Voiko sisätiloissa jäähtyä hengiltä?
Paleltaa koko ajan, sisällä +15. Jos nukahdan nyt, niin voiko keho jäähtyä hengiltä?
Kommentit (63)
Plus 15 astetta on talvella monessa asunnossa Euroopassa. Ranskassa kun oli sähköstä pulaa ja siellä sähkö kallista (okt lämmitys maksaa sähköllä 2500€/kk) niin sähkölämmitystaloilla suositus oli +14-15.
Maalla usein pitkiä sähkökatkoksia, jutussa 84v olivat sähköttä 4 pv ja lämpötila + 14 ja hyvin pärjäsivät, eivätkä halunneet lähteä kotoaan. Onhan Suomessa niitäkin, jotka nukkuvat talvellakin ulkona. Se on yksi harrastus.
https://www.ilkkapohjalainen.fi/nelja-paivaa-14-astetta-ja-pipo-paassa-…
Vierailija kirjoitti:
Ihminen ei selviä 13 asteessa.
Kiinassa talvella voi huonelämpötila olla +9 ast. Ja kyllä, ihmiset ovat edelleen elossa.
Häh ? Kyllä sitä lähempänä nollaa vasta jäädytään. Kai olet kuullut että sisälläkin voi olla vaatteet päällä ei ole pakko olla alasti. Asuttiin viisi vuotta tuollaisessa asunnossa missä pakkasella oli vain 15 sisällä, nukuttiinkin peiton alla sisällä hengissä ollaan
Ei kukaan JÄÄDY plus 13 asteen huoneissa. Mitä hölynpölyä AP kirjoittaa. Eikö sulla ole vaatteita ap? Kelpaisi varmaan ne kamalaksi haukutut villasukat nyt hyvin?
Tässä olisi ratkaisu Suomen vinoutuneeseen demografiaan. Lämmöt pois neukkukuutioista.
Hypotermiaan voi kuolla kesälläkin, joten vastaus on kyllä. Jos ei veri kierrä hyvin tai ole tarpeeksi vaateitusta olosuhteisiin nähden, ei pysy läpimänä. Liialliselle viileydelle voi altistua esim. nukkuessa tai vaikka kylppärin kylmälle laattalattialle sammuessa, vaatteet märkinä, vedessä maatessa jne.
Siitä, että pysyy lämpimänä hereillä ja myös nukkuessa, on siis huolehdittava aina, oli kesä taikka talvi, ulkona ta sisällä.
Voi, esim. pakastimessa, jos ei pääse sieltä ulos. Seuraava kysymys, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Tiivistä ikkunat, hommaa sähköpatteri tai kaasulämmitin
Ja paksut verhot. Jos ulkoseinä on jäätävä, voi myös laittaa jonkinlaista eristettä sisäpuolelle. Kirjahylly on helppo.
Huoneen lämpötila mitataan keskeltä huonetta noin metrin korkeudesta. Ei mistään seinältä, meilläkin on kylmempi seinän vieressä kun ei ole naapuria siinä ja ikkunan lähellä vielä kylmempi. Soita huolto mittaamaan
Suosittelen päivällä sisävaatteiden alle jotain ohutta kerrastoa. Fleece päällivaatteena pitää sisällä lämpimänä. Ja nukkuessa suosittelen ohutta kerrastoa ja/tai (flanelli)pyjamaa.
Jos sisällä on vain 15 astetta lämmintä, ei normaalit sisä- ja yövaatteet silloin tietenkään riitä. Tavallisissa sisävaatteissa tarkenee normaalissa huonelämpötilassa, joka on keskimäärin 20 astetta.
Noin alhaisissa huonelämpötiloissa laittaisin itse myös jonkin kevyen päähineen, koska pään kautta haihtuu lämpöä kakkein eniten. Sekä neulesormikkaat ja lämpimät sukat. Esimerkiksi keittiötöitä, tiskausta ym. voi tehdä tarpeeksi tilavat taloushanskat kädessä, joiden alle sopii myös sormikkaat. Taloushankojen alle tarkoitettuja alusormikkaita myös myydään, jos tavalliset neulesormikkaat on liian paksut.
Meillä vanha talo ja talvisin sisällä 15-17 lämmintä. Oppinu tykkään viileästä. Vaatetta päälle ja villasukat jalkaan. 30 v ja en ole jäätynyt. Nukkuukin paremmin viileässä.
Jos on kylmä sisätiloissa, asialle pitää tehdä jotain, eikä vaan jäädä odottamaan, että korjaako kuolema. Ei saa vain olla tumput suorina. Pitää toimia ja pyrkiä kohti parempaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä vanha talo ja talvisin sisällä 15-17 lämmintä. Oppinu tykkään viileästä. Vaatetta päälle ja villasukat jalkaan. 30 v ja en ole jäätynyt. Nukkuukin paremmin viileässä.
Minä en nuku. Nukun paljon paremmin, kun sisällä on +22. Nyt on +15 ja päätä tahtoo palella, kun ei ole kuin millin sänki ja pipo päässä ei tule nukkumisesta mitään. Joka yö on pitänyt kaivautua niin syvälle täkin sisään, että olen päälaesta varpaisiin täkin sisässä. Taivaallista on taas siinä vaiheessa, kun sisämittari näyttää +22. Nyt näyttää ulkomittari -22.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiivistä ikkunat, hommaa sähköpatteri tai kaasulämmitin
Ja paksut verhot. Jos ulkoseinä on jäätävä, voi myös laittaa jonkinlaista eristettä sisäpuolelle. Kirjahylly on helppo.
Kirjahylly lämmön eristeenä? Kaikkea sitä lukee!
Juuvoi, ulkorakennuksessa, missä ei oo lämmitystä.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen ei selviä 13 asteessa.
+13 asteen lämpötilassa liikun pihallamme aina lyhyissä kalsareissa. Nyt olen kaikilla pakkasilla vienyt koiranpentumme ulos pissalle lyhyissä kalsareissa. Talomme lämpötila tarkoituksella + 17 astetta ja aina olen lyhyissä kalsareissa, ilman paitaa. M 62v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en nuku. Nukun paljon paremmin, kun sisällä on +22. Nyt on +15 ja päätä tahtoo palella, kun ei ole kuin millin sänki ja pipo päässä ei tule nukkumisesta mitään. Joka yö on pitänyt kaivautua niin syvälle täkin sisään, että olen päälaesta varpaisiin täkin sisässä. Taivaallista on taas siinä vaiheessa, kun sisämittari näyttää +22. Nyt näyttää ulkomittari -22.
Makuuhuoneessa on sopiva 18-19 astetta, jos olisi 22 en voisi nukkua ollenkaan kun nytkin tulee kuuma. Mietin vain eikö aloittajalla ole peittoa olemassa kun jäätyy kesä lämmössä. Jos ulkona on kesällä +15 niin ei siellä villasukat ja takki päällä olla
Hommaat sellaisen nollakelin makuupussin.Et taatusti jäädy.