Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vedenkäytön tasauslasku voi yllättää vuokralaisen jopa tuhannen euron lisälaskulla.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuluttajien vesimaksut nousevat merkittävästi tulevina vuosina. Hänen arvionsa mukaan veden hinta nousee seuraavan 20 vuoden aikana vähintään 50 prosenttia nykyisestä.

https://yle.fi/a/74-20178169

Vierailija
2/24 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi itse hölväätte sitä vettä älyttömiä määriä? Typerää tuollainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisessa vuokra-asunnossa missä vesi laskutetaan kulutuksen mukaan pitäisi jo olla vesimittari jota asukas pystyy seuraamaan vaikka omalla puhelimellaan. Nyt näitä mittareita ei ole kaikissa taloyhtiöissä asukkaiden luettavissa, sillä ovat jossain rappukäytävän kattolaattojen alla. Nykyaikana kaikki vuokra-asunnot pitäisi myös jo varustaa astianpesukoneella, sillä päivittäinen käsitiskaus on se mikä kuluttaa monessa taloudessa eniten vettä. 

Vierailija
4/24 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan paljon säästän, kun käyn nukyään 3min suihkussa päivittäin ja ennen kävin 10min? Joku 30e vesimaksu kuussa. Tasauslasku ollut 250e noilla 10min suihkuilla. Oli kannattavaa vähentää suihkuaikaa rahan säästämiseksi.

Vierailija
5/24 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän sen pitää ollakin, saastuttaja maksaa! Veden hinnoittelussa pitäisi ottaa oppia sähkömarkkinoilta ja ottaa vedensiirtomaksu käyttöön. Kuuman veden hinta voisi olla luokkaa 200 euroa/kuutio, niin oppisi kansa pienentämään hiilijalanjälkensä. Meillä on ilmastohätätila! Koska nyt on pakko!

Vierailija
6/24 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saa tuhannen euron tasauslaskun, pitää varmaan ottaa jotain tunnin mittaisia lämpimiä suihkuja päivittäin.

Meillä nelihenkisen perheen vesilasku on noin 600 euroa vuodessa.

Vierailija
7/24 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta noinkin. Mutta katsoin yhdessä taloyhtiössä asuessa että mistä ihmeestä se järkyttävä tasaus lasku tulee. No taloyhtiö oli itse hinnoitellut vesi maksun, kylmä vesi oli melkein seitsemän euroa kuutio ja lämmin vesi melkein 10 euroa kuutio. Kun ihminen käyttää vettä noin kuution päivässä; ruoan laitto, juominen, astianpesu, suihku ja vessa ja ennakko maksu oli 15 euroa/ henkilö ei siis mitenkään päin riittänyt. Muutettiin pois ja kas tasausmaksut tippuivat reilusti alaspäin eikä aina edes tule niitä 

Vierailija
8/24 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, yhdessä vuokra-asunnossa aikanaan oli kiinteä vesimaksu. Kerran vuokranantaja soitti, että sopiiko että vaihdetaan kulutuksen mukaan, ero ei olisi kovin suuri. Vaihdettiin, tuli 4 kuukaudelta 600 euroa tuolloin 2009. Siinä sitten selviteltiin asiaa ja joku väitti, että vanhassa pienkerrostalossa putket menevät pinnassa ja vesi lämmitetään sen takia vielä kuumemmaksi kuin yleensä ja siksi kuutiohinta on paljon  korkeampi. En tiedä vieläkään mikä on totuus ja lotrasinko vain paljon, mutta muutin kyllä pois saman tien. 

Vierailija
9/24 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi on vielä paljon vuokrakohteita, joissa on kiinteä vesimaksu.

Vierailija
10/24 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko tänkin jutun takana "asiantuntija"

Vesi ei suomesta lopu!

Vierailija
11/24 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta noinkin. Mutta katsoin yhdessä taloyhtiössä asuessa että mistä ihmeestä se järkyttävä tasaus lasku tulee. No taloyhtiö oli itse hinnoitellut vesi maksun, kylmä vesi oli melkein seitsemän euroa kuutio ja lämmin vesi melkein 10 euroa kuutio. Kun ihminen käyttää vettä noin kuution päivässä; ruoan laitto, juominen, astianpesu, suihku ja vessa ja ennakko maksu oli 15 euroa/ henkilö ei siis mitenkään päin riittänyt. Muutettiin pois ja kas tasausmaksut tippuivat reilusti alaspäin eikä aina edes tule niitä 

Kylmän ja lämpimän veden hinnan eron pitäisi olla vielä isompi. Tuo erotus ei kata veden lämmitystä, ellei jossain ole tosi halpaa kaukolämpöä. 

Meilläpäin kylmä vesi maksaa lähes seitsemän euroa vesilaitokselta ostetuttuna. Sinänsä hintasi ei välttämättä ole pahasti pielessä. 

Vierailija
12/24 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime tasauslaskussa mulle palautettiin 20€

Vierailija
13/24 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 euroa on vesimaksu kuukaudessa ja puolen vuoden välein tasaus jolloin saan yleensä 15-20 euroa palautusta.

Vierailija
14/24 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuttiin välillä kerrostalossa, jossa oli pesutupa. Vesilaskusta tuli palautusta. Nyt rivarissa asuessa tasauslasku oli viimeksi rapiat 300 euroa (kk-lasku hitusen enemmän kuin kerrostalossa oli). Meillä ilmeisesti vettä kuluu paljon pyykinpesuun. Suihkussa käydään ripeästi, mutta työvaatteita on pestävä tiuhaan.

Vierailija
15/24 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a saas nähdä. Kun tulee vesimittarit meillekin. 24 vuotta sitten oli viimeksi ja silloin sain puolet ennakkomaksusta takaisin. Reissasin toki yhteensä 2 kk vuodessa.

Vuokrat ei laskeneet, kun astianpesukoneet asennettiin joka kämppään. Tuo vähentää lämpimän veden kulutusta ja taloyhtiö säästää koneet vuodessa takaisin. Säästetyssä kaukolämmössä. Vesimittareiden myötä vuokraan jyvitetty vesimaksu menee pois ja tilalle tulee reaaliaikainen laskutus.

Pyykit pestään pesutuvalla. Vesi on aina kylmää juomapullossa. Suihkut ja hanat on vettä säästäviä. Katotaan mitä noi teinin vartin aamusuihkut maksaa. Itse taidan vähän viileämmällä viis minuuttisella mennä.

Vierailija
16/24 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

onko tänkin jutun takana "asiantuntija"

Vesi ei suomesta lopu!

Etkö ymmärrä? Vettä riittää, mutta miten se tulee koteihin on se tulevaisuuden ongelma, koska putket hajoaa käsiin.

Vierailija
17/24 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä teet, jos käytät kuution vettä päivässä? Keskimääräinen kulutus on tietääkseni alle 150 l /päivä/hlö. Meillä omakotitalossa alle 100 l /pv/hlö.

Vierailija
18/24 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylmän ja lämpimän veden hinnan eron pitäisi olla vielä isompi. Tuo erotus ei kata veden lämmitystä, ellei jossain ole tosi halpaa kaukolämpöä. 

Meilläpäin kylmä vesi maksaa lähes seitsemä

Täällä on vieläkin kylmä vesi kuutio alle kaksi euroa, niin oli tuohon aikaankin. Missään ei ole lämmin vesi noin paljon maksanut, tuosta muutettiin pois noin 10 vuotta sitten. 

Vierailija
19/24 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa sen hanan laittaa välillä kiinnikin. Kuutio on tuhat litraa ja hanasta tulee noin 8 litraa minuutissa. Hanan pitäisi olla noin 2 tuntia päivässä auki.

Vierailija
20/24 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vettä voi kulua paljon jos on esim. yhtäaikaa 

- vähän tuhlaileva tiskien käsinpesu

- paljon pestävää pyykkiä vanhalla koneella, jossa ei ole vedensäästöohjelmaa

- fyysinen tarve käydä vähintään kerran tai jopa kaksi kertaa päivässä suihkussa

- paljon asunnon siivousta, johon vaaditaan vettä

- pieniä lapsia, joiden peppua saa olla joka välissä pesemässä

- suihkussa käytettäviä vastahankaisia vanhuksia

- suihku kylpyammeen korvikkeena rentoutumiseen

- poikkeuksellisen vaikeasti pestävä keho tai hiukset 

- akvaario, joka vaatii vedenvaihtoa

- koiria, joita pitää pestä 

jnejnejne

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan