Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

PCOS ja säännölliset kuukautiset

Vierailija
11.01.2026 |

Olen kolmekymppinen nainen ja viime vuosina alkanut miettiä, voisiko PCOS selittää joitakin asioita, jotka ovat mietityttäneet. Olen lukenut redditin PCOS-foorumia, mutta olisi kiva saada myös tietoa miten Suomessa eletään PCOS:n kanssa. 

Olen aina ollut normaalipainoinen (normipainon yläpuoliskossa) ja kuukautiseni ovat olleet säännölliset. Onko täällä ketään, jolla olisi PCOS ja nämä ominaisuudet? Mitä oireita teillä on ja miten diagnoosipolkunne on mennyt? 

Olen lääkärikammoinen, joten otan mielelläni asioista kunnolla selvää ennen lääkäriin menoa.... :D

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Pcos ja säännölliset kuukautiset. Normaalipainoinen, mutta sen eteen täytyy tosissaan katsoa mitä syö. Todettu tosin insuliiniresistenssi, joka hyvin yleinen tai kaiketi syy pcos? 

Tummia karvoja myös alueilla, joissa ei naisilla niinkään niitä kuuluisi olla. 

Luulen että paino on kaiketi syy miksi pcos voi näin hyvin. 

Vierailija
2/3 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diagnoosina aika uusi ja taitaa olla Suomessa edelleen vaikea saada, koska oireita vähätellään. Siitäkin huolimatta, että koskee 10 prosenttia naisista. Kannattaa siis hakeutua gynelle, jolla lukee profiilissa, että hoitaa PCOS-potilaita. Jos menet jollekin toiselle, et välttämättä saa sitä hoitoa, mitä tarvitset. 

Useimmitenhan tuota hoidetaan yhdistelmäpillereillä ja ne on taas sellaisia, että kaikki lääkärit ei niitä ties mistä ideologisista syistä kirjoita, vaan tykkäävät pelotella sivuvaikutuksilla, etenkin jos on yli 40, vaikka estrogeenillä on myös paljon hyviä vaikutuksia.

Mutta siis ne kriteerithän täyttyy jos on kaksi kolmesta: ekana ne rakkulat, joita ei kuitenkaan kaikille tule, toisena epäsäännölliset kuukautiset ja kolmantena aknea sekä reilummin ihokarvoitusta. Lisänä kannattaa kertoa myös siitä, jos on ollut vaikeuksia tulla raskaaksi, runsaat vuodot ja matalat rautavarastot, migreenit ym, jotka tyypillisesti kuuluu kuvaan. 

Onnea matkaan ja kannattaa hankkia toinen mielipide, jos ei ekan lääkärin kanssa natsaa. Oikealla hormonihoidolla elämä kyllä helpottuu, mutta vie toki aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista! 

Insuliiniresistenssi mietityttää. Parikymppisenä tein sokerirasitustestin opintoihini liittyvästä syystä ja siinä arvot ei lähteneet laskemaan niinkuin pitäisi, mutta en silloin ajatellut asiaa sen enempää vaan ajattelin, että siinä on käynyt joku virhe, liikunnallinen kun olin ja olen edelleen. Tuo insuliiniresistenssi sopisi kuvaan kun nuorempana tavoittelin tosi hoikkaa vartaloa, eikä runsaasta treenistä huolimatta oikein mitään tapahtunut... 

Kasvoissa aknea ei ole ollut ikinä, mutta selän ihossa aina jotain pientä meneillään. Myös keratosis pilarista löytyy. Karvaisuus on vähän siinä rajoilla, onko normaalia vai ei... Häpykarvoitusta on joku vajaa 10 cm reisien puolella, muutama tumma karva navan alla ja nännien ympärillä karvoja myös. Leuassa ja "pulisongeissa" karvoja sen verran, ettei päivittäin tarvitse nyppiä, mutta viikoittain kyllä. 

Olen itselääkinnyt inositolilla ja karvojen kasvu tuntuu sillä vähän hidastuneen/karvat hennompia. Myös kamalat PMS-raivot väheni. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yksi