Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kissoista

Vierailija
09.01.2026 |

Lemmikkiä ajatellen haluaisin tietää:

Miksi kissojen kynsiä leikataan? Eikö riitä, että kissa kuluttaa itse kynsiä raapimapuuhun yms. 

Ja toinen kysymys: Voiko kissan totuttaa ulkoilemaan valjaissa kaupunkiympäristössä? Olen nähnyt muutaman kerran, ja joka kerralla kissa on näyttänyt todella jännittyneeltä ja ehkä pelokkaaltakin.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut kissat on laiskoja käyttämään raapimapuita, monet hoitaa ne kynnet itse eikä tarvitse tehdä mitään, mutta jotkut tarvitse kynsienleikkausta. Joskus iän myötä jää se kynsienhoito vähemmälle.

Kissan voi totuttaa valjaisiin, mutta kaikki ei tykkää. Se on kissakohtaista miten se suhtautuu valjaisiin ja ulkoiluun.

Vierailija
2/4 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kissojen kynsiä leikataan? Eikö riitä, että kissa kuluttaa itse kynsiä raapimapuuhun yms. 
- joskus riittää, mutta sisäkissalla useimmiten ei. Liian pitkät kynnet ovat epämukavat ja voivat aiheuttaa haavoja ja tulehduksia tassuihin

Ja toinen kysymys: Voiko kissan totuttaa ulkoilemaan valjaissa kaupunkiympäristössä? Olen nähnyt muutaman kerran, ja joka kerralla kissa on näyttänyt todella jännittyneeltä ja ehkä pelokkaaltakin. 
- Voi, varsinkin kun aloittaa nuorena. Mutta tietysti sen kaupunkiympäristön olisi hyvä olla jotain muuta kuin aukeaa asfalttia. Ei kissa sellaisesta tykkää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ulkoiluttanu kissaa valjaissa ongelmitta. Häntä pystyssä tutkii paikkoja eikä pelosta ole tietoakaan.

Vierailija
4/4 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meillä kissojen kynnet alkoivat tarttua kiinni tekstiileihin, jollei niitä leikannut. Viisas kissarouva tuli oikein näyttämään tassujaan minulle kun kynnet alkoivat olla hankalan pitkät. Kehräsi leikkuun ajan tyytyväisenä, ja sitten katsottiin koko mirriporukan kynnet, josko muillakin oli leikkuutarvetta.

Ulkoiluun valjaissa suhtautumisesta on vaikea tietää etukäteen, on hyvin yksilöllistä. Jotkut tottuvat nopeasti ja pitävät siitä, toiset eivät koskaan.