Johan olikin ankara talvi taas.
Yli vuorokauden oli yli 20 astetta pakkasta ja nyt on taas normaali 6 astetta. Lunta on kyllä lähes 10 senttiä.
Kommentit (84)
Ei ole vielä edes kauaa kestänyt, sais olla nyt pakkasella 3 kk ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talvikuukausia ovat joulukuu, tammikuu ja helmikuu.
Marras, maalis ja huhtikuu ovat myös suurimmassa osassa maata.
Niin siis ovat olleet ja satunnisesti vielä nykyäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Joo ei tällaiset -10 asteen lämpötilat Suomen talveen kuulu. Mihin ne -30 pakkaset oikein hävisivät?
Ei ole hävinnyt. Meillä on seuraavat 4 vuorokautta yöllä yli 30 astetta pakkasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ei tällaiset -10 asteen lämpötilat Suomen talveen kuulu. Mihin ne -30 pakkaset oikein hävisivät?
Ei ole hävinnyt. Meillä on seuraavat 4 vuorokautta yöllä yli 30 astetta pakkasta.
No hienoo sitten teidän kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Muistuu mieleen kun nuorena mentiin ohjeissa vaatteissa . Sittemmin tuli hankittua lämpökerrasto kun laskettelemassa , niin mahtava fiilis kun ei palellut. Eka kertaa pipo päässä vasta 35 vuotiaana.
Ihanaa ulkoilla kun on kunnon kamppeet päällä. Minä taivuin ostamaan karvalakin ja kinttaat viimeinkin. Eipä potuta olla ulkona.
Pakkasta --29 Ollut jo muutaman päivän, lupasi vielä kiristyvää, v....n hyvä.
Pakkaspakolaisia ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja stadin viime viikon hurja LUMITYKKI ! tuotti huimat seitsemän (7) cm lunta....
Eli siellä taas "hukuttiin" lumeen : D. Lapissa ollaan tyytyväisiä ja hiljaa vaikka lunta paikoin jo yli 60 cm.
60 senttiä on Italiassakin ihan normi jouluna. Lumivyöryaikana voi olla kolmen metrinkin hanget.
Täällä on -25 astetta. Ei haittaa minua, kun olen tottunut ja mulla on lämpiävät kengät sekä lämpökerrasto. Kävin kävelyllä ja ulkona on ihan uskomattoman kaunista. Lumiset puut ja hanget.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on -25 astetta. Ei haittaa minua, kun olen tottunut ja mulla on lämpiävät kengät sekä lämpökerrasto. Kävin kävelyllä ja ulkona on ihan uskomattoman kaunista. Lumiset puut ja hanget.
lämpimät* :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
YLEn toimittaja kertoo äänestä päätellen leuka väpättäen, että nyt on meneillään todellinen vuosisadan talvi, HSL on joutunut perumaan busseja ja junia, tällaista ei ole nähty miesmuistiin. Pyydetään myös varautumaan ulos lähtiessä pukeutumalla lämpimästi!
Ilmastonmuutos oli edellisen hallituksen aikana nopea prosessi, oikeistohallitus torppasi senkin vähäksi aikaa.
Kuvitteletko olevasi hauskakin?
Eikun tuossa on vaan kyseessä persu, jonka mielestä ilmastonmuutos on salaliittoteoria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja stadin viime viikon hurja LUMITYKKI ! tuotti huimat seitsemän (7) cm lunta....
Lumisade ja ankarat pakkaset mahtuu harvakseltaan samaan lauseeseen. Tässä taidettiin puhua nyt pakkasten katoamisesta, jonka kyllä luulisi johtavan runsaaseen lumentuloon, joten jotain itseasiassa ON pielessä.
Laatokka syöttää kosteaa ilmaa Itä-Suomeen kovillakin pakkasilla ja lunta putoaa kymmeniä senttejä. Tarvitaan lievä ilmavirtaus.
Edelleen:
On tyypillistä, että suurten järvien alueilla sataa paljon lunta pakkaspäivinä. Tätä ilmiötä kutsutaan järvilumeksi (engl. lake-effect snow).
Mekanismi toimii seuraavasti:
Lämmin, kostea ilma: Vaikka ilma on pakkasella, järvien vesimassat ovat usein vielä suhteellisen lämpimiä ja luovuttavat kosteutta ilmakehään.
Kylmä ilma ylittää veden: Kun erittäin kylmä ilma (usein peräisin Kanadasta Yhdysvaltojen Suurille järville) virtaa lämpimän veden yli, lämpötilaero on suuri.
Instabiilius ja lumisade: Tämä ero luo ilmakehään epävakautta: lämpimämpi, kosteampi ilma nousee nopeasti ylöspäin, tiivistyy raskaaksi lumisateeksi ja laskeutuu tuulen alapuolisille rannikkoalueille.
Esimerkiksi Yhdysvalloissa ja Kanadassa Suurten järvien itä- ja etelärannoilla (kuten Buffalon ja Michiganin osavaltion alueilla) koetaan säännöllisesti erittäin voimakkaita, paikallisia lumimyrskyjä tämän ilmiön vuoksi.
Siis sairasta kun nytkin on miinus 28 pakkasta.
Vierailija kirjoitti:
Katsoin vielä to ja pe. Perjantaina on 32 pakkasastetta ja huomenna 29
En siis lähde kauppaan ennen kuin lauhtuu vähintään 10 astetta tästä.
Se päivä on vasta sunnuntaina. 4 vrk kuluttua kauppareissulle.
Edellisestä kauppareissusta on 9 vrk.
Maarianhaminassa meillä syksy vielä jatku. Räntäsade +1
Vierailija kirjoitti:
Maarianhaminassa meillä syksy vielä jatku. Räntäsade +1
Milloin sinne talvi tulee?
Suomesta eteläinen osa kuuluu lauhkeaan vyöhykkeeseen, siihen ei kuulu koko Suomi.
Vierailija kirjoitti:
Ulos vain pakon edessä. Saa nähdä kuinka kauan näitä kovia pakkasia kestää? Mulle ne riittivät jo 70 luvun lopulla kun olin ala-asteella. Jo silloin lapsetkin palellutettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulos vain pakon edessä. Saa nähdä kuinka kauan näitä kovia pakkasia kestää? Mulle ne riittivät jo 70 luvun lopulla kun olin ala-asteella. Jo silloin lapsetkin palellutettiin.
Se on kyllä outoa että Suomessa pitää lasten mennä kouluun ym. oli pakkasta vaikka -30 mutta esim. Englannissa oppilaat saa olla koulusta pois jos pakkasta -20. Miksi täällä kidutetaan ihmisiä jo pienestä.
Luuletko molopää, että talvi loppui jo?
Sä aloit viettää jo kevättä ja onko Pääsisäisromppeet jo esillä. Virvotko. Kesätakki ja kevätsisustus.