Onko teidän mielestä ok, että erityisopettaja sanoo nuorille, että mitä sä oikein nysväät siinä?
Yläkouluikäisiä, oppimiskykyisiä autismi- tai adhd nuoria. Opettaja on välillä tosi ilkeä näille lapsille, ei jaksa katsoa hitautta juurikaan ja puhuttelee epäkunnioittavasti. Olen kerran jo rehtorin kanssa keskustellut asiasta, mutta se ei johtanut mihinkään. Nyt lapsi taas kertoi, että oli tuolloin sanonut jollekin. Jäi tosi paska fiilis, että voiko olla totta tuollainen käytös.
Eikö nysvätä ole aika negatiivinen sana?
Kommentit (20)
Aika outo erityisope jos ei tiedä että nepsy on aivokemiansa vanki. Nepsyltä ei voi vaatia ns. hyvää käytöstä.
"Nyt loppuu se nysvääminen tai löydät itsesi jälki-istunnosta."
Vierailija kirjoitti:
Se on humoristinen sana. Relaa.
Moni sana on "humoristinen". Silti se voi loukata ja olla kontekstissaan asiaton.
Haluaisitko, että sinua kutsutaan lyyliksi, pikku porsaaksi ta herkkuperseeksi töissä?
Ihan huumorilla tietty.
Uskot kaiken, mitä lapsesi kertoo? Nysvätä ei ole loukkaava sana.
No mä olin tarkkailuluokalla ja en tehnyt tehtäviä ja erityisopettaja sano siitä ja käski tekemään niin sanoin et vtut teen. Vastasi voit sä ne sinnekin kirjoittaa jos tulet sitten näyttämään ja koko luokka repesi nauramaan. Heitti aina tuollaisia ja kipeetäkin läppää, nykyään vaan liian helposti loukkaannutaan kaikesta.
Tyttärelläni havaittiin ala-asteella oppimisvaikeuksia, ei lukihäiriötä vaan hahmotusongelmia, ja hän pääsi erityisopetukseen. Erityisopettaja oli huutanut hänelle että on se kumma kun sinä et opi.
Tytär oppi myöhemmin, hitaammin kuin muut, kunhan opetusta mukautettiin. Kirjoitti ylioppilaaksikin ja valmistui ammattiin mutta uupui omaan huonouteensa ja teki nuorena aikuisena itsemurhan.
Kuulin 70 luvulla, kouluaikoinani, joskus jutun oppilaasta, joka sanoi opelle, että haista vttu. Ope vastasi, että mä oon jo haistanutkin. Sit kun säkin oot haistanut niin jutellaan lisää.
Riippuu äänenpainosta miten ton nysvätä ottaa? Onko se niinkin läppää vai loukkaavaa.
Suomi on ollut pilalla siitä asti kun adhd ja nepsy keksittiin.
Olisipa hauskaa nähdä, miten ap pärjäisi erityisluokan opettajana. Tietääkseni heistä on huutava pula, sinne vain työelämään, jos kunnioittava puhetapa ja muut alan vaatimat ominaisuudet ovat hallussa.
Riippuu tilanteessa. Jos nuori tahallaan perseilee niin mielestäni ihan ok. Nuorille pitää puhua nuorten kielellä, jotta viesti menee perille.
On ok. Nysvääminen ei ole ruma sana, ja usein murkkuikäiset vihaavat koulua niin paljon että pelkällä positiivisella palautteella ei pääse mihinkään vaan tarvittaessa erityisopen on pidettävä kuria tai opiskelua ei tapahdu.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tilanteessa. Jos nuori tahallaan perseilee niin mielestäni ihan ok. Nuorille pitää puhua nuorten kielellä, jotta viesti menee perille.
Tämä! Todellakin voi käyttää nysvätä-sanaa. Se ei ole negatiivinen suoraan, vaan kevyttä läpänheittoa ja slangia lähinnä. Sano muksulles, että lopettaa myös märehtimisen turhista ja eteenpäin vaan. Vielä tulee elämässä eteen muitakin asioita kuin nysvääminen.
Nuorille pitää osoittaa auktoriteettia, ei siitä muuten mitään tule.
Elä kehtaa rehtorin työaikaa tuhlata tuollaiseen, aikuinen ihminen!
No joo, epäasiallista kyllä.
Mikähän tilanne se on ollut? Eipä silti, ettei se silti olisi ollut rumasti sanottu.