Lajitteletteko te muut työttömät biojätteen?
Olen aina lajitellut biojätteen, mutta nyt kun olen työttömänä, en voi enää ostaa edes niitä Coopin halvimpia paperipusseja biojätteen lajitteluun.
Sanomalehteä mulle ei tuu eikä ilmaisjakelulehtiäkään enää jaella kotitalouksiin että siitä saisi paperia. Kaupungilla on jotain ilmaisjakeluita otettavissa, mutta käyn nykyään tosi harvoin kaupungilla enkä koskaan muista ottaa niitä mukaan kun en niitä muuten lue.
En ole oikein keksinyt, miten lajittelisin biojätteen. Voiko jätteet vain kaataa omasta astiasta suoraan biojäteastiaan ilman mitään pakkaamista? Olen nyt jo useamman viikon laittanut kaikki jätteet vain samaan roskapussiin ja sekajätteeseen. Eihän mulle juuri jätettä edes tule. Kun kulutus on minimissä niin en ole tästä jaksanut syyllistyä. Kaikki kuivat leivätkin aina syön ja perunat kuorineen. Kartongin, metallin ja lasin tietysti lajittelen.
Silloin harvoin kun hedelmiä ostan niin laitan vaakatarran suoraan hedelmään kiinni. Kaupoissa olisi jotain pieniä repeäviä biopusseja hedelmäosastolla, mutta nehän on oikeasti muovia ja ainakin meidän alueella jäteyhtiö on toivonut, että niitä ei käytettäisi bioastioissa. Biopussit (ne muoviset) tarttuu kuulemma niihin koneiden haarukoihin ja estää toiminnan. Keskeytys ja ihmisselvittely maksaa. Eli jos biopusseja käyttää pitäisi käyttää paperisia.
Lajitteletteko te muut siis biojätteen ja jos, niin miten?
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Rappukäytävään heitän. Olen vuokralla ja syrjäytynyt työtön.
Haisevimmat ilkeän töissä käyvän naapurin postilaatikkoon.
En lajittele biojätteitä ikinä erikseen, mutta ei se kyllä työttömyyteen mitenkään liity. Yksin asuvana sitä biojätettä tulee niin vähän, että en tasan jätä niitä roskiskaappiin, saati pöydälle haisemaan. Mun koirani syö esimerkiksi porkkanan ja perunan kuoret, ja ilolla. Asun yksityisen vuokranantajan pienkerrostalossa ja ihan hyvin voisi poistaa koko biojäteastian pihalta, koska kukaan muukaan tässä talossa ei sitä käytä. Ja miksi pitäisikään, sinne ne maatuu samalle kaatopaikalle kun kaikki muukin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän biojätteelle kaupan hedelmäpusseja, niitä sellaisia vihreitä kompostoituvia. Hedelmäthän on aika halpaa ruokaa, viimeksi ostin omenoita euron kilohintaan.
Ja on meillä talossa paperinkeräysastia ja vielä muutama asukas tilaa paperista lehteä.
Voisikohan pahvia muuten käyttää? Pahvijätettähän tulee nykyään älyttömän paljon.
Nuo hedelmäpussit on justiin sitä materiaalia, joka tukkii nuo laitteet lajittelussa. Siksi en käytä niitä vaikka sellaiseen voisi ilmaiseksi punnita hedelmät.
Jotenkin on mennyt lajittelu niin hankalaksi, että päätin laittaa kaikki sekajätteeseen. Mulle tulee tosiaan hyvin vähän biojätettä. Kahvin ja teen purut lähinnä.
ap
Onko alueesi jäteholto kieltänyt nuo muoviset pussit? Omalla alueella jätehuolto mainitsee ne yhtenä vaihtoehtona eli täällä saa niitä käyttää.
Vierailija kirjoitti:
En lajittele jätteitä koska ei kiinnosta. En ymmärrä minkälaista taivaspaikkaa te hyveelliset kiivailijat oikein tavoittelette.
Ei kaikki ajattelekaan vain itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä pakkausohjeet pätevät Pirkanmaan Jätehuollon toimialueella. Biojätteen pakkaamiseen käyvät:
-paperipussi (suositeltu)
-sanomalehti (suositeltu)
-biohajoava biojätepussi
-paperi- tai kartonkipakkaus (esim. muropaketti, jauhopussi, irtokarkkipussi tai postilähetyksen paperipussi), mutta ei muovitettu pakkaus, kuten maitotölkki
Biohajoavia pusseja ei siis ole kielletty, joten teet tästä ihan turhaan ongelman.
Mutta jos nuo biopussitkin on käytännössä muovia, niin en kyllä halua erikseen niitä kaupasta kerätä vain siksi, että saan vähät biojätteeni siihen. Kun en niitä itse hedelmien punnitsemiseen käytä, ostan vain yksittäin tomaatin tai omenan silloin tällöin.
Biojäteastiassa näkee noita pusseja, siellä ne sitkistyy ja limaantuu. Koen vastenmielisyyttä niitä kohtaan nyt kun tiedän,
Täällä ainakin on kaupoissa tarjolla myös paperisia hedelmäpusseja.
Biopusseista liukenee maahan haitallisia kemikaaleja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän biojätteelle kaupan hedelmäpusseja, niitä sellaisia vihreitä kompostoituvia. Hedelmäthän on aika halpaa ruokaa, viimeksi ostin omenoita euron kilohintaan.
Ja on meillä talossa paperinkeräysastia ja vielä muutama asukas tilaa paperista lehteä.
Voisikohan pahvia muuten käyttää? Pahvijätettähän tulee nykyään älyttömän paljon.
Nuo hedelmäpussit on justiin sitä materiaalia, joka tukkii nuo laitteet lajittelussa. Siksi en käytä niitä vaikka sellaiseen voisi ilmaiseksi punnita hedelmät.
Jotenkin on mennyt lajittelu niin hankalaksi, että päätin laittaa kaikki sekajätteeseen. Mulle tulee tosiaan hyvin vähän biojätettä. Kahvin ja teen purut lähinnä.
ap
Onko alueesi jäteholto kieltänyt nuo muoviset pussit? Omalla alueella jätehuolto mainitsee ne y
Ei ole, mutta ap:ta ällöttää ne ja hän ei osta kuin yhden omenan kerrallaan, niin ei tule hankittua biohajoavia hedelmäpussejakaan. Ihan pelleilyä koko aloitus.
Meillä on putkiketäys, ei sinne mitään jätteitä kaadella sangosta suoraan.
Tällä alueella saa onneksi käyttää muovipusseja. Saavat kaasua paremmin talteen. Ostan hedelmät siksi pusseissa niistä saa biojätepusseja.
Jos sitä mahdollisuutta ei olisi. Niin jauhopussit menisi käyttöön. Sekä kävisin välillä paperinkeräysastiasta sanomalehden, josta voi taitella sen pussin. Joskus 20 vuotta sitten tuli taiteltua.
Lajittelen biojätteen työssä käyvänäkin.
Ainoa syy siihen on ollut 20 vuotta se. Että otti aivoon se jatkuva haisevan roskalaatikon pesu ja ne möhnää valuvat sekajätepussit. Biojäte ei edes yksinään sankossaan haise.
Mut joka ikinen muutto, kun ne kaks vikaa päivää ei lajittele.
Se sekajätepussi alkaa haista kuolemalle 6 tunnin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
En lajittele biojätteitä ikinä erikseen, mutta ei se kyllä työttömyyteen mitenkään liity. Yksin asuvana sitä biojätettä tulee niin vähän, että en tasan jätä niitä roskiskaappiin, saati pöydälle haisemaan. Mun koirani syö esimerkiksi porkkanan ja perunan kuoret, ja ilolla. Asun yksityisen vuokranantajan pienkerrostalossa ja ihan hyvin voisi poistaa koko biojäteastian pihalta, koska kukaan muukaan tässä talossa ei sitä käytä. Ja miksi pitäisikään, sinne ne maatuu samalle kaatopaikalle kun kaikki muukin.
Ei Suomessa ole enää vuosikausiin ollut kaatopaikkoja toiminnassa.
Vierailija kirjoitti:
Tavallisesti uusio käytän kaiken biohaloavan esim. leivon niistä kun on aikaa.
Leivot jostain kananmunan kuorista ja sipulin kannoista kahvinporojen kera? Nami.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leivot jostain kananmunan kuorista ja sipulin kannoista kahvinporojen kera? Nami.
Tuletko syömään vai oletko nirso?
Eihän noita biopusseja missään suoranaisesti ole kielletty, mutta on toivottu, että ihmiset käyttäisivät mieluummin paperipusseja.
ap
En lajittele kuin pahvit ja lehdet erikseen, ihan sama käynkö töissä vai en. Ei kiinnosta haisevien biojätteiden säästely.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kananmunan kuoriahan ei saisi biojätteeseen edes laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin siis Lakeuden Etappi ohjeistaa, että kuoret laitetaan poltettavaan jätteeseen. Nekin tukkivat muuten jotain biojätteen käsittelyssä.
Tääkin just, kun joka alueella on eri säännöt ja käytännöt. Ei ole kotitalouden kannalta oikein hyvä juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku kuorii kananmunat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan siitä missä asuu. Tavallisesti ne laitetaan biojätteeseen, mutta joillain yksittäisillä alueilla kuivajätteeseen. Mitään yleispätevää ohjetta ei ole eikä varmaan koskaan tulekaan.
Mutta jos nuo biopussitkin on käytännössä muovia, niin en kyllä halua erikseen niitä kaupasta kerätä vain siksi, että saan vähät biojätteeni siihen. Kun en niitä itse hedelmien punnitsemiseen käytä, ostan vain yksittäin tomaatin tai omenan silloin tällöin.
Biojäteastiassa näkee noita pusseja, siellä ne sitkistyy ja limaantuu. Koen vastenmielisyyttä niitä kohtaan nyt kun tiedän, että ne aiheuttaa ongelmia, vaikka olisi sallittujakin biojätteen pakkaamisessa. Paperipussi olisi parempi, kysymys on vaan mistä niitä ilmaiseksi saisi. Kun kerran noita muovityyppisiä saa ilmaiseksi niin olisi kiva että paperisiakin olisi jossain. Kaupat voisivat siirtyä paperisiin punnituspusseihin, sellaisen voisin ottaakin. Paistopisteellä on paperipusseja, mutta niissä on yleensä muoviakin.
Pointtini on lähinnä se, että lajittelusta voisi tehdä helppoa ja hauskaa eikä vaikeaa ja syyllistävää.
ap