Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tässä tilanteessa voi tehdä avioero ja kiristys

Vierailija
03.01.2026 |

Ex-mieheni on kuvannut minusta arkaluontoista materiaalia noin 12-14v sitten kun voin todella huonosti, sain pahoja raivokohtauksia yms.Nyt kun tuli ero ja meillä avioehto en ole voinut hakea hyvitystä kun kiristää että julkaisee nuo ja sanoo että hän sanoi muille syyksi sen että omatunto painaa ja nuo olisi pitänyt julkaista jo ajat sitten.

Hain silloin apua. Minulla todettu vaikea ja ahdistuneisuus, adhd ja nyt myöhemmin ptsd.

En ole saanut ainuttakaan raivokohtausta 12vuoteen, ahdistunut olen ajoittain edellen ja tosiaan todettiin tuo ptsd muutama vuosi sitten. Kiristys oli osa arkipäivää suhteessakin tietyissä tilanteissa, mutta varmaan siksi kun en ole aina voinut hyvin. Kun sanoo että on muille hyvä ihminen paitsi mulle.

Tarjosin myös sellaista ettå hävittää materiaalin minusta ( en edes tiedä mitä hänellä on, enkä muista siitä ajasta mitään, koska voin tosi huonosti) ja minä lupaan jäädä tyhjän päälle muttei silti suostu hävittämään. Pelkään miksi näin?

Mitä voin tehdä?

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on se tiukin avioehto, mutta miehen omaisuus olk alussa muutaman satatuhatta ja nyt miljoonia. Minulla ei ole yhtään mitään. Olen maksanut itselleni kaiken, lapsille vaatteet lelut yms, kotiin kaiken ja ruokaa. Itsellä pienet tulotkin kun asuttiin syrjässä, olen ollut paljon kotona ja hoitanut kodin, lapsia eniten ja pihan. Remontoinut hänen sijoitusasuntoja yms.

Kaikki ovat sanoneet minulle että olen oikeutettu hyvitykseen 

Ap

Olet oikeutettu avioehdon kohtuullistamiseen. Puolia omaisuudesta et tule saamaan, mutta jotain hyvitystä tekemästäni työstä perheen eteen saat ihan varmasti. Kiristykseen et suostu, vaan teet rikosilmoituksen mikäli mies toteuttaa uhkauksesta. Pelkkä uhkaus on kyllä itsessään jo rikos.

En olisi puolta vaillakaan. Vaan edes jotain.  Joo tämä aiheuttaa minulle taaas ahdistuksen pahentumisen ja en taaskaan nuku ja pelkään päivällä kaikkea.

Ap

Vierailija
42/61 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on se tiukin avioehto, mutta miehen omaisuus olk alussa muutaman satatuhatta ja nyt miljoonia. Minulla ei ole yhtään mitään. Olen maksanut itselleni kaiken, lapsille vaatteet lelut yms, kotiin kaiken ja ruokaa. Itsellä pienet tulotkin kun asuttiin syrjässä, olen ollut paljon kotona ja hoitanut kodin, lapsia eniten ja pihan. Remontoinut hänen sijoitusasuntoja yms.

Ap

Ihan neuvona kaikille nuorille. Älkää missään nimessä suostuko tuollaisiin ehtoihin. Ne ovat riistämistä ja taloudellista hyväksikäyttöä pahimmillaan. Vaikka olette kuinka umpirakastuneita, niin älkää allekirjoittako teille epäedullista paperia. Ei pidä suostua muuhun kuin, että ennen avioliiton solmimista hallussa oleva omaisuus ja perinnöt ovat avio-oikeuden ulkopuolella. Mihinkään muuhun ei pidä suostua. Tämäkin tapaus on hyvä todiste.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos on niin urpo, että levittää, niin sano vaan kaikille ihmettelijöille että se idiootti levittelee sinusta tekoälyllä tehtyjä videoita. ;)

Vierailija
44/61 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita videoita tai äänitallenteitahan ei ex-miehelläsi välttämättä edes ole olemassa. Voi olla bluffi.

Vierailija
45/61 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että valehtelisi tuollaista. Minä en muista noista ajoista juuri mitään selvästi että olisinko esim nähnyt että tekee niin.

Ap

Vierailija
46/61 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5 provo poistoon

Vierailija
47/61 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole provo vaan valitettavasti ihan oikeaa elämää

Ap

Vierailija
48/61 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin ensin, että jos teillä on avioehto, se on sitten siinä. Mutta nyt kun kuvailit tilanteen tarkemmin, ymmärrän paremmin. 

Minusta sinun kannattaa nyt vastata miehelle vain juuri kuin on neuvottu, että tuo on kiristystä ja uhkailua yksityiselämää loukkaavan materiaalin levittämisestä ja että teet tarvittaessa rikosilmoituksen siitä. Sitten vain haet sitä hyvitystä. 

Jos hän toimii uhkauksensa mukaan, hankit hänelle seuraukset siitä. Sitä paitsi hän tekee itsensä naurettavaksi, jos lähtee julkaisemaan. Mikä se pointti edes olisi?

Mitään puolia et tietysti tule todellakaan saamaan, mutta ehkä jotakin kuitenkin.

Miksi sinä sait niitä raivareita silloin? Lasten ollessa pieniä? Ei varsinaisesti kuulosta miltään puhtoisen uhrautuvan kotiäidin käytökseltä. Kärsitkö jo silloin taloudellisen tilanteen epäreiluudesta?

Vierailija
49/61 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on ap:n  allekirjoittama ositussopimus niin eikö se ole sitten siinä mihin on silloin suostunut? Jos on 3 vuotta asunut erilläänkin jo. On avioehto ja ositussopimus, mitä se tai ne sitten ovatkaan pitäneet sisällään. Vaikea näitä on enää muuttaa? 

Mitä siis siinä ositupaperissa luki? 

Vierailija
50/61 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänitä miehen uhkailut, mutta niin, ettei hän huomaa.

Vierailija
51/61 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on ap:n  allekirjoittama ositussopimus niin eikö se ole sitten siinä mihin on silloin suostunut? Jos on 3 vuotta asunut erilläänkin jo. On avioehto ja ositussopimus, mitä se tai ne sitten ovatkaan pitäneet sisällään. Vaikea näitä on enää muuttaa? 

Mitä siis siinä ositupaperissa luki? 

Totta. Jos ositus on tehty, se on tehty.

Vierailija
52/61 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Voi tyttö hyvä, ne hyvitykset olisi pitänyt hakea silloin, kun sinä kustansit kaiken.  Eikö kukaan silloin sanonut, että sinun pitää hakea lapsille elatusmaksua? Ja onko sinulla edes todisteet (=kuitit) siitä, että olet maksanut kaiken ja remontoinut?

Jos tämä tarina on totta, ota yhteyttä oikeusaputoimistoon.

Vierailija
53/61 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos on niin urpo, että levittää, niin sano vaan kaikille ihmettelijöille että se idiootti levittelee sinusta tekoälyllä tehtyjä videoita. ;)

Itsensä se nolaisia eniten niitä levittämällä. Ja toiseksi joutuisi oikeuteen ja saisi tuomion. Siinähän sitä hyvitystä saisit, kun tulisi jotain korvausta siitä.

Vierailija
54/61 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miehesi on niin tyhmä, että julkaisee niin vanhoja videoita sinusta hän myös samalla pilaa omaa mainettaan. Hyvin harva tajuaa, miksi hän 1. kuvasi 2. mitä tapahtui ennen kuin sinä raivostuit 3. ketä kiinnostaa 10 vuotta vanhat jutut jonkun kotona. 
Jos miehesi kuuluu pienen kylän mummojen virkkuukerhoon ne videot saattavat siellä kiinnostaa, jos ei ole muuta juteltavaa, mutta eniten siinä miehesi maine menee kuin sinun. Suurin osa ymmärtää sen jälkeen, miksi erositte ja nimenomaan miksi sinä halusit erota. 
Miehesi on katsonut liikaa viihdettä ja luulee, että elämme jossakin Jenkkilässä. Suomessa homma ei mene ihan niin kuin miehesi luulee. 
Soita poliisin neuvontaan ja kerro uhkailusta. Se voi olla jo riittävä pelote miehellesi, että pidät puoliasi.

Vierailija
55/61 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, käy kerran juttelemassa pätevän juristin kanssa siitä, mitä mahdollisuuksia sinulla on. Jos olet jo allekirjoittanut "ositussopimuksen" (tarkoitat ilmeisesti sopimusta omaisuuden erottelusta, sillä mitään ositusta ei tehdä, jos on kaiken kattava avioehto) niin mahdollisuutesi saada hyvitystä ovat valitettavasti heikot. Mutta juristi osaa sanoa tästä varmemmin.

Jos hyvityksen saaminen vaatisi oikeudenkäynnin, niin se vie aika paljon henkisiä resursseja ja ratkaisun saamiseen menisi todennäköisesti yli vuosi tästä päivästä. Onko se sen summan arvoinen, jonka mahdollisesti voisit saada?

Mitä tulee miehelläsi mahdollisesti oleviin videoihin, niin ketään ei kiinnosta 10 vuoden takaiset videot, jos niissä ei tapahdu suoranaista rikosta. Miehesi tekee vain itsensä naurunalaiseksi ja pilaa oman maineensa, jos hän rupeaa levittelemään niitä.

Vierailija
56/61 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ihan neuvona kaikille nuorille. Älkää missään nimessä suostuko tuollaisiin ehtoihin. Ne ovat riistämistä ja taloudellista hyväksikäyttöä pahimmillaan. Vaikka olette kuinka umpirakastuneita, niin älkää allekirjoittako teille epäedullista paperia. Ei pidä suostua muuhun kuin, että ennen avioliiton solmimista hallussa oleva omaisuus ja perinnöt ovat avio-oikeuden ulkopuolella. Mihinkään muuhun ei pidä suostua. 

Todennäköisesti olet oikeutettu tasinkoon avioehdosta huolimatta. Voisit kysyä juristin neuvoa ja muuta asiantuntijan neuvoa. Hae itsellesi apua myös vointiisi.

Vierailija
57/61 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Teet miehestä rikosilmoituksen kiristyksestä ja 

2. vaadit osuuttasi pesästä. 

Kohtuutonta avioehtoa voidaan sovitella, kun puolisoiden taloudellinen tilanne on muuttunut avioehdon tekemisen jälkeen.

Jos olet vähävarainen, hankit oikeusapua. Muussa tapauksessa selvität, onko mahdollista saada oikeusturvavakuutuksesta jotain. Se on usein kimpassa jonkin muun vakuutuksen kanssa. Kai sulla on nimissäsi vakuutuksia vai astuitko siihen tyypilliseen rakkausansaan, jossa mies pitää kaikki rahat ja sopparit ja kiristää naista jatkuvasti?

Vierailija
58/61 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ihan neuvona kaikille nuorille. Älkää missään nimessä suostuko tuollaisiin ehtoihin. Ne ovat riistämistä ja taloudellista hyväksikäyttöä pahimmillaan. Vaikka olette kuinka umpirakastuneita, niin älkää allekirjoittako teille epäedullista paperia. Ei pidä suostua muuhun kuin, että ennen avioliiton solmimista hallussa oleva omaisuus ja perinnöt ovat avio-oikeuden ulkopuolella. Mihinkään muuhun ei pidä suostua. Tämäkin tapaus o

KOhtuutonta avioehtoa voidaan sovitella oikeudessa varsinkin tässä tilanteessa, kun omaisuuden määrä on kovasti muuttunut liiton aikana.

Ja se, että mies uhkailee ja kiristää, on rikos sinällään. Siitä tietenkin teet rikosilmoituksen. Kai sulla on juristi kun kyse on noin isoista rahasummista ja vielä rikoksestakin, joka sinuun kohdistuu?  Sentään teosta tuomitaan 4 kk - 4 vuotta ehdotonta vankeutta. Jo yrityskin on tuomittava.

https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/1889/39-001#chp_31__sec_3

https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/1889/39-001#chp_31__sec_4

Törkeä kiristys

Jos kiristyksessä

1)

uhataan vakavanlaatuisella rikoksella, joka vaarantaisi toisen hengen tai terveyden tai aiheuttaisi huomattavaa vahinkoa toisen omaisuudelle,

2)

rikoksentekijä käyttää häikäilemättömästi hyväksi toisen erityistä heikkoutta tai muuta turvatonta tilaa,

3)

taloudellinen etu, josta toinen pakotetaan luopumaan, on erittäin arvokas tai

4)

aiheutetaan rikoksen uhrille tämän olot huomioon ottaen erityisen tuntuvaa taloudellista vahinkoa

ja kiristys on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä, rikoksentekijä on tuomittava törkeästäkiristyksestä vankeuteen vähintään neljäksi kuukaudeksi ja enintään neljäksi vuodeksi.

Yritys on rangaistava.

Vierailija
59/61 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä on jo ositus tehty, olet allekirjoittanut. Silloin on kyllä vaikea saada enää mitään hyvitystä.

Kuulostaa siltä, että mies on hyväksikäyttänyt sinua taloudellisesti. Jouduit käyttämään kaikki tulosi elämiseen. Autoit jopa miestä kartuttamaan omaisuuttaan. Mitä sinulle jäi tuosta käteen? Mies varmaan sanoi, että elät hänen hyväntahtoisuutensa varassa ja pääset nauttimaan hänen varakkuudestaan. Sinä maksoit elämästänne kaiken mitä pystyit ja mies hyötyi siitä taloudellisesti. Mies kuulostaa kierolta paskiaiselta.

Vierailija
60/61 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä näy sitä miesvihaulisijaa missään nyt kun on naiseen kohdistettu törkeä rikos. Avioliittolaki kannattaisi jokaisen lukea ja ymmärtää ennen avioliiton solmimista. Se ei ole pelkkä seremonia, vaan säätää nimenomaan omaisuudesta ja tuloista, niiden käytöstä avioliiton aikana ja jakamisesta avioliiton päättyessä joko eroon tai kuolemaan.

Avioliitto pitää ymmärtää eräänlaiseksi osakeyhtiöksi, jossa kumpikin osapuoli on sekä osakas että hallituksen jäsen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi neljä