Kuinka pahasti menee jaksaminen ja puhti, jos on kilpirauhasen vajaatoiminta?
Siinäpä se kysymys, otsikossa.
Oireena siis se, että kaikki tuntuu ponnistelulta ja työläältä. Ei tunnu olevan energiaa mihinkään, myös totaalinen aloitekyvyttömyys. Ennen olin päinvastainen.
Ferritiini 18.
TSH 6,77 (kilpirauhasarvo)
T 4 (se toinen kilpirauhasarvo) 16.
Ei kilpirauhaslääkitystä, sillä sen pitäisi parantua normaaliksi, kunhan tämä rauta saadaan ylös.
Eli hoitona: rautaa joka päivä 50-100 mg.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Mitä B-vitamiineja pitäis ottaa? Niitähän on montaa laatua.
B12 sitoo rautaa. Pitää myös muistaa, ettei ota kalsiumia ja magnesiumia raudan kanssa yhtäaikaa, koska ne vaikuttavat raudan imeytymiseen. 4 tuntia taukoa välissä.
Ei sulla ole kilpirauhasen vajaatoimintaa vaan selkeä raudanpuute. Siksi TSH on koholla, joka erehdyttävästi näyttää vajaatoiminnalta. T4V on kuitenkin normaali.
Reippaasti rautaa 100 -200 mg päivässä, ei maitotuotteita eikä viljaa samaan aikaan. Raudan nosto voi kestää vähintään puoli vuotta, jopa vuoden. Eli nopeita tuloksia ei ole odotettavissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinkkejä otetaan vastaan. Mitä kannattaa tehdä, syödä jne.
Myös kokemuksia, onko muilla menny ihan kokonaan energia kaikkeen.
Itsellä vuosia ollut vajaatoiminta ja hyvin jaksaa vielä keski-iällä.Ihan fyysistä työtä teen.
Onko sulla lääkitys ja veriarvot ok? AP:lla ei ole. Kyllä mäkin jaksan ihan hyvin, kun on sopiva annos Thyroxinia.
Suunnilleen samoilla rauta- ja kilpirauhasarvoilla olin täysin vetämätön. Olen aina liikkunut paljon, mutta yhtäkkiä en jaksanut mitään. Raudanpuute oli hiipinyt aika huomaamatta, mutta lopulta putosin tosi kovaa. Vaikka jokin asia olisi ajatuksen tasolla innostanut, ei ollut yhtään voimia toteuttaa sitä. Työpäivien jälkeen makasin sohvassa.
Lääkäri määräsi rautaa 200 mg/pv. Kun ferritiini alkoi nousta, kilpirauhasarvot muuttuivat normaaleiksi. Tähän meni yli vuosi ja sen aikana olo aaltoili suht hyvästä välillä takaisin vetämättömyyteen. Nykyään osaan tarkkailla oloani paremmin, seurata arvoja ja syödä tarvittaessa vähän rautaa.
Vierailija kirjoitti:
Suunnilleen samoilla rauta- ja kilpirauhasarvoilla olin täysin vetämätön. Olen aina liikkunut paljon, mutta yhtäkkiä en jaksanut mitään. Raudanpuute oli hiipinyt aika huomaamatta, mutta lopulta putosin tosi kovaa. Vaikka jokin asia olisi ajatuksen tasolla innostanut, ei ollut yhtään voimia toteuttaa sitä. Työpäivien jälkeen makasin sohvassa.
Lääkäri määräsi rautaa 200 mg/pv. Kun ferritiini alkoi nousta, kilpirauhasarvot muuttuivat normaaleiksi. Tähän meni yli vuosi ja sen aikana olo aaltoili suht hyvästä välillä takaisin vetämättömyyteen. Nykyään osaan tarkkailla oloani paremmin, seurata arvoja ja syödä tarvittaessa vähän rautaa.
Kiva saada vertaistukea ja tietää, että muillakin on mennyt ihan veto fyysisesti tällaisilla arvoilla. Mulla on siis runsaat menkat tähän syynä. Ja kyllä, estrogeeni on käytössä.
ap
. Vaikka jokin asia olisi ajatuksen tasolla innostanut, ei ollut yhtään voimia toteuttaa sitä.
Tämä on just se mun ongelma. Asiat vain roikkuu hoitamatta. Ennen olin varsinainen asioiden hoitaja. Mikään ei roikkunu, tein kaiken heti ja vähän lisääkin.
En siis tunnista enää itseäni, en oo ollu tämmöinen aiemmin, että on niin sanotusti täysin takki nyt tyhjänä.
ap
Jos sinun ferritiini on 18, niin se kertoo selvästi että sinulla on aika paha raudanpuute. Oletko ymmärtänyt sen? Raudanpuute aiheuttaa kaiken "vetämättömyyden". Googlaa aiheesta niin saat tietoa.
Ja siis verestä on otettu autoimmuuniperäiset vasta-aineet. Ei ole sitä. Eli vajaatoiminta tulee raudanpuutteesta. Mitä ruokia suosittelette?
ap
Vierailija kirjoitti:
Jos sinun ferritiini on 18, niin se kertoo selvästi että sinulla on aika paha raudanpuute. Oletko ymmärtänyt sen? Raudanpuute aiheuttaa kaiken "vetämättömyyden". Googlaa aiheesta niin saat tietoa.
Joo, oon ymmärtäny. Pahimmillaan ferritiini oli 9. Silloin ei katsottu kilpirauhasarvoja.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ja siis verestä on otettu autoimmuuniperäiset vasta-aineet. Ei ole sitä. Eli vajaatoiminta tulee raudanpuutteesta. Mitä ruokia suosittelette?
ap
Verilätyt, pinaattiruoat, musta makkara, maksalaatiķko, maksamakkara. C-vitamiini raudan kanssa. Ei samaan aikaan kalsiumia.
Nestemäinen rauta esim. Maltofer sitä vatsa sietää hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei mennyt jaksaminen vajaatoimintaan, vaan aloin lihoa ja hiuksia lähti. Raudanpuute, ferritiini nollassa, on aikaansaanut hengästymistä ja pahaa unettomuutta, mutta ei jaksamisongelmia. Kai tuo on yksilöllistä.
Tuntuu että hyvin monella suomalaisella naisella on sama ongelma tai jotain muuta. Hirveen lihavia naisia taas tänään mylly täynnä.
Pidän peukkuja, että saat rankan kilpirauhasen vajaatoiminnan.
Pian.
Minulla meni työkyky. Lihaskivut niin kovat, jalat ja kädet pettää.
Ja sulla on lääkitys ja arvot kunnossa? Silloin se on aivan eri asia.
T: nainen, jolla on vajaatoiminta. 4 vuotta eikä vielä kertaakaan ole ollut arvot kohdillaan. Väsymystä on jumalattomasti, enkä todellakaan enää voinut kilpaurheilla. Rautaa ja jodia syön myös, mutta rauta ei nouse.