Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä terapiassa oikein tehdään

Vierailija
04.01.2026 |

?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu terapiasta. Tarkoitatko esimerkiksi paykoterapiaa tai muuta keskusteluterapiaa?

Vierailija
2/3 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu terapiasta. Tarkoitatko esimerkiksi paykoterapiaa tai muuta keskusteluterapiaa?

Ai se on sateenvarjotermi, luulin, että ainoastaan psykoterapia on terapiaa. Mutta vaikka siellä 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai se on sateenvarjotermi, luulin, että ainoastaan psykoterapia on terapiaa. Mutta vaikka siellä 

Psykoterapiassa, vähän suuntauksesta riippuen, keskustellaan. Puhun vain omakokemastani terapiasta, en ole varma muista koulukunnista.

Terapeutti ohjaa asiakasta jäsentelemään ajatuksiaan puheeksi. Kun tunteita, pelkoja ja ajatuksia selittää toiselle, ne joutuu järjestelemään päässään ja niistä saa paremmin kiinni. 

Välillä terapeutti patistaa syvemmälle johonkin aiheeseen ja jatkaa ikävästäkin teemasta, kysyy vaikka että miltä joku tilanne itsestä tuntui ja jatkaa kyselyään kunnes asiakas saa kiinni siitä, miksi tilanne vaikkapa ahdisti. Sitten mietitään keinoja, joilla vastaavissa tilanteissa pärjäisi jatkossa ilman ahdistusta. Treenataan ja treenataan.

Mä kävin terapiassa muutaman vuoden lähinnä siksi, etten tunnistanut tai osannut vetää rajoja ja olin kaikille kynnysmattona. Käytännössä kerroin terapeutille kanssakäymistilanteista ja keskustelumme siitä, miten olin nähnyt oman vastuuni niissä tilanteissa, joustinko omalla kustannuksellani ja millainen olo jäi. Pikku hiljaa opettelin tunnistamaan, että en voi auttaa kaikkia ja suojella kaikkia kaikelta.

Hyvä kokemus, elämänlaatu on parantunut huimasti, samoin työkyky.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä seitsemän