Jos saan perustoimeentulotukea ja mulla on muualla asuva lapsi, niin vähentääkö lapsen tilillä/sijoituksissa olevat varat tukeani?
Googlella ja kelan sivuilta löytyy vaan että "lapsen varat huomioidaan perustoimeentulotukea haettaessa"...Mutta miten se menee jos emme asu yhdessä naisen kanssa, ja lapsi asuu pääosan ajasta naisen kanssa. Tilikin on naisen avaama, ja hän vain sinne laittaa rahaa. Tiliä ei ole mitenkään aikalukittu, eli varat ovat realisoitavissa heti.
Entä vaikuttaako asiaan jos lapsi on vaikka 2 päivää viikossa mun luonani virallisen sopimuksen mukaan.
Eli tässä on nyt kyse mun omasta perustoimeentulotuesta.
Kommentit (14)
Älytöntä on se, että toimeentulotuessa huomioidaan lapsen varat, mutta lain mukaan sitten lapsen tilillä olevia rahoja ei vanhempi saa käyttää vaikkapa perheen elatukseen.
Missä osoitteessa lapsi on kirjoilla? Jos sinun luonasi, lasketaan hänet samaan talouteen kuuluvaksi ja mukaan talouden toimeentulotukilaskelmaan.
Vierailija kirjoitti:
Laittaisitko lapsen siksi aikaa toiseen osoitteeseen asumaan kunnes olet kuluttanut hänen tililleen ilmestyneet rahat kelan tukien lisäksi?
Aloituksessa sanoin että lapsi ei asu luonani kuin pari päivää viikossa. En ole lähivanhempi
ap
Lapsi ei ole elatusvelvollinen vanhempiinsa nähden, mutta lapsen säästöt vähentää lapselle itselleen myönnettävää perusosaa.
Vierailija kirjoitti:
Älytöntä on se, että toimeentulotuessa huomioidaan lapsen varat, mutta lain mukaan sitten lapsen tilillä olevia rahoja ei vanhempi saa käyttää vaikkapa perheen elatukseen.
Onkohan tätä asiaa kukaan koskaan vienyt eteenpäin hallinto-oikeuteen. Kela varmasti häviäisi jutun koska oikeus päättää sen mukaan miten laki menee ja jos ei päätä niin sitten korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Itse ainakin veisin jutun eteenpäin.
Jos kelan ei tarvitsisi lakeja noudattaa niin ei sitten minunkaan ja alkaisin huijaamaan kelaa rahahommissa
Jos ei ole luonasi kirjoilla niin ei vaikuta.
Vierailija kirjoitti:
Missä osoitteessa lapsi on kirjoilla? Jos sinun luonasi, lasketaan hänet samaan talouteen kuuluvaksi ja mukaan talouden toimeentulotukilaskelmaan.
On kirjoilla muualla.
Mutta entä jos virallisessa sopimuksessa lukee että lapsi on luonani 2 päivää per viikkoa tai 2 viikkoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kirjoilla muualla.
Mutta entä jos virallisessa sopimuksessa lukee että lapsi on luonani 2 päivää per viikkoa tai 2 viikkoa?
Tapaamisoikeus ei vaikuta, vaan se missä lapsi on kirjoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kirjoilla muualla.
Mutta entä jos virallisessa sopimuksessa lukee että lapsi on luonani 2 päivää per viikkoa tai 2 viikkoa?Tapaamisoikeus ei vaikuta, vaan se missä lapsi on kirjoilla.
Entä jos äiti on rikas, niin voi varmaan olettaa että antaa mukaan käteistä kun lapsi menee isälle? Miten tuollaisen voi kitkeä pois. Tiedän tapauksia joissa isä sossupummi, ja äiti asiantuntijatehtävissä. Antaa aina viikonlopuksi 200-300e jotta isällä mahdollisuus hemmotella lasta kun lapsi menee isän luokse.
Tuohan on huijausta
Vierailija kirjoitti:
Joo, on se kirjolla eli va jakki...
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole luonasi kirjoilla niin ei vaikuta.
Juuri näin. Sen takia hakemuksessa täytetään kohdat joista selviää että jos on lapsia niin asuvatko muualla vai samassa taloudessa.
2 lasta asuu vuoroviikoin mun luona eikä Kela ole koskaan kysynyt lasten rahoista mitään koska lapset eivät ole kirjoilla mun luona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kirjoilla muualla.
Mutta entä jos virallisessa sopimuksessa lukee että lapsi on luonani 2 päivää per viikkoa tai 2 viikkoa?Tapaamisoikeus ei vaikuta, vaan se missä lapsi on kirjoilla.
Entä jos äiti on rikas, niin voi varmaan olettaa että antaa mukaan käteistä kun lapsi menee isälle? Miten tuollaisen voi kitkeä pois. Tiedän tapauksia joissa isä sossupummi, ja äiti asiantuntijatehtävissä. Antaa aina viikonlopuksi 200-300e jotta isällä mahdollisuus hemmotella lasta kun lapsi menee isän luokse.
Tuohan on huijausta
Kelahan meidän kohdalla on sanonut että yrittää perivä lasten äidiltä takas mulle tulleita toimeentulotukia tai siis lasten osuuden tuista koska heidän mukaan lähivanhempi on elatusvelvollinen lapsia kohtaan myös silloin kun lapset ovat etävanhemman luona. Asia on nyt kohta toista vuotta ollut hallinto-oikeudessa. Sanoin kelalle että kun lapset ovat mulla niin mun tehtävä on ruokkia ne ym. ja kun ovat äitillänsä(lähivanhemöi) niin silloin hänen tehtävänsä on ruokkia.
Sanoivat vielä että lähivanhempi on laiminlyönyt elatusvelvollisuuden 😅 Kyllä ärähdin kelalle kunnolla.
Mutta tuo ei kuulemma ole epätavallista että tuota yrittävät.
Laittaisitko lapsen siksi aikaa toiseen osoitteeseen asumaan kunnes olet kuluttanut hänen tililleen ilmestyneet rahat kelan tukien lisäksi?