Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos teidän perheessä kotityöt jaettaisiin mieluisuuden mukaan, miten ne jakautuisi

Vierailija
16.01.2026 |

Olen jo eronnut, mutta exän kanssa se meni niin, että minä tein lähes kaikki ja mies teki vastentahtoisesti ja monta kertaa muistuttamalla jotain. Jos ihan luvan kanssa oltaisiin tehty kumpikin vain mieluisia hommia, mies ei olisi tehnyt mitään. Itselleni mikään kotityö ei varsinaisesti ole epämieluista. Ne on vaan hommia mitä pitää tehdä, huvitti tai ei.

https://www.satakunnankansa.fi/koti/art-2000011753630.html

-Täyteen tasajakoon pyrkiminen vastuiden jaossa ei sovi läheskään kaikille pariskunnille, sanoo Väestöliiton ihmissuhteiden asiantuntija, pariterapeutti Minna Oulasmaa.

-Oulasmaan mukaan on usein hedelmällisempää jakaa kotityöt mieluisuuden perusteella.

-Oulasmaa kehottaa pariskuntia muistamaan kehumisen, joustamisen ja huumorin merkitys.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi mennyt siten, että mä olisin edelleen hoitanut pyykit ja ruoanlaiton ja mies (ex) olisi imuroinut. Muu siivous olisi sitten jäänyt tekemättä (ne tein minä, kun oli pakko).

Vierailija
2/9 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan kukaan ei tekisi mitään. Siksi on sovittu että tehdään yhdessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin edelleen kaiken. Ukko makaa sohvalla ja tissuttelee olutta. 

Vierailija
4/9 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne päivttäiswt/viikottaiset jaetaankin. Minä käyn kaupassa, laitan ruoan, vaihdan lakanat, pesen vessat.

Mies imuroi ja pesee pyykin.

5/9 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun koira tiskaisi astiat. Mulle jäisi kaikki muu. 

Vierailija
6/9 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidan syömisen ja pytyn tukkimisen.

Vierailija
7/9 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tekisin silloin tällöin ruokaa, lähinnä viikonloppuisin. Vaimo koristelisi asunnon jouluksi. Muut hommat jäisi varmaan tekemättä.

Vierailija
8/9 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kotityöt jakautuvat mieluisuuden mukaan, eli mies tykkää kokata pojan kanssa, kun taas minä pidän enemmänkin järjestyksen ylläpidosta:) 

Vierailija
9/9 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat käydään kaupassa, minä teen ruokaa, syönnin jälkeen mies korjaa astiat pois. Minä pesen pyykit, mies vaihtaa lakanat. Mies imuroi, minä pesen tarvittaessa lattiat ja pyyhin pölyt, molemmat siivotaan vessaa, mies pesee kylppärin ja tarvittaessa saunan. Mies lenkittää koiran, tekee pihahommat ja hoitaa auton. Minä teen päivittäisen ylläpitosiivoukse/järjestelyn. Minä maksan yhteiseltä laskunmaksutililtä laskut. Eiköhän nää aika tasan mene ja mieltymysten sekä osaamisen ja taitojen mukaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kahdeksan