Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi pidät rahaa niin tärkeänä?

Vierailija
06.01.2026 |

Ja milloin se riittää? Jos riittää.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun lainat on viimein maksettu, rahaa riittää peruselämiseen reilusti ja jää ylikin.

Vierailija
2/25 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloudellinen vapaus on tärkeää. Tekee elämästä miellyttävää, kun ei tartte koko ajan miettiä mitä kaupasta ostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taloudellinen vapaus on tärkeää. Tekee elämästä miellyttävää, kun ei tartte koko ajan miettiä mitä kaupasta ostaa.

Mutta mitä tuo tarkoittaa

Vierailija
4/25 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksikö? Siksi, että mitään perusasioitakaan ei saa ilman rahaa.

Vierailija
5/25 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se on tärkeimpiä asioita nykymaailmassa. Ilman rahaa ihminen kuolee nälkään, kylmään tai sairauksiin.

Vierailija
6/25 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun rahaa on tarpeeksi, se ei määritä kaikkia päätöksiä vaan voit tehdä sen mukaan mikä on järkevää, terveellistä, hyvää mieltä tuovaa jne

Vierailija
7/25 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. sitä ettei tarvi seurata itse tehtyä talousexceliä niin orjallisesti. Jos en tee niin, olen elänyt yli varojeni ja johtaavse väistämättä siihen, että jää jokin lasku maksamatta.

Vierailija
8/25 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska tykkään syödä, nukkua lämpimässä asunnossani, ylläpitää kunnollista hygieniaa ja kuluttaa viihdettäkin. Ja on myös ihan mukava tietää, ettei maailma murene alta jos pitää päästä akuutisti hammaslääkäriin tai saada uusi tiskikone. Mutta minulle kyllä riittää ihan perus elämisen varat, kunhan saan nuo lainat tuosta joskus maksettua. Sitten ei tarvitse kyllä yhtään ylimääräisiä tuloja vaan päin vastoin voisi tehdä vähemmän töitä.

Vierailija
9/25 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska se on tärkeimpiä asioita nykymaailmassa. Ilman rahaa ihminen kuolee nälkään, kylmään tai sairauksiin.

Sanoisin, että kuolet nälkään ilman ruokaa, kylmään ilman suojaa ja sairauksiin ilman ennaltaehkäisyä/lääkkeitä. Mikään ei suoranaisesti tarvitse rahaa, varsinkaan mitään abstraktia määrää kuten "tarpeeksi". Jos tarpeeksi ei ole olemassa niin ihminen tavoittelee sitä jatkuvasti, eikö vain. Kuulostaa aika masentavalta.

Vierailija
10/25 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on riittävästi, kun sillä saa loppuelämäksi asumisen, ruoan ja terveydenhoidon. En halua köyhää vanhuutta. 

Vierailija
11/25 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. sitä ettei tarvi seurata itse tehtyä talousexceliä niin orjallisesti. Jos en tee niin, olen elänyt yli varojeni ja johtaavse väistämättä siihen, että jää jokin lasku maksamatta.

Mutta selviät molemmilla summilla, ylikulutuksella ja talousexcelillä. Onko ongelma silloin rahassa vai jossain muualla? Vähän jos mietin, että olen ala-astelainen aloittamassa koulun, 7 tunnin koulupäivä, olen aivan paniikissa, opettaja ei huuda eikä mitään hirveää tapahdu. Sitten olenkin jo toisella luokalla, täysin sama tilanne mutta en ole enää paniikissa, oliko ongelma koulussa vai jossain muualla.

Vierailija
12/25 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin, että kuolet nälkään ilman ruokaa, kylmään ilman suojaa ja sairauksiin ilman ennaltaehkäisyä/lääkkeitä. Mikään ei suoranaisesti tarvitse rahaa, varsinkaan mitään abstraktia määrää kuten "tarpeeksi". Jos tarpeeksi ei ole olemassa niin ihminen tavoittelee sitä jatkuvasti, eikö vain. Kuulostaa aika masentavalta.

Sittenhän me voisimmekin kokeilla sosialismia!

Loistava ajatus, jos se tällä kertaa vaikka toimisi?

Vierailija
13/25 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahaa pitää tärkeänä he, jotka sen heti saatuaan kuluttavat.

Päivän mietelause.

Vierailija
14/25 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha tuo turvallisuuden tunnetta. Se siinä lähinnä on. Ja riippumattomuutta. Voi esimerkiksi lopettaa huonon parisuhteen, eikä ole pakko jäädä taloudellisista syistä. 

Vierailija
15/25 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kaikki maksaa. Ilman rahaa ei ole asuntoa, terveyttä, ruokaa, yhtään mitään. Siksi

Vierailija
16/25 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakisin lääkkeet kipuun jos olisi rahaa. Kohtalaisen tärkeää.

Vierailija
17/25 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän riittävää rahamäärää tärkeänä. Sillä takaan, että elintasoni on miellyttävä. 3500e netto riittää meidän taloudessa ihan ok, 4000e riittää hyvin. 

Vierailija
18/25 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestä tyhmää pitää mitään exeleitä. Koska ne tähtää siihen, että kaikki rahat menisi. Vapauta itsesi tuosta ja lopeta vaan turhan ostaminen. Tee itse ja saat elämääsi sisältöä.

Huomisen mietelause.

Vierailija
19/25 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha = vapaus. 

Haluat oman talon? Onnistuu.

Haluat elämyksen x, y, z tai hemmotella itseäsi tai jotakuta muuta? Onnistuu.

Haluat lähteä matkalle vähät välittämättä budjetista? Onnistuu. 

Auto hajoaa? Ärsyttäähän se, mutten joudu elämään kieli vyön alla seuraavaa kuutta kuukautta. 

Vierailija
20/25 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestä tyhmää pitää mitään exeleitä. Koska ne tähtää siihen, että kaikki rahat menisi. Vapauta itsesi tuosta ja lopeta vaan turhan ostaminen. Tee itse ja saat elämääsi sisältöä.

Huomisen mietelause.

Kuulostaa siltä, ettei sinulla ole rahasta oikeasti todella tiukkaa. Excel tähtää siihen, että en taloudellisesti tiukassa tilanteessa tee henkilökohtaista konkurssia. Voin kertoa, etten tunne ketään joka kuluttaisi niin vähän kuin minä.