Voiko verenpainehoitaja sanoa, että asiakkaalla on liikaa läskiä??
Mullepa verenpainehoitaja sanoi näin. Eikö hoitajan kannattaisi kannustaa eikä puhua loukkaavasti?
Kommentit (8)
No ei saisi loukkaavasti sanoa. Mutta ihan hyvin voi sanoa, että monilla verenpainelukemat laskevat, jos onnistuu pudottamaan painoa. (Eivät kuitenkaan kaikilla, olen tästä elävä esimerkki.)
Rehellisyys on hyve.
Mitä sinun vanhemmat ovat sinulle opettaneet?
Mulle hammaslääkäri sanoi aika suoraan hampaiden hoidosta. Olin kuvitellut hoitavani niitä hyvin, mutta en riittävän. Otin opikseni ja paransin tapani. Harmittavaa on, että kukaan muu lääkäri ei puhunut suoraan jo kauan sitten. Todennäköisesti olisin välttynyt nykyisiltä ongelmilta.
Että jos lääkäri/hoitaja puhuu suoraan, niin sen sijaan että ottaa asian loukkauksena, ottaa asian tosissaan ja alkaa toimia. Ei ne huvikseen saatikka ilkeyttään sano. Enemmän vaan pitäisi nykyään ihan kaikessa puhua suoraan tämän ihmeellisen hyssyttelyn ja lässyttelyn sijaan. Kuinka moni oikeasti herää todellisuuteen ja alkaa tehdä muutoksia sellaisen pehmeän puheen myötä? Oikeastiko se herättää ajattelemaan tilanteen vakavuutta? Ei mulla ainakaan.
No tottahan se on, että läskin määrä lisää verenpainetta. Mitä sitä kiertelemään. Mulla ylsi lääkäri ei ottanut mitään kantaa painoon sanoin suoraan, että eiköhän ensimmäiseksi tätä painoa pitäs puottaa. Lääkäri sanoi, että kyllä - mutta moni vetää herneen nenään sen sanomisesta. Kyllähän nyt jumalauta terveydenhoitohenkilöstön pitää sanoa läskin määrästä jos sitä potilaalla on.
lihavuus on sairaus, joten kyllä siitä saa sanoa. jos siitä loukkaantuu, niin se kertoo sen , että itsekin tiedät ettei se ole hyväksi sinulle ja häpeät itseäsi.
jos on sinut itsensä kanssa niin silloin ei loukkaannu toisten kommenteista.
sinulla on valinta.
a) laihutat ja verenpaine laskee ja et tarvitse enään hoitajaa ja voit paremmin
b) hyväksyt lihavuutesi ja sen, että muut näkee sen jos heillä vain on silmät.
tai c) mene maahan jossa on ihannoitavaa olla lihava. Briteissä varmaan olisit jopa laiha vaikka bmi olisi 35 joten sinne vaan
Vierailija kirjoitti:
No tottahan se on, että läskin määrä lisää verenpainetta. Mitä sitä kiertelemään. Mulla ylsi lääkäri ei ottanut mitään kantaa painoon sanoin suoraan, että eiköhän ensimmäiseksi tätä painoa pitäs puottaa. Lääkäri sanoi, että kyllä - mutta moni vetää herneen nenään sen sanomisesta. Kyllähän nyt jumalauta terveydenhoitohenkilöstön pitää sanoa läskin määrästä jos sitä potilaalla on.
Minä menin vaivani kanssa lääkäriin ja lääkäri melkein ensitöikseen totesi, että ainakaan sulla ei ole ylipainoa. Vähän hämmästyin tästä, mutta jälkeenpäin mietin, että aika monen vaivan syy tai pahentaja on varmasti ylipaino, jota lääkäri ei ehkä uskalla sanoa ääneen. Tuo toteamus tuli lääkäriltä jotenkin niin spontaanisti, että oli kuin vähän vahingossa olisi lipsahtanut.
Tottakai voi. Hoitajan tulee kertoa rehellisesti potilaan terveydestä.