytymiä. 

Vierailija
19/20 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Xs kokoinen hammasvälitikku ja litteä hammaslanka käyttöön.

Ei mene minkään kokoinen tikku. Tämän ovat joutuneet niin hammaslääkärit kuin suuhygienistit toteamaan. Hammaslangoissa vain tietyt menevät hammasväliin, iso osa repeytyy täysin.

Vierailija
20/20 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, viimeiset 20 vuotta se lankaaminen oli erittäin tärkeää ja hyödyllistä.

Idea on kapitalismi. Kalliimmat, kertakäyttöisemmät tuotteet. Ei kestä kiittää ap.

Hammaslankainta ja silikonista hammasväliharjaa voi käyttää useamman kerran, huuhtelee ne tietenkin käytön jälkeen. Itsellä käytössä Plackersin lankain ja TePe väliharja. Säilytyskotelokin tuli mukana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi viisi