Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulle ei kerrottu siskon raskausuutisesta, asia tuli ilmi perheen yhteis-whatsappissa

Vierailija
16.01.2026 |

Olen siis ainoa jolle ei kerrottu. Sitten ryhmään tuli aiheeseen liittyvä viesti, jossa oli oletuksena, että kaikki tietävät asiasta jo (kaikki muut siis tiesi, heille oli kerrottu)

Tuli tosi paha mieli. Miten ottaa asia esiin, ja miten te reagoisitte?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä siskosi raskaus sinulle kuuluu? 

En minäkään kuuluttanut joka puolelle, kun olin raskaana. Kyllä se aikanaan näkyy

Mä en kertonut edes sairaalassa, kun menin synnyttämään. Saivat arvailla, miksi tulin.

Äläpä nyt, kun mun vauva oli syntynyt, vastaan tulevat tutut onnittelivat, kun törmättiin kaupungilla. Mä suhtauduin aina niin kuin koko vauvaa ei olisi ollut olemassakaan, kysyin vain "mistä sä oikein puhut".

Tommonen uteleminen on kyllä niin törkeää. Esim. kun menin uuteen työpaikkaan, ensimmäisenä päivänä työkaverit esim. kyselivät nimeäni.

Vierailija
22/34 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tässähän on aika paljon vaikutusta kuinka pitkällä siskon raskaus on. Minä olen raskaana mutta alle 12vko, joten olen kertonut vain niille ihmisille joiden kanssa olisin valmis puhumaan myös keskenmenosta. Raskaus on kuitenkin yksityisasia niin ei sitä ole minkäänlaista velvollisuutta kuuluttaa kaikille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinulle olisi pitänyt kertoa erikseen ellet sitten ole lapsen isä?

Miksihän kaikille muille sitten oli kerrottu erikseen, tuskin ne kaikki oli lapsen isiä. Ihan näin sivusta kyselen.

Vierailija
24/34 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuo asia pitäisi kertoa jokaiselle erikseen? Sieltä ryhmäkeskustelusta sen saa selville. 

Se on varmaan kauheen kiva sille yhdelle lukea vaikkapa äidin lähettämä viesti: "hei miten siellä ultrassa meni, kumpi sieltä on tulossa?" ilman, että on edes tiennyt siskon olevan raskaana.

Vierailija
25/34 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minulle myöskään erikseen kerrottu vaan havaitsin asiantilan tavatessa. Onhan tuo outo konsepti olla samassa tilassa sukulaisen kanssa tai kenenkään muunkaan kanssa.

Ei kaikki asu samalla paikkakunnalla tai edes samassa maanosassa sisarusten kanssa niin, että jatkuvasti nähdään kasvotusten. Meillä kyllä silti soitellaan viikottain eikä näin isot asiat jää kertomatta, mutta jos se pitäisi omin silmin nähdä niin voi olla, että lapsi olisi jo syntynyt ennen kuin toinen tietäisi raskaudesta mitään.

Ja mitä sitten? En koskaan tiennyt koska veljeni vaimo oli raskaana ennen kuin lapsi syntyi. Ei haitannut minua yhtään vaikka en tiennyt raskaudesta. 

Vierailija
26/34 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on itsekeskeinen täti kasvamassa siinä

Vierailija
27/34 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on nyt kaksi vaihtoehtoa: Joko siskosi on jättänyt kertomatta vahingossa asiasta (hän ajatteli, että on jo kertonut sinulle, tai että varmasti joku muu on kertonut sinulle heti asiasta kuultuuan) tai sitten hän on jättänyt kertomatta asiasta tahallaan. Jos tahallaan, on olemassa erilaisia syitä, miksi näin on. Joko hän on ihminen, joka haluaa manipuloida muita ja tällainen kertomatta jättäminen on yksi tapa. Tai sitten syy on sinussa: joko niin, että hän ajattelee raskausuutisen jotenkin loukkaavan sinua tai sitten hän pelkää reaktiotasi. En tunne sinua tai siskoasi, joten en tietenkään voi edes arvailla syitä. Mutta luulen, että sinä voit arvata todennäköisimmän skenaarion, koska tunnet sekä itsesi, siskosi että muun perheen väliset ihmissuhteet.

Vierailija
28/34 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minulle myöskään erikseen kerrottu vaan havaitsin asiantilan tavatessa. Onhan tuo outo konsepti olla samassa tilassa sukulaisen kanssa tai kenenkään muunkaan kanssa.

Ei kaikki asu samalla paikkakunnalla tai edes samassa maanosassa sisarusten kanssa niin, että jatkuvasti nähdään kasvotusten. Meillä kyllä silti soitellaan viikottain eikä näin isot asiat jää kertomatta, mutta jos se pitäisi omin silmin nähdä niin voi olla, että lapsi olisi jo syntynyt ennen kuin toinen tietäisi raskaudesta mitään.

Ja mitä sitten? En koskaan tiennyt koska veljeni vaimo oli raskaana ennen kuin lapsi syntyi. Ei haitannut minua yhtään vaikka en tiennyt raskaudesta. 

Kertoo siitä että ette juurikaan ole tekemisissä eikä teitä kiinnosta toistenne asiat pätkääkään.

Vierailija
29/34 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiempi kommentoija heittää myös toisen ehdotuksen: juoruilu. Raskaanaoleva voi välttää kertomasta myös sellaiselle henkilölle, jonka tietää juoruilevan asiasta samantein pitkin pitäjiä. 

Vierailija
30/34 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuo asia pitäisi kertoa jokaiselle erikseen? Sieltä ryhmäkeskustelusta sen saa selville. 

Se on varmaan kauheen kiva sille yhdelle lukea vaikkapa äidin lähettämä viesti: "hei miten siellä ultrassa meni, kumpi sieltä on tulossa?" ilman, että on edes tiennyt siskon olevan raskaana.

Asia ei koske tätä ulkopuolista lainkaan, miksi tuo viesti olisi kauhean kiva, se on sille siskolle tarkoitettu. Ei hitto soikoon toisen raskautta voi mennä omimaan ja itkeä, että mulle ei kerrottu. Miksi olisi, ei se lapsi sinne ap:llekaan ole muuttamassa.

Vierailija
31/34 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olettaisin että ihan tavallinen sekaannus, olettanut että joku kertoo eteenpäin (kuten meidän perheessä on tapana) ja muut olettaneet että kertoo itse. Meidän perheessä vähän väliä tulee just näitä sekaannuksia, joten oon ottanut tavaksi sanoa että kertokaa vaan eteenpäin asia X ja Y, kun mulla ei ole aina aikaa soitella erikseen kaikille.

Turha siitä etukäteen mieltä pahoittaa kun et tiedä syytä. Pahoita sitten vasta jos on jättänyt kertomatta ilkeyttään.

Vierailija
32/34 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs se sinulle kuuluu, ap? 

Vierailija
33/34 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän sama juttu mulla. Tässä on siis kyse kun nuorimmasta serkku miehestä. En tiennyt mitään, että hänellä on puolalainen vaimo ja lapsi (poika) tulossa (nyt jo yli 1,5 v). Ja vanhempani ovat hänen mumminsa. Ei edes tullut isäni hautajaisiin kohta 5 v sitten.......mitään ei kerrota ! Se johtuu siitä, että,olen vammainen, eikä mun tarvitse tietää näitä asioita. Kyllä tarvitsee tietää ! Ei ketään sukulaista saa jättää ulkopuolelle ! Olkoot vaik miten vammainen henkilö tahansa. Se, ettei mukamas kiinnosta serkkujen ja heidän puolison ja lasten elämät, ei tarkoita sitä, että pitäisi sitten kostaa samalla tavalla. Jos ite ei kerro mitään, mitä sitten ? Pitää kertoa itse sitten. Nämä salailijat eivät tajua, miten tällainen loukkaa ! 

Vierailija
34/34 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tuollainen sisko, joka kertoi asiasta vain äidille ja isälle. En halunnut kertoa siskolle, koska hän nostaisi asiasta hirmuisen älämölön että ajattele ilmastonmuutosta, ei tänne saa lapsia tehdä, tee abortti jne. Lapsi on toivottu, joten en halunnut siskon kommentteja asiasta. Sisko sai tietää vasta siinä vaiheessa, kun raskaus näkyi jo kunnolla ja tietenkin hän loukkaantui siitäkin, ettei päässyt kummiksi.

Ymmärrän hyvin, ja tekisin sinun tilanteessasi täysin samoin. Samaten jos sisko olisi kovasti lapsivihamielinen ja kommentoisi jotain nönnöö seksijäte-tasoista hölynpölyä tai jatkuvasti haukkuisi vauvoja, niin tietenkään en kertoisi. Raskaus on herkkää aikaa niin raskaana olevalla on täysi oikeus suojella itseään loukkaavilta kommenteilta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yhdeksän