Omakotitaloissa palellaan pakkasilla: talo huonosti eristetty ja/tai pihistellään lämmityskulujen kanssa
Sääliksi käy. Ihanaa asua kaukolämmitteisessä kerrostaloasunnossa: lämmin kuin paratiisi.
Kommentit (71)
Höpö löpö pahvi, meillä öljylämmitys ja takka, ei todellakaan palella, tiivis talo ikkunoineen
Hyi olkoon, eihän henkikään kulje jos on yli plus 20 astetta talossa. Mitään hommia en saisi tehtyä jos olisi enemmän kuin 18 tai 19 astetta talossa. Makuuhuoneessa 16 astetta että saa hyvin nukuttua. En ole vielä palellut koskaan talossani.
Vierailija kirjoitti:
Entäs asian toinen puoli: ilmastokysymykset yms. Eikö saakaan toimia järkevästi? Palella ei tarvitse, mutta hiukan matalampi sisälämpötila on täysin järkevä valinta. Miksi pukeutua talvella t-paitaan? Pitkähihainen päälle ja lämpöä aste vähemmän. 200 neliöisessä talossa jo yhden asteen alennus vaikuttaa paljon lämmityskustannuksiin. Makuuhuoneissa voi muutenkin pitää alhaisemman lämpötilan, sillä ainakin itse nukun paremmin, kun lämpötila on 19-20 astetta.
En ala jonkun ilmastohumpan takia palelemaan, 23-25 aina itsellä okt
En ymmärrä rehvastelua siitä, että talvella ollaan paljain jaloin kalsareissa ja T-paidassa sohvalla. Mitä iloa tuosta rehvastelusta on?
Vierailija kirjoitti:
Höpö löpö pahvi, meillä öljylämmitys ja takka, ei todellakaan palella, tiivis talo ikkunoineen
Meillä vanha talo öljykattilalla ja vuosia sitten eka talvena öljy loppui kesken kaiken kovilla pakkasilla. Haettiin huoltoasemalta kannussa ja huomattiin että muistaakseni 30 litran kanisteri ei lähellekään kokonaista vuorokautta riittänyt.
Sisälämmöt oli juurikin silloin luokkaa ei tarvitse palella. Kyllä aika nopeasti pistettiin reilusti viileämmälle ja käyttämättömät huoneet ovet kiinni ja termostaatit pienelleen, sitten hankittu kaksi ILP ja pörssisähköllä nykyisin optimoimaan kulutusta. Öljyä käytetään hyvin vähän.
Tarkoittaa sitä että kun sähkö on kallista niin silloin ei pahemmin saunota ja sisällä annetaan lämmön pudota 17-18 asteelle. Jos menee päivässä 50€ öljyyn niin ei paljon hampaita naurata.
Vierailija kirjoitti:
Hyi olkoon, eihän henkikään kulje jos on yli plus 20 astetta talossa. Mitään hommia en saisi tehtyä jos olisi enemmän kuin 18 tai 19 astetta talossa. Makuuhuoneessa 16 astetta että saa hyvin nukuttua. En ole vielä palellut koskaan talossani.
Ihmiset on yksilöitä. Minä olen esimerkiksi palelija. Olen täällä kotona villapaita päällä, kun ne lämminverisemmät on shortseissa ja t-paidassa.
Minä esimerkiksi sen pysty nukkumaan, jos palelee, ja se palelu on sellaista hirveää, on luita myöten jäässä, ja se ei lopu, vaikka menisin saunaan, ei vaan lämpene.
Normaalia se varmaan ei ole, mutten toisaalta asialle mitään voi. Sinun lämpötilasi on aivan liian kylmää minulle.
Koska en kuitenkaan ole ainoa asukas täällä, ja sähkö maksaa, niin meillä on sellainen 21-22 astetta, mikä on minulle ok, (sen villapaidan kanssa). Nyt pakkasilla on 20, ja hieman viileää minulle.
Tällainen palelu on todella inhottava vaiva.
Hyi helvetti miten joku voi asua kerrostalossa eli ihmishäkissä toisin sanoe.
Itse kuolisin ennemmin kuin muuttaisin sinne enää.
Muutin puoli vuotta sitten omakotitaloon ja elämäni paras päätös. Mielenterveys ja elämänlaatu parani merkittävästi.
Meillä on koko ajan 22astetta. 80- luvun talo, suur elementeistä, saumat vain nurkissa.maksoimme silloin aikoinaan talotehtaalle lisäeristeistä.
Öljylämmitys, varaava takka ja puukiuas, joka lämpiää 3 kertaa viikossa.
Vain äärimmäinen pakko saa meidät muuttamaan lämmityssysteemiä.
Kun bioöljy yleistyy, niin siirrymme siihen.
Öjyä kuluu max 1500 l/ v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse pihistellä kun on edullinen maalämpö. Paukkupakkasilla lämmitetään lisäksi takkaa ja leivinuunia. Nytkin on koko talossa mukavat 24 astetta. Valmista kuivaa polttopuuta riittää moneksi vuodeksi ja lisää tehdään omasta metsästä omalla klapikoneella.
Että oikein OMA metsä ja OMA klapikone🤣🤣
Koita kestää.
Ps. Tiedätkö paljonko maksaa sellainen traktorilla käyvä klapikone, jossa on nostopöytä ja katkaisu + halkaisu? Ei oo ihan ykköstonnien hintoja.
Miksi se pitää semmoinen olla? Meillä on sähköllä toimiva, omilla jaloillaan seisova, johon ihan vaan se pitkä halko tunngetaan. Ei se kovin kallis ollut, koska ollaan köyhiä.
Sota tulee vääjäämättä ja ensimmäisenä venäläiset ampuu isoimmat kaukolämpövoimalat matalaksi.
Tulin juuri kerrostalokaverilta, 19-20 lämmintä, itsellä okt ja 23-25 lämmintä aina