Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka pahasti menee jaksaminen ja puhti, jos on kilpirauhasen vajaatoiminta?

Vierailija
17.01.2026 |

Siinäpä se kysymys, otsikossa.

Oireena siis se, että kaikki tuntuu ponnistelulta ja työläältä. Ei tunnu olevan energiaa mihinkään, myös totaalinen aloitekyvyttömyys. Ennen olin päinvastainen. 

Ferritiini 18.

TSH 6,77 (kilpirauhasarvo)

T 4 (se toinen kilpirauhasarvo) 16.

Ei kilpirauhaslääkitystä, sillä sen pitäisi parantua normaaliksi, kunhan tämä rauta saadaan ylös.

Eli hoitona: rautaa joka päivä 50-100 mg.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota myös vahvaa (oikeasti isot pitoisuudet, ei mitään 1-3 mg) b-vitamiinikompleksia.

Vierailija
2/21 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä B-vitamiineja pitäis ottaa? Niitähän on montaa laatua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni jaksaminen riippuu aivan siitä mitä pitäisi jaksaa. Esim. töiden tai imuroinnin uhatessa uuvahdan täysin. Jätkien kanssa peliin lähtiessä en niinkään.

Vierailija
4/21 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkkejä otetaan vastaan. Mitä kannattaa tehdä, syödä jne.

Myös kokemuksia, onko muilla menny ihan kokonaan energia kaikkeen.

Vierailija
5/21 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni jaksaminen riippuu aivan siitä mitä pitäisi jaksaa. Esim. töiden tai imuroinnin uhatessa uuvahdan täysin. Jätkien kanssa peliin lähtiessä en niinkään.

No sinä miehenä tuskin kärsit raudanpuutteesta tai kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Nyt puhutaan fyysisen sairauden aiheuttamasta uupumuksesta.

Vierailija
6/21 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei mennyt jaksaminen vajaatoimintaan, vaan aloin lihoa ja hiuksia lähti. Raudanpuute, ferritiini nollassa, on aikaansaanut hengästymistä ja pahaa unettomuutta, mutta ei jaksamisongelmia. Kai tuo on yksilöllistä.

Vierailija
7/21 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä B-vitamiineja pitäis ottaa? Niitähän on montaa laatua.

Se varmaan tarkotti C-vitamiinia. Se on se, mikä auttaa imeytymään. Tonnista ite vedin, rauta kovetti vatsan mutta c-vit ns. laittoi sen juoksemaan 😁

Vierailija
8/21 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei mennyt jaksaminen vajaatoimintaan, vaan aloin lihoa ja hiuksia lähti. Raudanpuute, ferritiini nollassa, on aikaansaanut hengästymistä ja pahaa unettomuutta, mutta ei jaksamisongelmia. Kai tuo on yksilöllistä.

No onhan mulla jo puolet hiuksista lähtenyt ja ylipainoa on 5 kiloa. Myös on unettomuus. Plus totaalinen uupumus.

ap

Vierailija
9/21 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu että hyvin monella suomalaisella naisella on sama ongelma tai jotain muuta. Hirveen lihavia naisia taas tänään mylly täynnä. 

Vierailija
10/21 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse nukuin pahimmillaan 18 tuntia vuorokaudessa ja siis myös raudanpuutteen aiheuttama "lievä" kilpirauhasen vajaatoiminta lääkärin mukaan, jota siis ensin hoidettiin mielialalääkkeillä masennuksena tuloksetta. 

Vierailija
11/21 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse nukuin pahimmillaan 18 tuntia vuorokaudessa ja siis myös raudanpuutteen aiheuttama "lievä" kilpirauhasen vajaatoiminta lääkärin mukaan, jota siis ensin hoidettiin mielialalääkkeillä masennuksena tuloksetta. 

Missä vaiheessa tajuttiin katsoa kilpirauhasarvot? Muistatko mikä arvosi oli? Korjaantuiko se raudalla?

Aika hyvin pystyit nukkumaan.

Mä nukun 3-6 h maksimissaan ja senkin pätkissä yöllä.

Vierailija
12/21 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku syy miksi syöt noin pientä annosta rautaa (tuo on monelle ylläpitoannos)? Usein suositellaan aikuiselle 200 mg/pv ja ainakaan minulla ei noussut ferritiini tuota pienemmällä annoksella. 

Vierailija
13/21 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tosi yksilöllistä ja sitten on sekin, että moni huomaa väsymyksen vasta sitten kun olo alkaa parantua, koska siihen on niin tottunut.

Vierailija
14/21 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vinkkejä otetaan vastaan. Mitä kannattaa tehdä, syödä jne.

Myös kokemuksia, onko muilla menny ihan kokonaan energia kaikkeen.

Itsellä vuosia ollut vajaatoiminta ja hyvin jaksaa vielä keski-iällä.Ihan fyysistä työtä teen.

Vierailija
15/21 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko joku syy miksi syöt noin pientä annosta rautaa (tuo on monelle ylläpitoannos)? Usein suositellaan aikuiselle 200 mg/pv ja ainakaan minulla ei noussut ferritiini tuota pienemmällä annoksella. 

Eihän elimistö pysty siitä hyödyntämään kuin max 15 mg per päivä. Eli turhaan rasittaa mahaa liialla raudalla, ei hyötyä.

Vierailija
16/21 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän elimistö pysty siitä hyödyntämään kuin max 15 mg per päivä. Eli turhaan rasittaa mahaa liialla raudalla, ei hyötyä.

Mitä isompi annos, sen enemmän suhteessa imeytyy. 100 / vrk ok, jos syö c-vitamiinia samalla 

Vierailija
17/21 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötkö estrogeenia missään muodossa? Jos syöt niin kokeile tauottaa ja testaa paraneeko arvot. Estrogeeni estää jonkin verran kilpparin toimintaa ja itsellä ainakin heittää aina TSH lievästi vajaalle, kun syön estrogeenia. Ei lääkitystä.

Vierailija
18/21 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä vaiheessa tajuttiin katsoa kilpirauhasarvot? Muistatko mikä arvosi oli? Korjaantuiko se raudalla?

Aika hyvin pystyit nukkumaan.

Mä nukun 3-6 h maksimissaan ja senkin pätkissä yöllä.

En muista tarkkaan, mutta lievästi koholla (ei vasta-aineita) ja vaikuttaa siltä, että korjaantui raudalla, ainakin viimeiksi oli normaali. Masennusta oltiin hoidettu jo useita vuosia ja vasta sitten, kun hoito ei tehonnut otettiin laajemmin verikokeita. Julkisella ei niistä huolestuttu, mutta yksityiseltä sain apua. Nyt onneksi 8 tunnin unet riittää, vaikka vieläkin on väsymystä ja hoito kesken. Epäilen, että raudanpuute on ollut jo syntyessä, niin tämä on sen takia varmaan vaikeahoitoinen. 

Vierailija
19/21 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö rautapitoista ruokaa kunnolla.

Vierailija
20/21 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakkohan se on syödä, jos pienemmästä annoksesta ei ole hyötyä. Toki, jos jollain auttaa pienempi annos, niin sitten se riittää ja vatsa kiittää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kahdeksan