Uskokaa nyt: pörssisähkö ON halvempi vaikka kuluttaisit vain päivisin talvella.
tammikuu 20256,63 c/kWh
helmikuu 20255,93 c/kWh
maaliskuu 20255,96 c/kWh
joulukuu 20254,51 c/kWh
Halvin pörssisähkö 12kk 7.16 snt/kWh
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Mulla tietokone päällä melkein 24/7. Tulisiko halvemmaksi pörssisähkö muka?
Kyllä.
Koska tällä käytöllä maksaisit keskimääräistä hintaa - joka on alhaisempi kuin mikään kiinteä hinta.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen voi fingridin datahubista hakea oman käyttönsä ja tunkea sen liukuri.fi laskuriin ja laskeskella että kannattaako pörssisähkö vai ei omalla kulutusprofiililla. Meidän tapauksessa olisimme pörssissä ottaneet takkiin useamman vuoden otannalla mutta jokainen talous on omanlaisensa.
Voin ihan omasta sähkölaskusta katsoa viime vuonna todellisen toteutuneen pörssisähkön hinnan olevan vähän yli 5 snt / kWh.
Se on pari senttiä vähemmän kuin edullisin saatavilla oleva kiinteähintainen sopimus. Niin ja mikäänhän ei sido minua ottamasta edullista kiinteää sopimusta jos sellainen tulee tarjolle. En ole sitoutunut vuosiksi eteenpäin mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on taloyhtiön puolesta sähkösopimus, eli en pääse vaikuttamaan siihen, (joku kiinteähintainen kuitenkin) mutta mun vuoden 2025 sähköt maksoivat kaikkineen n.170€ en pidä sitä mitenkään pahana hintana. Kämppä on n.60m3 kaksio
Siis siirtomaksuineen vai pelkästään energiamaksut? Jos tuohon sisältyy sähkönsiirto, olet kyllä päässyt halvalla!
Itselläni saman kokoluokan asunnossa on viime vuonna mennyt sähkölaskuun 2,63-8,23 euroa kuukaudessa, mutta sähkönsiirto on saattanut maksaa reilu 15 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla tietokone päällä melkein 24/7. Tulisiko halvemmaksi pörssisähkö muka?
Tietokoneen kulutis on niin mitätön että ei ole merkitystä.
Itse Väreen apista seuraa, niin ei se nöy mitenkään muun kulutuksen seassa onko tietokone päällä vai ei.
Ei tuo sitten paljon eroa kiinteähintaiseen 7,89/kwh.
Yritetään selittää tämä ap:lle niin, että hän ymmärtää. Et voi verrata pörssisähkön keskihintaa kiinteähintaiseen sähköön, jos sähkön kulutus ajoittuu esim. 90% päiväajalle. Tällöin pitää selvittää pörssisähkön hinta omina käyttötunteina. Esim.
Pörssisähkön keskihinta 8cnt, mutta päivän tunnit klo 8-20 on keskimäärin 12cnt ja yön 20-8 4cnt.
Kiinteähintaista tarjotaan hintaan 9cnt.
Kumpi tulee halvemmaksi, jos sähköä käytetään vain päivisin?
Hienoa jos se on ap:lle halvempaa. Meille ei olisi ollut.
Vierailija kirjoitti:
Ei ketään kiinnosta teidän halvempi tai kalliimpi. *ItunUrpo.
Hyshys, mitä useampi urpo ottaa kiinteän sopimuksen josta sähköyhtiöt saavata rahastettua tarvittavat megavoitot sitä edullisempana pörssisähkö pysyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpi harmittaa enemmän? Se että pörssisähkö ei olekaan paras valinta kaikille vai se että olet niin tyhmä että et tajunnut sitä aikaisemmin?
Vierailija kirjoitti:
Hyshys, mitä useampi urpo ottaa kiinteän sopimuksen josta sähköyhtiöt saavata rahastettua tarvittavat megavoitot sitä edullisempana pörssisähkö pysyy.
Miten alhainen ÄO sinulla on jos kerran uskot tuohon? Oletko päässyt peruskoulusta läpi? Varmaan tiesit että juuri pörssisähkössä sähköyhtiöt tekevät eniten tiliä. Ei mutta hetkinen.. ethän sä tiennyt raukka.
Pörssipellellä on selvästi seiväs otsassa kun on oikein pakko poistella muiden viestejä. Etkö muuten pärjää? Mukavaa päivää vaan sinne :)
Olenko aino joka ihmettelee sitä, että se hintahan muodostuu siitä käytetyn sähkön määrästä, eikä siitä, mikä joku yksi watti maksaa.
Eihän sillä bensan hinnallakaan ole merkitystä jos ajat 10 kilometriä kuussa, eli määrähän tässä ratkaisee?
Vierailija kirjoitti:
Ei, mulle vielä nyt kiinteä 7,30 ja kiinteän otan jatkossakin.
En mene edelleenkään pörssilampaaksi enkä ota mitään kulutusaikahyvitys huijauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaa. Eikö sinua kiinnosta? Moni luulee että pörssisähkö tulee aina edullisemmaksi mutta näin ei näköjään olekaan, ilmeisesti juuri kellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, mulle vielä nyt kiinteä 7,30 ja kiinteän otan jatkossakin.
En mene edelleenkään pörssilampaaksi enkä ota mitään kulutusaikahyvitys huijauksia.
Kannattaa hakea finngridistä oman talouden sähkönkulutus data ja heittää liukuri.fi:n laskuriin. Ainakin meillä kulutusvaikutus on ihan jatkuvasti plussalla eli nostaa hintaa joten halvinta on vain ollut ottaa edullisin kiinteähintainen sopimus. Itseasiassa pari talvea on tehty niin että otettu 6kk määräaikainen ja muut ajat pörssissä. No, melko sama vaikka olisi ollut se kiintä koko ajan meidän kulutuksella.
Ei kiinnosta kytätä sähkön hintoja, maksan mieluummin siitä että voin huoletta käyttää sähköä milloin haluan.
Jos olisi pörssisähkö, niin itseni tuntien tiedän että kokisin huonoa omaatuntoa jos käyttäisin hintapiikin aikana.
Köyhä käyttää pörssisähköä, hyvätuloisia kiinnostaa helppous.
Viitsiikö joku pistää linkit näihin???