Puutarhamadon puremat 2026! OFFICIAL
Täällä jo innokkaana kasvatellaan kevätkukkasia, mites siellä?
Kommentit (137)
Mitä kuuluu maaliskuussa?
Mun piti olla hyvin vyö kireällä ostamatta puutarhaan oikeastaan mitään, mutta hupsista vaan, parilla sadalla olen nyt tilannut siemeniä ja juurakoita, ja aion vielä vähän lisää! 🥰
Olen niin kyllästynyt pelkkään pahaan, mitä tunkee naamalle kaikkialta, että on pakko järjestää itse sitä kaunista ja iloa ympärilleen. Loppukesästä aion kahlata kukkameressä, vaikka koko muu maailma olisi tuhonnut itsensä hulluudessaan.
Muita?? 🌸🌸🌸
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisiä kylvöjä olen nyt tehnyt; tomaattia, paprikaa, chiliä ja munakoisoa. Kerrankin ajoissa vaikka kyllä viime syksynä sain tomaatteja ja chiliä vielä lähes pakkasten aikaan.
Kesäkukista petuniaa haluaisin kokeilla tänä vuonna. Mikä olisi kestävä ja helppo lajike kasvattaa?
Oi, ihanaa! Minulla ei millään onnistu esikasvatus. Kämppä on niin kuiva ja kuuma. Aina kupsahtavat 2 viikossa. Sitten kun saan päivällä ulos, niin silloin säilyvät vaihtelevasti yön sisällä. Nuutuvat tosi äkkiä.
Onpas harmi. Miten olet kasvattanut? Oletko kokeillut pienoiskasvihuoneita taimille? Eli siis niitä, missä on alusta taimikennoille ja päälle tulee kirkas muovikansi? Siellä pysyisi kosteus paremmin. Täytyy tietenkin muistaa välillä tuulettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä vaan jännitän, onko viime syksynä istuttamani kukkasipulit ja hedelmäpuut selvinneet talven säistä ja mahdollisista myyristä.
Suosikkijuttuni on kukkasipulien istuttaminen syksyllä, kun niistä pääsee sitten nauttimaan heti keväällä.
Mun pitäis leikata kirsikka ja luumu tänä keväänä. Kirsikka on holtiton :D
Älä leikkaa prunuksia keväällä, vaan vasta loppukesästä! Kirsikat ja luumut vuotaa voimakkaasti keväällä ja saattavat jopa kuolla siihen.
Vierailija kirjoitti:
Mihin aikaan vuodesta olet leikannut nuoria hedelmäpuita?
Omenapuita leikatessa kannattaa muistaa sellainen sääntö, että kevätleikkaus lisää kasvua, kesäleikkaus hillitsee. Nuorelle puulle toivotaan tietenkin lisää kasvua, joten leikkaus tehdään keväällä lepotilassa. Lepotila tarkoittaa sitä, ettei puun silmut ole vielä lähteneet kasvuun. Maaliskuu on hyvää aika leikata, pohjoisemmassa vielä huhtikuukin. Kun on kuiva päivä, eikä yöpakkasia (aste, pari ei haittaa), niin on hyvä hetki.
Vanhan puun ei vastaavasti enää toivota rehottavan liikaa, joten leikkaus kesällä heinäkuun puolesta välistä alkaen.
Jos omppupuusi on hillittykasvuinen, eli kääpiörunkoinen, niin silloin kannattaa leikata vähemmän ja tutustua oksien taivuttamiseen. 🙂
Ei hitsit, aamulla kävin lähikaupassa ja nyt mun siemenpaketti on tullut sinne. Ei kai tässä auta kun lähteä uudestaan. 😄
Vierailija kirjoitti:
Mun piti olla hyvin vyö kireällä ostamatta puutarhaan oikeastaan mitään, mutta hupsista vaan, parilla sadalla olen nyt tilannut siemeniä ja juurakoita, ja aion vielä vähän lisää! 🥰
Olen niin kyllästynyt pelkkään pahaan, mitä tunkee naamalle kaikkialta, että on pakko järjestää itse sitä kaunista ja iloa ympärilleen. Loppukesästä aion kahlata kukkameressä, vaikka koko muu maailma olisi tuhonnut itsensä hulluudessaan.
Muita?? 🌸🌸🌸
Joo, toi on vähän sama syy, miksi olen hulluna puutarhaan. Se tuo iloa ja maadoittaa juuri siihen hetkeen :)
En tiedä vielä mitä laittelen. Tulppaanisipulit jääkaapin kautta laitan ainakin. Olisi suurempiakin haaveita, mutta seuraan tilannetta ja toimin sen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei hitsit, aamulla kävin lähikaupassa ja nyt mun siemenpaketti on tullut sinne. Ei kai tässä auta kun lähteä uudestaan. 😄
En malttaisi minäkään odottaa seuraavaan päivään :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muita?? 🌸🌸🌸
Joo, toi on vähän sama syy, miksi olen hulluna puutarhaan. Se tuo iloa ja maadoittaa juuri siihen hetkeen :)
En tiedä vielä mitä laittelen. Tulppaanisipulit jääkaapin kautta laitan ainakin. Olisi suurempiakin haaveita, mutta seuraan tilannetta ja toimin sen mukaan.
Onko sulla ollut syksyllä ostettuja sipuleita jemmassa, vai oletko nyt vielä onnistunut jostain hankkimaan? Mulla on ollut talven yli varastossa sipuleita ruukutettuna ja ne pitäisi ottaa pian sulamaan, että tulisi aikaista kukintaa.
Vuoden ensimmäinen paprika kypsymässä jo. Otin viime syksyllä paprikan sisälle kokeeksi talvehtimaan. Nyt se on lähtenyt kasvuun ja tuottaa jo satoa
Makuuhuoneessa on ikkunalla kasvilampun alla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Yksi huonekasvi kuoli, jes! Lopuille pitäisi ilmeisesti vaihtaa mullat, kun tultiin tähän sisäilmaongelmaisesta kämpästä. Hirveä homma, pitäis multakaupoille ehtiä eka. Ehkä ne kuolis
Mullanvaihdot odottaa vielä motivaatiota, jospa joku päivä.
Tämän vuoksi mulla on kaikki viherkasvit vesiviljelyssä, en jaksa tuusata sisällä. Ulkona sitten senkin edestä!
Voisin kokeilla tänä vuonna paprikaa isossa altakasteluruukussa , sen voi nostaa sitten syksyllä sisälle, jos ei ehdi tehdä kaikkia raakileita valmiiksi. Viime vuonna tomaatit ei ehtineet tehdä satoa ennen syksyä, kun kesäkuu oli niin p*run kylmä! Lokakuussa keräsin pääsatoa...🙄
Tomaatit voi onneksi kerätä raakoina sisälle kypsymään. Hyvin onnistuu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Yksi huonekasvi kuoli, jes! Lopuille pitäisi ilmeisesti vaihtaa mullat, kun tultiin tähän sisäilmaongelmaisesta kämpästä. Hirveä homma, pitäis multakaupoille ehtiä eka. Ehkä ne kuolis
Mullanvaihdot odottaa vielä motivaatiota, jospa joku päivä.
Tämän vuoksi mulla on kaikki viherkasvit vesiviljelyssä, en jaksa tuusata sisällä. Ulkona sitten senkin edestä!
Voisin kokeilla tänä vuonna paprikaa isossa altakasteluruukussa , sen voi nostaa sitten syksyllä sisälle, jos ei ehdi tehdä kaikkia raakileita valmiiksi. Viime vuonna tomaatit ei ehtineet tehdä satoa ennen syksyä, kun kesäkuu oli niin p*run kylmä! Lokakuussa keräsin pääsatoa...🙄
Tomaatit voi onneksi kerätä raakoina sisälle kypsymään. Hyvin onnistuu
Maku vaan ei ole enää niin maukas kuin auringon kypsyttämänä.
Yritän tässä hioa leikkokukka-alueen istutussuunnitelmaa, tilaa on 30m2. Nyt olen piirtänyt selkeät penkit, joihin taimet tulisi lajeittain, mutta tämä on tosi vaikeaa mulle. 😅 Luonne vaatii pistämään kaikki iloisesti sekaisin, en tiedä pystynkö näin järjestelmälliseen suunnitelmaan. 😄
Miten itse tekisit, lajit omiin penkkeihin, vaan eri lajeja samoissa penkeissä yhteen sopivin värisävyin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä vaan jännitän, onko viime syksynä istuttamani kukkasipulit ja hedelmäpuut selvinneet talven säistä ja mahdollisista myyristä.
Suosikkijuttuni on kukkasipulien istuttaminen syksyllä, kun niistä pääsee sitten nauttimaan heti keväällä.
Älä leikkaa prunuksia keväällä, vaan vasta loppukesästä! Kirsikat ja luumut vuotaa voimakkaasti keväällä ja saattavat jopa kuolla siihen.
Tämä ei itseasiassa pidä paikkaansa, vaikka näin tosi monessa puutarhalähteessä sanotaankin.
Vierailija kirjoitti:
Vuoden ensimmäinen paprika kypsymässä jo. Otin viime syksyllä paprikan sisälle kokeeksi talvehtimaan. Nyt se on lähtenyt kasvuun ja tuottaa jo satoa
Makuuhuoneessa on ikkunalla kasvilampun alla
Oho, hienoa! Oletko onnistunut välttämään kirvat tai muut tuholaiset talven aikana?
Vierailija kirjoitti:
Itse ostin eräänä syksynä 30 tulppaanin sipulia ja 50 krookuksen sipulia ja laitoin maahan. Ekana keväänä noista nousi 1 tulppaani. Toisena 4 tulppaania. Kolmantena 2 tulppaania. Krookuksia ei koskaan ainuttakaan. 🙄
Olisko myyrä syönyt? Tai sitten liian märkä alkutalvi, että ovat mädäntyneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei itseasiassa pidä paikkaansa, vaikka näin tosi monessa puutarhalähteessä sanotaankin.
Kyllä toki voi leikata hyvin aikaisin, itsekin olen leikannut helmikuussa lauhalla säällä. Mutta riskialtista on jättää kevätleikkaukseen, mieluummin neuvon harrastelijaa leikkaamaan loppukesästä. Oppini eivät ole puutarhalehdistä. 😉
Joo, tuli, pioniunikko sekoitus. Oikein mieleinen, tosin oli päätyä paperinkeräykseen avaavattomana. 😅 En tiedä mikä ihmeen vaisto pisti taputtelemaan kuorta, että täällähän on jotain sisällä. Ehkä se oli se vihreän peukalon vaisto. 😄