Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

JOS olisit muuttanut mökille jossa ei ole sisällä wc:tä/vesijohtoja, tekisitkö remontin ja sen wc:n

Vierailija
10.01.2026 |

JOS et ole varma asutko siinä montaa vuotta muutenkaan? Ja muuton jälkeen jäisi taas mökkikäyttöön.

Kommentit (108)

Vierailija
101/108 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä on se ongelma, että kun olet laittanut vesi- ja viemäriputket, et voi enää ikinä jättää mökkiä kylmäksi talvella. Joudut alkaa lämmittämään joka ikinen talvi, vaikka se seisoisi tyhjänä. Muuten siis tulee kalliit vesivahingot. Ehkä se ei ole siis sen arvoista, jos et aio kauan siellä asua.

Minulla on suihku ja pari lämminvesivaraajaa eikä vesien tyhjentämisessä ole mitään ongelmaa, kun systeemi on suunniteltu siten, että se tyhjenee kokonaan. Kompuralla on kätevä puhaltaa sekoittajat tyhjiksi. 

Juu kyllä ne putket voi tosiaan tyhjentää. Me tyhjennetään saunarakennuksen putket. Mökissä ei tyhjennetä, vaan pidetään ilmalämpöpumpulla sopiva lämpö päällä talvellakin, eikä se nyt oikeasti niin paljon maksa. Pysyyhän siinä samalla rakenteetkin paremmassa kunnossa, ja kaikki tekstiilit ja petivaatteet. Ei mökkiä kannata jättää täysin kylmäksi talvella, jos sen haluaa pitää kunnossa. 

Vierailija
102/108 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsisuihku vessassa on minulle ihan ehdoton. Haluan runsaiden kuukautisten aikana pestä alapääni helposti kun sitä pitää kuitenkin tehdä useita kertoja päivässä. En todellakaan pyyhi pelkällä paperilla verta ympäri alakertaa tai jollain kostutetulla vessapaperilla. Tuo on myös hygieniakysymys. Kakkos hätä on myös sellainen jonka jälkeen pesen aina alapään. Viime kesänä olin viikonlopun mökillä jossa oli vain ulkohuusseja ja koko sen ajan kärsin ummetuksesta. Pientä papanaa tuli pitkin päivää ja alapää jäi  vaikka kuinka pyyhkii. En ole tottunut olemaan ulosteet alapäässä pitkin päivää. Joten minulle ei todellakaan kävisi vakituiseksi asunnoksi sellainen missä ei ole helppoa alapesu mahdollisuutta!!

Aika usein maailmalla näkee vessaratkaisuja, joissa ala- tai peräpää on mahdollista pestä vedellä, vaikka juoksevaa vettä ei ole. Vesi on saavissa ja sitä otetaan vesikauhalla. Olen kokeillut, ja ihan helposti se onnistuu. Suomessa tuo varmaan voisi toimia puolet vuodesta, mutta talvella ei tietenkään jäävedellä tai lumella voisi pestä. Kyllä vessassa olisi hyvä sen takia olla ainakin talviaikaan lämmitys. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/108 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsisuihku vessassa on minulle ihan ehdoton. Haluan runsaiden kuukautisten aikana pestä alapääni helposti kun sitä pitää kuitenkin tehdä useita kertoja päivässä. En todellakaan pyyhi pelkällä paperilla verta ympäri alakertaa tai jollain kostutetulla vessapaperilla. Tuo on myös hygieniakysymys. Kakkos hätä on myös sellainen jonka jälkeen pesen aina alapään. Viime kesänä olin viikonlopun mökillä jossa oli vain ulkohuusseja ja koko sen ajan kärsin ummetuksesta. Pientä papanaa tuli pitkin päivää ja alapää jäi  vaikka kuinka pyyhkii. En ole tottunut olemaan ulosteet alapäässä pitkin päivää. Joten minulle ei todellakaan kävisi vakituiseksi asunnoksi sellainen missä ei ole helppoa alapesu mahdollisuutta!!

Aika usein maailmalla näkee vessaratkaisuja, joissa ala- tai peräpää on mahdollista pestä vedellä, vaikka juoksevaa vettä ei ole. Vesi on saavissa ja sitä otetaan vesikauhalla. Olen kokeillut, ja ihan helposti se onnistuu. Suomessa tuo varmaan voisi toimia puolet vuodesta, mutta talvella ei tietenkään jäävedellä tai lumella voisi pestä. Kyllä vessassa olisi hyvä sen takia olla ainakin talviaikaan lämmitys. 

Suihkepullo riittää alapään pesuun. Kätilö suositteli aikoinaan astianpesuainepulloa. Helppo annostella puristelemalla.

Vierailija
104/108 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin. Asumismukavuus nousee merkittävästi. Siihen kantoveteen ja kaikemaailman pesuratkaisujen hankaluuteen kyllästyy nopeasti. Ylivoimaisesti helpointa ja mukavinta on kun vesi vaan tulee hanasta ja menee viemäriin. 

Vierailija
105/108 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti tekisin. En voisi elää ilman bideesuihkua, enkä suostuisi käymään ulkohuusissa kuin tilapäisesti joskus kesällä jonkun mökillä. Sisävessa on ihan ehdoton vaatimus vakituiselle asunnolle.

Kompostoivia sisävessojakin on ja niissä voi olla myös bidesuihku. Meillä nimittIn on.

Mulla on talon alla pyöritettävä neljä lokeroa sisältävä kompostoiva säiliö. Kylpyhuone on alipaineistettu siten, että puhallin imee vessan kautta säiliön läpi ilmaa. Ei haise sisällä yhtään. 

Vierailija
106/108 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain isäni mökin perinnöksi. Ei se jaksanut sitä hoitaa. Siellä ei ollut sisävessaa mutta rakensin sellaisen. Vesiliittymä oli mutta vessaa ei oltu koskaan ennen tehty. Tein 80000 euron remontin äitini perintörahoilla.

Vierailija
107/108 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

vesijohdot ehkä vetäisin, mutta vesivessaa en laittaisi, vaan jonkn ekologisemman vaihtoehdon. sisätiloihin se kuitenkin tulisi

Vierailija
108/108 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tämä ketju.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan viisi