Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aamu heräämisen vaikeus

Vierailija
05.01.2026 |

Mistä voi johtua? Miksei palaudu normaaliksi vuosien levon jälkeen? En valvo öitä. Meni pilalle intin käynnin jälkeen.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sovi sun luontaiseen unirytmiin. Mä en saa itseäni hereille ennen kuin kello on 10.

"Luontainen unirytmi" on pelkkä meemi ja laiskojen ihmisten cope. Kuka vaan voi muuttaa unirytmiään. Se vaatii toki itsehillintää ja henkistä kestävyyttä.

Unirytmin muuttaminen varhaiseen heräämiseen vain on toisille miljoona kertaa vaikeampaa kuin toisille, koska erilainen kronotyyppi (vaatii tarkkaa päivärytmiä joka päivä.) 

Laitappa tieteellisiä lähteitä pöytään.

Luepa Matthew Walkerin Miksi nukumme. Siinä on selitetty mm sirkadiaaninen rytmi ja kronotyyppi. 

Vierailija
22/24 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sovi sun luontaiseen unirytmiin. Mä en saa itseäni hereille ennen kuin kello on 10.

"Luontainen unirytmi" on pelkkä meemi ja laiskojen ihmisten cope. Kuka vaan voi muuttaa unirytmiään. Se vaatii toki itsehillintää ja henkistä kestävyyttä.

Unirytmin muuttaminen varhaiseen heräämiseen vain on toisille miljoona kertaa vaikeampaa kuin toisille, koska erilainen kronotyyppi (vaatii tarkkaa päivärytmiä joka päivä.) 

Laitappa tieteellisiä lähteitä pöytään.

Luepa Matthew Walkerin Miksi nukumme. Siinä on selitetty mm sirkadiaaninen rytmi ja kronotyyppi. 

Noniin tulihan niitä lähteitä. Täytyypä lukasta tuo 👍

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasin just tulla kysymään palstalle parhaita vinkkejä unirytmin kääntämiseen, mutta kun täällä oli jo tällainen ketju, niin taidan jatkaa tähän. 

Minä olen kans iltavirkku ja aamulla herääminen on mulle vaikeaa. Samoin on yöllä nukkuminen. Uni on sellaista koiranunta aina välillä 20-04. Vaikea nukahtaa, heräilee jatkuvasti ja saattaa herätä ihan kokonaankin. Aamulla ei heräisi millään. 

Kaikenlaista unirytmin kääntöä ja aamuihmiseksi muuttumista olen kokeillut. Olen valvonut varmaan tuhat kertaa yli vuorokauden putkeen, että voin mennä nukkumaan klo 18 ja herätä ja aamukuudelta. Ei onnistu. Joko herään viimeistään alkuyöstä ja sekoilen puoliunessa koko päivän tai nukun onnellisesti yli 20 tuntia putkeen, jos sattuu olemaan vapaapäivä. Olen kokeillut myös sitä että saa nukkua vain 20-07 välillä. No siitähän ei myöskään tule mitään. Univelassa sekoilua kaikki päivät. 

Nyt lomalla meni taas rytmi aivan pieleen ja luin että paras tapa kääntää rytmiä on pyörittää se hiljalleen ympäri. Eli mennä aina tunti myöhemmin nukkumaan ja herätä tunti myöhemmin, niin lopulta on siinä rytmissä, että herää aikaisin aamulla. Sitten jää siihen. No olen nyt siinä rytmissä että nukahdan klo 12 päivällä ja herään klo 20 illalla. Tästä enempää ei pyöri sitten kirveelläkään ja työt alkaa tällä viikolla. 

Vierailija
24/24 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus oli jossain myös että joillain ihmisillä sisäinen vuorokausi ei olekaan 24 tuntia vaan 25 tuntia. Siksi niillä on taipumus mennä väärän unirytmiin koko ajan. Joutuu tekemään töitä että pysyy aina samassa. Rukkaa itseään siihen 24 tunnin vuorokauteen jatkuvasti.