Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Melatoniini kysymyksiä

Vierailija
10.01.2026 |

Onko vaikuttanut nukahtamiseen/nukkumiseen?

Onko tullut mitään sivuvaikutuksia tai haittapuolia?

Kauanko olet käyttänyt?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt vuosia. Toimii hyvin, en huomaa sivuvaikutuksia. Toisinaan nukahdan ja nukun ok ilmankin, toisinaan kehnommin.  Käytän, koska olen hidas nukahtaja, ja jään helposti tunneiksi unta odottelemaan ja pyörimään sänkyyn.

Vierailija
2/24 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus käytin satunnaisesti, mutta ne jäi kun aamuisin olin ihan tokkurassa eikä oikein herännyt päivään. Nykyään osaan rauhoittaa itseni hengityksellä, sitten skannaan kehon läpi päälaesta varpaisiin ja joka kohdassa keskityn rentouttamaan lihakset. Sen jälkeen mietin vain asioita, joista olen kiitollinen ja saatan pyytää jotain ylhäältä. Joku sanoisi sitä rukoiluksi, itse koen sen ennenminkin pyytämiseksi ja kiittämiseksi. Miltä, en tiedä. Ehkä arkkienkeleiltä, universumilta, kaiken lähteeltä. Ja usein nukahdan ennenkuin olen päässyt loppuun ajatuksissani. Tällä metodilla nukahdan 10 minuutissa, aiemmin saattoi mennä tuntikin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin aikoinaan 3 mg unettomuuteen, johon se ei auttanut. Väsytti kyllä iltaisin, siitä varmasti joku siis avun varmaankin löytää. Huono puoli on, että se täytyy muistaa ottaa aina ajoissa, jos ottaa liian myöhään niin se voikin pistää unirytmin sekaisin.

Vierailija
4/24 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta Melatonin Vitabalans 5mg toi jotain apua, joskus otan niitäkin kaksi kerralla. Harmi vaan, että niitä saa ostettua apteekista yhden 10kpl paketin kerralla, kävin sitten viimeksi hakemassa kolmesta eri apteekista.

Vierailija
5/24 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttoi ehkä pikkasen nopeammin nukahtamaan, mutta en ole niin suurta hyötyä niistä saanut (2 X 1,9mg) että lopetin huhtikuun jälkeen kokonaan. Sekin auttaa kun on saanut huonetta oikeasti pimeäksi. Kesäisin olen käyttänyt unimaskia silmillä.

Vierailija
6/24 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuttanut mitenkään.

Vierailija
7/24 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimii toisilla. Minulla toimii hyvin jos unettomuus on mietoa.

Kun unettomuus on ollut vaikeaa ja olen tarvinnut kovan nukutuksen, niin unikoista tehty tee on auttanut.

Erittäin toimiva on afghan tyylinen hashis tai cannabislaatu. Suomessa laiton, mutta Amsterdamin kahviloissa sitä ainakin 2000-luvun alussa myytiin. Huumevaikutus pieni mutta saa unille kuin lekan lyömänä siltä istumalta. Unet on todella värikkäitä ja nukut sikeästi tukkina pitkälle seuraavaan päivää. Canabis ei sovi kaikille unilääkkeeksi ja tosia se vain piristää. Toinen hyvä on histamiini. Sitä on allergialääkkeissä. Valeriaana tai rohtovirmajuuri on myös toimiva.

Kaikissa näissä on ongelmana että elimistö tottuu päivittäiseen lääkitykseen, joten niitä olisi hyvä vaihdella tilanteen mukaan. Pelkkään melatoniiniin ei siis oikeastaan voi tyytyä. Pakko pitää taukoja ettei elimistö totu aineeseen. 

Paras olisi saada unta ilman apuja, mutta valitettavasti ihmisillä on nin pahoja traumoja ja pelkoja, että unta on vaikea saada esimerkiki sodasta saaduista stressistä. Stressi voi jäädä elimistöön pitkäksi aikaa muistoon. 

Voi olla eron takia tullutta stressiä, parisuhdeväkivallasta synytynyttä stressiä, koulukiusaamisesta syntynyttä.

Stressiä voi jäädä vaikka mistä. Onneksi on erilaisia lääkkeitä ja rohtoja olemassa.

Olisikin hyvä jos ihmiset saisivat niitä helpommin käyttöönsä. Lainsäädännöllisesti on tosi vaikeaa elää unettomana esimerkiksi Suomessa, jossa on vaikea saada apua ongelmiinsa.

Uniongelmat tekevät ihmisestä todella nopeassa ajassa työkyvyttömän ja kaksikin unetonta yötä vaikuttaa työtehoon merkittävästi. 

Vierailija
8/24 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasta Melatonin Vitabalans 5mg toi jotain apua, joskus otan niitäkin kaksi kerralla. Harmi vaan, että niitä saa ostettua apteekista yhden 10kpl paketin kerralla, kävin sitten viimeksi hakemassa kolmesta eri apteekista.

Voithan sinä ottaa 3 kpl  1,9 g . Ajaa igan saman asian ja voi ostaa vaikka tuhat paketti  kerralla.

Vierailija
9/24 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset elää epäterveellisesti ja jaksaa ihmetellä silti että miksi ei uni tule ja on aina kipeänä yms. Eläkää terveellisesti niin ei tarvitse mitään ylimääräisiä melatoniineja tai unilääkkeitä. Liikkukaa, syökää terveellisesti niin uni tulee. Valkosipuli auttaa, syökää sitä niin uni tulee varmasti, eikä tule kipeäksi.

Vierailija
10/24 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän ihan humpuukina, minulla oli 5 mg ja ihan rahanhukkaa.

Vierailija
11/24 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut mitään vaikutusta nukkumiseen sillä. Sen sijaan se lihotti.

Vierailija
12/24 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidän ihan humpuukina, minulla oli 5 mg ja ihan rahanhukkaa.

Tottakai se on humpuukia. Elintavat kuntoon niin uni maittaa. Jos ei väsytä niin ei väsytä, silloin keho kertoo että nyt ei nukuta vaan ollaan hereillä. Turha pakottaa kemiallisesti unta.

Vierailija
13/24 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisko pyytää lääkäriltä resepti? Ei tarvis juosta eri apteekeissa. 

Vierailija
14/24 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voithan sinä ottaa 3 kpl  1,9 g . Ajaa igan saman asian ja voi ostaa vaikka tuhat paketti  kerralla.

En ole nähnyt tota Vitabalans melatoniinia kuin 3mg ja 5mg vahvuisina, en tiedä onko joku lumevaikutus, mut en nukkunut muilla melatoniineilla, kokeilin montaa merkkiä.

Vierailija
15/24 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset elää epäterveellisesti ja jaksaa ihmetellä silti että miksi ei uni tule ja on aina kipeänä yms. Eläkää terveellisesti niin ei tarvitse mitään ylimääräisiä melatoniineja tai unilääkkeitä. Liikkukaa, syökää terveellisesti niin uni tulee. Valkosipuli auttaa, syökää sitä niin uni tulee varmasti, eikä tule kipeäksi.

Voi nyt elämä 🤦

Vierailija
16/24 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon syönyt varmaan 13 vuotta joka ilta.

Edelleen olen uneton.

Joillain toimii erinomaisesti.

Vierailija
17/24 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käyttänyt vuosia. Toimii hyvin, en huomaa sivuvaikutuksia. Toisinaan nukahdan ja nukun ok ilmankin, toisinaan kehnommin.  Käytän, koska olen hidas nukahtaja, ja jään helposti tunneiksi unta odottelemaan ja pyörimään sänkyyn.

On todettu  pitkäaikaisen käytön lisäävän riskiä muistisairauteen !

Vierailija
18/24 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon syönyt varmaan 13 vuotta joka ilta.

Edelleen olen uneton.

Joillain toimii erinomaisesti.

Lopeta ! Haittavaikutuksia odotettavissa aivoihin

Vierailija
19/24 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa googlata unihygienia ja lukea useiden kirjoittajien sivuja. Ainakaan se sipsipussi ja tuoppi kokista ei edes auta nukahtamista, sen voin maallikkonakin sanoa.

Vierailija
20/24 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

😂Valvot sängyssä ja lisäks henki haisee pitkään ihan helvetiltä.