Onko totta että Suomessa saa asunnon ja 600e kuussa käyttörahaa jos haluaa lopettaa työnteon?
Eläkä venkoile vastauksessasi, ihan tosissani kysyn. Minulla ei ole koskaan työelämäni aikana jäänyt 600e käyttörahaa.
Kommentit (157)
Totta se on. Hesasta saat kohtalaisen asunnon ihan hyvältä alueelta ja runsaasti käyttörahaa. Yhteispotti noin 1300-1500 kuussa käteen.
Toimeentulotukilaskurilla voi tarkistaa helposti ettei mene mutuiluksi.
Vierailija kirjoitti:
On mukavaa olla kelan palkkalistoilla kun tukia tulee yhteensä 1300 euroa kuukaudessa. Kiitos paljon arvoisat veronmaksajat kun saan elää hyvää elämää rahoillanne.
Niin ja lääkkeet ja muut tarvittaessa että vastaa yli 2000 euron brutto palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa, täyttä valetta. Saat ansiosidonnaista jonkun aikaa ja sen jälkeen maks. 595€ josta maksat kaikki laskut asumisesta lähtien.
Kyllä saa jos ei ole omaisuutta, älä valehtele.
siinähän se juoni onkin. jos olet ikinä käynyt työssä ja yrittänyt vähänkään rakentaa elämääsi, niin et saa kuin max 595e/kk tai sitten et saa mitään.
jos taas olet elämäntapaloinen, joka asuu vuokralla, niin koko elämäsi maksetaan. jos vielä olet yh, niin saat nettona 2400e/kk. se on enemmän kuin moni tienaa töistä.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja on sulla tosi surkea palkka ollut.
Kyl matalapalkkalaisetkin saa jotain 1200 egee kuussa nettona.
Opetelkaa ihmiset lukemaan. Aloituksessa puhuttiin käyttörahasta. Varsin suurella osalla työssäkäyvistä ei jää nettopalkasta asumis- ja terveydenhoitokulujen jälkeen niin paljon käyttörahaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuka kyselee tuota? Köyhästä maasta tuleva? Uskovainen? Amerikkalainen? Kysy vaan, niin vastaillasn. Kyllä se on totta, varsinkin jos vuokranormiin sopiva asunto. Esim. sinkulle hintaan 700 € löytyy kyllä. Perheasuntoja vaikeampi löytää halvalla. koska pitäisi olla pienillä neliömäärillä useampi huone, jotta vuokra mahtuisi vuokranormiin.
Nykyään epäkohtia ovat lähinnä:Huono sosiaaliturva osa-aikaisille.
Asumismenojen alhaiset normit mitkä menee reippaasti yli pääkaupunkiseudulla. Niitä voisi. järkeistää.
Ennen TT-tuki korvasi esim. uusien kaupungin vuokra-asuntojen vuokrat, jotka kuitenkin halvemmat kun yksityisten tai muiden firmojen reippaasti. Nyt on tapahtunut varmaan kumpikin: Vuokrat nousseet ja vuokranormit laahaavat perässä. Enemmänkin ehkä vuokranormeissa korjaamista, nimittäin nyky vuokranormeihin mahtuu vain n. 14 € m2 vuokralla oleva asunto, vaikka asunto kohtuuko
Ohis unohdat ja sivuutat nyt sen, että ei asumistuella kuin osa vuokrasta. Asumistuki on korkeintaan 70% asumismenosita, joita ovat paitsi vuokra, niin myös sähkö ja vesi ja lähes poikkeuksetta myös kotivakuuutus, jonka vuokranantaja odottaa perustellusti vuokralaisella olevan. - Lisäksi monessa kohtaa tulee huomioida myös menona takuuvuokrat.
Tarkoitan, että vaikka takuuvuokran voi moni saada takaisin vuokrasuhteen päätyttyä, niin vuokrasopimusta solmittaessa se pitäsi pystyä kvuttomasti maksmaan, eikä se aina onnistu niin mutkattomasti, että siirtää aiemman asuntonsa vuokravakuudet uuteen. Lisäksi osalle tulee myös muuttokuluja, vaikka miten muuttaisi omatoimisesti ja siirtäsi tavaransa itse paikasta A paikkaan B.
Riippuen sitten itse vuokrattavana olevasta asumiskohteestam niin toki asumismenoja voi olla muitakin enemmän ja vähemmän pakollisina kuluina kuten pyykkituvan käytöstä, autopaikasta ja saunavuoroista muodostuvat kulut.
Pätkätöihin tuomittu maisteri
Pätkätöihin tuomittu maitseri
Ei kun 6000 kunhan osaa perustella tarpeensa.
Vierailija kirjoitti:
Valtion ja kuntien suurin meno erä on palkat....joka budjettiöuokassa palkat on puolet kuluissa ja nyt on joka hallituksessa tehty palkkasopimuksoa jossa julkisen sektorin palkkoja nostetaan 10 prosenttia..
Aloittavan opettajan peruspalkka on tänään 4000 euroa kk..
On tärkeä nostaa palkkoja jotta saadaan kulutuskysyntä käyntiin. Suomessa ollaan valovuosia jäljessä verrokkimaiden palkkakehityksestä. Työmies tai -nainen on palkkansa ansainnut.
Virossa se ainakin on mahdollista, rahaa voi saada jopa 3.548 euroa kuukaudessa jos hankkii vauvan ja jompikumpi vanhempi jää hoitamaan vauvaa kotiin, parin vuoden ajan + lapsilisä n. 150€ kuukaudessa eli n. 4000€/kk + asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Ei käyttörahaa jää käytännössä kuin 400 ja siihenkin pitää jo karsia esimerkiksi maksukanavat telkusta. Huvitteluun ei jää edes vitosta päivää kohden. Laskiaispulla maksaa 7,10€ kahvilassa, joten ei sillä mällätä.
ei minulla ole duunarin palkasta koskaan jäänyt 400e jotain käyttörahaa. eikä todellakaan ole varaa mihinkään maksukanaviin saati sitten televisioon.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa kuin sen 600€ työkkärirahan (jos täyttää ehdot) jos on samassa taloudessa joku jolla on enemmän tuloja, esim. puoliso jolla on osa-aikainen työ tai saa vaikka eläkettä.
Ja sitä "käyttörahaa" ei saa yhtään enempää jos on velkoja, ne pitää maksaa siitä käyttörahasta. Ja jos on Kelan normit ylittävä vuokra, pitää loppuosa vuokrasta maksaa siitä 600:sta.
Minä tienaan viisi tonnia kuussa, miksi minun työttömälle miehelleni pitäisi maksaa muuta kuin tuo 600/kk?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei käyttörahaa jää käytännössä kuin 400 ja siihenkin pitää jo karsia esimerkiksi maksukanavat telkusta. Huvitteluun ei jää edes vitosta päivää kohden. Laskiaispulla maksaa 7,10€ kahvilassa, joten ei sillä mällätä.
ei minulla ole duunarin palkasta koskaan jäänyt 400e jotain käyttörahaa. eikä todellakaan ole varaa mihinkään maksukanaviin saati sitten televisioon.
Rupesin kanssa miettimään, koska minä akateeminen virassa oleva sosiaalityöntekijä katsoisin minulla olevan varaa mennä kahvilaan syömään laskiaispullaa. Kotonahan nuo itse työssäkäyvät tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tämä ihan mielipuolista. Turha ihmetellä että maan talous sakkaa.
Kaikkiin kelatukiin menee 4000000 euroa, eläkkeisiin 40000000 euroa, mutta vasta otettiin taas 17,8 miljardia euroa lainaa, niin eipä niitä sun roposias paljoa mene työttömien taskuun. Se taas ei teikäläisiä liikuta että herrat taas vasta nostivat kuukausittaisen työmarkkinatuen suuruisen summan verran omaa palkkaansa arvokkaasta työstään, eihän se 10000 euroa mihinkään muuten riitä kun on elinkustannukset noussut. Miksei kukaan ole huolissaan ettei tukia ole nostettu kalistuneiden kustannusten takia? Ai niin joo kun se ei kosketa omaa per*että.
Älä viitsi valehdella. Suurin osa eläkkeistä maksetaan yksityisistä varoista, mutta Kela tukee toimeentuloa yli kymmenellä miljardilla vuosittain.
Mihin ihmeeseen oikein tuhlaatte rahanne, jos palkasta ei jää mitään käteen? Mä ainakin elin ihan hyvää elämää, kun kävin vielä töissä. Oli varaa syödä hyvin, ostaa vaatteita, käydä matkoilla ja pitää jopa autoa. Työttömän elämä ei todellakaan ole mitään juhlaa ja harvalle jää oikeasti sitä toimeentulotuen perusosaa käteen. Itselläni menee opintolainan lyhennykseen jo lähemmäs 200 euroa.
T. Pitkäaikaistyötön
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen täytyy olla ihan totta kun monessa ketjussa juuri työttömät ovat täällä rehvastelleet kuinka lähtevät jonnekin Aasia, oliko Thaimaa lie heidän kohteensa. Rahaa siis jää ylikin noilla lomailla kaukomaissa.
Ja sinä uskot kaiken mitä trollit kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Mihin ihmeeseen oikein tuhlaatte rahanne, jos palkasta ei jää mitään käteen? Mä ainakin elin ihan hyvää elämää, kun kävin vielä töissä. Oli varaa syödä hyvin, ostaa vaatteita, käydä matkoilla ja pitää jopa autoa. Työttömän elämä ei todellakaan ole mitään juhlaa ja harvalle jää oikeasti sitä toimeentulotuen perusosaa käteen. Itselläni menee opintolainan lyhennykseen jo lähemmäs 200 euroa.
T. Pitkäaikaistyötön
TYössäkäyvällä on sellaisia kummallisia kuluja kuten oma asuminen, omat sähkölaskut, lasten päivähoito, vakuutukset, terveydenhoito jne. Kaikki se minkä tuilla eläjä saa ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Virossa se ainakin on mahdollista, rahaa voi saada jopa 3.548 euroa kuukaudessa jos hankkii vauvan ja jompikumpi vanhempi jää hoitamaan vauvaa kotiin, parin vuoden ajan + lapsilisä n. 150€ kuukaudessa eli n. 4000€/kk + asumistukea.
Joo, ja sitten suomalaiset pölvästit maksaa vielä Viroonkin lapsilisiä Suomesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Pitkäaikaistyötön
TYössäkäyvällä on sellaisia kummallisia kuluja kuten oma asuminen, omat sähkölaskut, lasten päivähoito, vakuutukset, terveydenhoito jne. Kaikki se minkä tuilla eläjä saa ilmaiseksi.
Lukutaito? Olen ollut vuosikausia töissä eikä mulla ollut koskaan tiukkaa.
T. Pitkäaikaistyötön
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen täytyy olla ihan totta kun monessa ketjussa juuri työttömät ovat täällä rehvastelleet kuinka lähtevät jonnekin Aasia, oliko Thaimaa lie heidän kohteensa. Rahaa siis jää ylikin noilla lomailla kaukomaissa.
Uskotko aina kaiken, mitä luet keskustelupalstoilta? 🤣
Tuo on kyllä hurjaa et Suomessa saa saman verran rahaa kuussa tekemättä mitään ku Romaniassa ja Bulgariassa on työläisen palkka. Puhumattakaan bangladesheista ja pakistaneista. Ei ihme et tänne on tunkua.