Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viherpeukalot. Mitä mietteitä?

Vierailija
06.01.2026 |

Uusi vuosi jo hyvässä vauhdissa. Onko siementä itämässä. Itse en ole vielä saanut aikaiseksi. Ajattelin kasvattaa yhden puskan 7 pod chiliä. Taisi olla joku perus. Vain yhden, että jotta ei tulisi niin tungosta ikkunan eteen. Näkisi miten tuottaa kun on kasvutilaa.

Sitten jotain annumeja myöhemmin. Ehkä jopa paprikaa.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on mietteinä, että kun saisi lisää maata. Kasvattaisin enemmän pensaspapua. Tämä korvaisi perunaa.

Saisihan sitä maata toki, jos valtaisi sitä takapihan nurmikolta.

Vierailija
2/23 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 4 vatia ja ämpäriä kasvamassa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pensasoavussa ei sitten ole kummoisestikaan proteiinia. Pavun proteiini on siemenissä ja niitä ei juuri pavuilta saa. Herneet kasvattavat siemenet suomessakin.

Pensaspavuista kannattaa valita monenlaista lajiketta, koska niiden aikataulu on hyvinkin erilainen. Jos siis meinaa syödä pitkään kesällä papua tuoreena. Toisen lajikkeen sato loppuu, kun toisen vasta kunnolla alkaa.

Vierailija
4/23 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvaako ämpäri saaviksi? Entä vati mikä siitä tulee isona? 

Vierailija
5/23 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvaako ämpäri saaviksi? Entä vati mikä siitä tulee isona? 

Palju 

Vierailija
6/23 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskalla vielä mitään suunnitella. Katson vaan kauhulla kun kaikki huonekasvit kuolee ikkunalla. Oli kyllä tarkoitus niitä hävittää vähemmäksi mutta ei tällä tavalla. Paprikaa kyllä saisi jo kylvää että ehtii satoa tuottaa.

Vierailija
7/23 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ajatuksia?

Vierailija
8/23 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatin viime kesänä juuriselleriä. En tiedä kasvatanko enää. Onnistui sinänsä kohtalaisesti, mutta on yllättävän miedon makuista varsiselleriin nähden.

Lisäksi kasvatus onnistui vasta kolmannella yrittämällä, että varsiselleri on paljon helpompi kasvatettava.

Vierailija
9/23 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurahdin kun luulin että tässä ketjussa haukuttaisiin viherpeukaloita :D 

Vierailija
10/23 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko jossain Facebookin puutarhakeskustelujutuissa mukana? Vai onko semmoista paikkaa enää missä puutarhaihmiset keskustelevat?

Vierailija
11/23 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin vuokrata 1000 neliön pellon ja siinä olevan kasvihuoneen Porvoossa. Onko kiinnostusta. 

Vierailija
12/23 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko pyydät vuokraa 

Vierailija
13/23 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

250€ kausi

Vierailija
14/23 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viherpeukalo, mutta nykyään vain viherkasvien kanssa. Aiemmassa talossa kasvatin kyllä tomaattia, perunaa, paprikaa, salaattia jne. Mutta nykyisessä talossa ollaan asuttu vasta 5v niin ei vielä olla ehditty saada aikaan kasvimaata, saati -huonetta 😅 Perunamaa oli pari ekaa vuotta mutta se tehtiin nurmikoksi.

Toiveissa olisi, että ensi vuonna saataisiin pihaa kuntoon ja kunnon kasvimaat!

Nyt on tupa täynnä viherkasveja. Olen toivonut että kasvavat isoiksi ja sen tekivät, nyt panikoin että miten mahdutaan 😄 ja lisää tekisi silti mieli. 

Olisko kellään vinkkiä mitkä kasvit eivät pitäisi pahana, vaikka pari päivää viikosta on melkein kokonaan pilkkopimeää? Nyt ei makkarissa ole kuin kultaköynnös. Muut kasvit on tuvassa, ikkunoilla ja kasvivalojen alla. Mutta makkarissa nukutaan viikosta pari päivääkin, joten pimeää on.

Vierailija
15/23 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ongelma on etten jaksa kastella kasveja ja välttelen niiden ohi kävelemistä, koska se aiheuttaa syyllisyyttä. Joten luumuilen olohuoneessa niiltä. Muutenkin osa paprikoista on tosi huonossa kunnossa syksyn ja joulun jäljiltä ja toivoisin että jokunen selviytyy kevääseen etteitarvitse etsiä siemeniä. 

Vierailija
16/23 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun ongelma on etten jaksa kastella kasveja ja välttelen niiden ohi kävelemistä, koska se aiheuttaa syyllisyyttä. Joten luumuilen olohuoneessa niiltä. Muutenkin osa paprikoista on tosi huonossa kunnossa syksyn ja joulun jäljiltä ja toivoisin että jokunen selviytyy kevääseen etteitarvitse etsiä siemeniä. 

En itse tee näin koska ötökkäongelma yleensä iskee ja siirtyy noista talvetetuista sitten muihinkin kasveihin. Noihin talvetettaviin ötököt ensin munii kesällä ja siitä sitten sisälle.

Vierailija
17/23 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisin vuokrata 1000 neliön pellon ja siinä olevan kasvihuoneen Porvoossa. Onko kiinnostusta. 

Amatöörille aivan liian iso alue. Jos sitten joku onnistuisikin noin isosti niin mihin sato? Myymäänkään sitä ei kannata alkaa.

Perunaa tuosta tulisi amatöörinkin kasvattamana 2000 kiloa.

Vierailija
18/23 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen viherpeukalo, mutta nykyään vain viherkasvien kanssa. Aiemmassa talossa kasvatin kyllä tomaattia, perunaa, paprikaa, salaattia jne. Mutta nykyisessä talossa ollaan asuttu vasta 5v niin ei vielä olla ehditty saada aikaan kasvimaata, saati -huonetta 😅 Perunamaa oli pari ekaa vuotta mutta se tehtiin nurmikoksi.

Nyt on tupa täynnä viherkasveja. Olen toivonut että kasvavat isoiksi ja sen tekivät, nyt panikoin että miten mahdutaan 😄 ja lisää tekisi silti mieli. 

Olisko kellään vinkkiä mitkä kasvit eivät pitäisi pahana, vaikka pari päivää viikosta on melkein kokonaan pilkkopimeää? Nyt ei makkarissa ole kuin kultaköynnös. Muut kasvit on tuvassa, ikkunoilla ja kasvivalojen alla. Mutta makkarissa nukutaan viikosta pari päivääkin, joten pimeää on.

Hommaa ledikasvivaloja. Eivät vie paljoa sähköä.

Vierailija
19/23 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hommaa ledikasvivaloja. Eivä

Mulla on kasvivalot tottakai. Mutta niitä ei voi pitää päällä silloin, kun huoneessa nukutaan. Huoneessa siis on pilkkopimeää sen pari päivää viikossa. Vain illalla silloin hetken aikaa verhot auki tai valo päällä.

Vierailija
20/23 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vielä laita vaan vasta keväällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi seitsemän