Virva keksi nerokkaan tavan säästää rahaa kerrytti yli 10 000 euron puskurin
Kotiliedessä oli taas juttu miten joku on säästänyt 10 000 euroa jonkun nerokkaan tavan avulla. Onko tämä 10 000 euron säästö enää kovinkaan ihmeellinen juttu, kun näitä vastaavia artikkeleita tulee vähän väliä kymppitonnin säästäjistä?
Jos puhutaan keskituloisesta palkansaajista, jolla on vakituinen työ, niin eikö tuo kymppitonni pitäisi kertyä järkevällä kuluttamisella ihan itsestään, jos palkasta säästää kuukausittain edes jokusen satasen? Varsinkin nykyään kun moni hyvätuloinenkin on leikannut kulutuksen aivan minimiin.
Tarkoitus ei ole nyt millään tavalla pilkata pienituloisia ja työttömiä, joille tuo summa toki on varmasti mahdoton saavuttaa ikinä.
Linkki artikkeliin:
https://kotiliesi.fi/ihmiset/talous/virva-keksi-nerokkaan-tavan-saastaa/
Kommentit (11)
Ei näihin yleensä mitään nerokasta keinoa olekaan, vaan rahaa täytyy oikeasti vaan laittaa pitkäjänteisesti säästöön ja tinkiä mahdollisesti jostain.
Vierailija kirjoitti:
Ei näihin yleensä mitään nerokasta keinoa olekaan, vaan rahaa täytyy oikeasti vaan laittaa pitkäjänteisesti säästöön ja tinkiä mahdollisesti jostain.
Juuri näin. "... sai vakituisen työn. Ensimmäiseksi hän ryhtyi sijoittamaan indeksirahastoihin."
On myös sijoitusasunto, jota ei todellakaan ole ihan pikkurahalla hankittu. Sijoitusasunto paljastaa, että ei jutussa ole kyse tavallisesta persaukisesta perheenäidistä, joka on lähtenyt lapsuudenkodistaan tyhjin käsin ja maksanut itse opintonsa, huonekalunsa, vuokransa ym. vaan on ollut varaa hankkia jossakin elämänvaiheessa jo sijoitusasunto.
Ihanko nerokas? Tuntuu vähän oudolta tällainen ylisanojen käyttö mitättömästä asiasta.
Tosi usein nuo vinkit ovat tyyliä "muutin mummolle asumaan" tai "käyn joka päivä omilla vanhemmillani syömässä" tai "laitan kaikki rahani säästöön ja puoliso maksaa kaiken". Tein itse raharemonttia omaan talouteeni joitain vuosia sitten ja puskuria on vähitellen kertynyt, kun on selkeä budjetti. Mitään erikoista tai nerokasta tässä ei ole. En ole myöskään lähtenyt velkavivuttamaan mitään sijoituksia tai hankkinut sijoitusasuntoja, joten maltillinen puskuri kertyy rauhalliseen tahtiin.
Olen työtön ja säästöjen kerryttäminen on mahdotonta. Kaikki rahat menevät ihan elämiseen kun tulot ovat niin pienet. Lisäksi, jos olen ymmärtänyt oikein jään tänä vuonna kokonaan ilman tuloja, joten edes jotain pitäisi saada tuota ennen säästöön.
Mulla itselläni kertyy 2300 bruttotuloista säästöjä 800/kk eli tuo 10k€ oli kasassa vuodessa. Paitsi että siitä meni puolet automaattisesti reissukassaan, toinen ASP:lle. Yhtään senttiäkään en sijoittanut.
Yhteensä tilin saldo on tälläkin hetkellä juuri ja juuri yli tuon 10k€ vaikka kesällä kävin ulkomaan lomareissulla ja juuri oli joulukin johon meni reilusti rahaa. Nyt keväällä ei olekaan vastaavia menoja joten odotan että kesällä saldo ylittäisi jo 15k€ vaikka elokuussa taas reissukassasta häviää jokunen tonni.
Vierailija kirjoitti:
Mulla itselläni kertyy 2300 bruttotuloista säästöjä 800/kk eli tuo 10k€ oli kasassa vuodessa. Paitsi että siitä meni puolet automaattisesti reissukassaan, toinen ASP:lle. Yhtään senttiäkään en sijoittanut.
Yhteensä tilin saldo on tälläkin hetkellä juuri ja juuri yli tuon 10k€ vaikka kesällä kävin ulkomaan lomareissulla ja juuri oli joulukin johon meni reilusti rahaa. Nyt keväällä ei olekaan vastaavia menoja joten odotan että kesällä saldo ylittäisi jo 15k€ vaikka elokuussa taas reissukassasta häviää jokunen tonni.
Miksi kirjoitin brutto kun tarkoitin tietysti NETTOTULOT 2300! Mutta salaisuus on siis siinä että laitan heti palkkapäivänä kaiken ylimääräisen säästötileille niin että käyttöön jää vain muutama satanen per kk heti laskujen maksun jälkeen (automaattiveloitus). Joskus täytyy lainata säästöistä, useimmiten ei.
Vuonna 2026 itsestäänselvyydet on neroutta...
Mä kolmen lapsen yksin asuvana äitinä saan säästöön noin 100-200€/kk. Nyt kun lapset teinejä, niin satanen on aika maksimi. Hyvin hitaasti kertyy siis säästöjä, tällä hetkellä taitaa olla 4500€ koossa. Ja normaalituloinen olen. Yksinelävänä saisin säästöön kuukaudessa varmaan kymmenen kertaa enemmän, mutta elämä on valintoja.
Virvan tienestit = sata miestä/sata euroa. Siinähän on jo 10 000 euroa.