Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaipaan neuvoja raha-asioissa

Vierailija
25.01.2026 |

Nepsyt päihdeongelmaiset vanhempani eivät opastaneet millään tavalla rahan käytössä. Heidän tyylinä oli laittaa kaikki sileäksi. Eivät säästäneet koskaan mitään koska kuulemma se olisi ollut täysin turhaa.

Tästä syystä koko aihe ahdistaa ja paljon.

En ymmärrä mitään esim rahastoista ja mun oppimisvaikeudet ja matemaattinen hahmotushäiriö tekevät oppimisesta mahdotonta. Kahdesti olen ollut pankissa kuuntelemassa säästämisestä mutta pois lähtiessä pää on pyörällä ja kaikki unohtunut. Häpeän asiaa ja se taas ruokkii ahdistusta jonka vuoksi hautaan asian.

Olen yrittänyt opetella rahastohommia podeja kuuntelemalla, googlaamalla ja puhumalla ystävien kanssa, mutta en vain ymmärrä mitään. En tiedä mistä aloittaa. Tunnen itseni aivan idiootiksi kun tarvitsisin sellaista lapsen tason opastusta.

Kiitos kaoottisen ja köyhän lapsuuten ja nuoruuden, en törsää. Harkitsen ostoksia pitkään enkä osta mitään uutena. Pystyn säästämään niin että siirrän verkkopankissa ylimääräiset säästötilille. Tietysti hyvä että jää säästöön, mutta tilille säästäminen on vähän yhtä tyhjän kanssa.

Tarvitsen neuvoja kahteen asiaan.

Ensimmäinen koskee auton ostamista.

Mulla on nyt 40k jos lasken käyttötilin ja kaksi säästötiliä yhteen. 

Haluan mahd turvallisen ja uudehkon auton ja se maksaa ~19k. 

Miten toimin? 

-Ostanko auton rahoituksella? 

Rahoitus on todella kallista ja velan oikea lyhennyssumma jää pieneksi. Tuntuu typerältä maksaa 180e/kk josta itse velka lyhenee vain 100e/kk.

-Ostanko auton käteisellä ja koen ahdistusta siitä että olen käyttänyt puolet mun säästöistä? Mitä jos tapahtuu jotain ja tarvitsenkin rahaa? 

Kumpi on oikeasti järkevämpi ratkaisu? Todella monihan valitsee rahoituksen vaikka auto olisi mahdollista ostaa käteisellä. Onko se turvallisempaa?

Toinen koskee rahastoja.

Onko mitään järkeä aloittaa rahastosäästämistä oman pankin kautta?

Pankki ottaa siitä välistä joten onko mitään hyötyä?

Jos päädyn tähän niin mistä tiedän mihin kannattaa laittaa? Voiko pankin asiantuntijaan luottaa täysin ja toimia hänen neuvojen mukaan?

Kaipaan neuvoja ja olisin todella kiitollinen jos joku jaksaisi vastata.

En kaipaa mitään taivastelua tai kummastelua. Se vain pahentaa tätä häpeää.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoista en tiedä mitään. 

Rahastossa tärkeintä on pienet kulut (alle 0,5 %). Pankin rahastot ovat usein kalliita. Mitä jos aloittaisit pienillä summilla ja kokonaan kuluttomalla indeksirahastolla (Nordnetilla ainakin on) ja lisäät sitten sijoituksia muualle, kun kokemusta karttuu?

Vierailija
2/8 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoita kaikki säästöt kultaan, aina. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä osta autoa, liisaa ennemmin. Tyyliin joku autoverkkokaupan "melkein uusi vuodeksi" tms on ihan järkevä jos ei kauhean paljoa aja mutta tarvitsee silti auton 

Vierailija
4/8 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä suht. Kallis 0,69% pankin rahasto, johon lisään 250e/kk. Tärkeintä minun mielestä on se että valitset summan mikä menee automaattisesti joka kuukausi sinne rahastoon, niin ettei se hetkauta sun taloutta yhtään.

Autosta; itse ostin 7 vuoden takuulla uuden Kian, en pelaile lainojen/rahoitusten kautta yhtään.

19k budjetilla saat takuunalaisen pari vuotta käytetyn. 

Vierailija
5/8 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auto kannattaa ostaa käteisellä, jos siihen on varaa. Osamaksulla joutuu maksamaan lainan perustamiskulut ja korkoa.

Rahastoissa on kuluja, mutta niillä saa vaivattomasti hyvän hajautuksen. Voihan niitä osakkeita tietysti ostaa itsekin pörssistä.

Vierailija
6/8 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitset vain esim. Seligsonin asiakkuuden ja merkintäviitteen.  Miksi näissä on kynnys, johtuu osaksi liiasta neuvomisesta, aloitus on helppoa.

Joten ota härkää sarvista ja tee omat linjanvedot.

Vierailija
7/8 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autorahoituksessa on järkeä, jos on korkotarjous. Eli saattaa olla esimerkiksi 0-korko tai ainakin alle 2% korko. Jos korko on pieni, saat sijoittamalla siitä pääomasta, jonka laittaisit velattomaan autoon, paremman tuoton kuin rahoituksen korko. Lisäksi voit yrittää arvioida, paljonko auton arvo on esimerkiksi viiden vuoden päästä ja ottaa rahoigukseen ison viimeisen erän. Näin saat kuukausittaisen erän pienemmäksi, toki maksat korkoa enemmän, mutta tätä voit yrittää minimoida ostamalla auton, kun on rahoitustarjous. Esimerkiksi auton hinta on 20 000€ kaikkineen ja maksuaika 5v. Jos arvioidaan, että auton arvo tippuu 20%/vuosi vuoden päästä auton arvo olisi 16 000€, kahden vuoden päästä 12 800€, kolmen vuoden päästä 10 240€, neljän vuoden päästä 8 192€ ja viiden vuoden päästä 6 553,60€. Otat viiden vuoden rahoituksen 4 000€ loppuvelalla, niin tuo 4 000€ takee esimerkiksi 7% korolla viidessä vuodessa 1 400€. Juuri ennen kuin tuo 4 000€ tulee maksettavaksi, vaihdat autoa, saat vanhasta esimerkiksi 6 500€ ja kun loppuvelka kuitataan, sinulle jää 2 500€ käteen, kun siitä vähennetään korkoon mennyt 1 400€, jää 1 100€ eli loppuerä ei vie myyntihyvitystä kokonaan. No sulla todennäköisesti on 5 vuoden päästä edelleen tarve autolle ja pystyt käyttämään tuon 1 100€ käsirahana seuraavaan autoon.  Aina saat maksuerää pienemmäksi tai kalliimman auton samalla kuukausierällä. Toki tuollainen 7% vaihtoautokorko on kallis ja niin ollen ainakin osa kannattaa jo maksaa käteisellä, jottei lorkoon mene kohtuuttomasti.

Vierailija
8/8 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saat rahoituksen alle 5% todellisilla vuosikululla niin kannattaa rahoittaa auto. Rahastoissa kannattaa ostaa indeksirahastoja esim. Osuuspankilla on maailma indeksi tai nordnetin maailma indeksi. Joka kuukausi sijoittaa itselle sopivan summan eikä murehdi kurssien liikkeistä. Säästötilillä toki kannattaa muutaman kuukauden menot pitää säästösssä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi