Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tukia saan jos otan kotisairaanhoitoa tarvitsevat vanhempani asumaan kotiini?

Vierailija
03.01.2026 |

Entä, jos hoidan heitä tilanteessa, jossa jo täysi hoitokotitarve ja jäisin kotiin.

Haluaisin tietää olisiko tuo taloudellisesti mahdollista.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaishoidon tuen. Parisataa.

Vierailija
2/38 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän päivän hesarissa oli juttu vanhusten perhehoidosta. Summia ei mainittu, mutta kuusi vanhusta tuo toimeentulon kahdelle. Kova homma silti, kuukaudessa kertyi kolme vapaapäivää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Solmit vanhempiesi kanssa vuokrasopimukset ja perit heiltä vuokraa. Vanhemmat saavat asumistukea. Heillä lienee myös mahdollisuus eläkkeensaajan hoitotukeen, mutta se maksetaan heille itselleen.

Vierailija
4/38 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista että toukokuussa alkaen omaishoidonpalkkio vähennetään yleistuen ekasta osasta. Ainakaan työttömän ei kannata ruveta omaishoitajaksi. 

Vierailija
5/38 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaishoidon   tuki on todella pieni, en onneksi viime vuonna suostunut kun kysyi ja olisin menettänyt työttömyysrahan kun äiti sairastui, sairaus eteni nopeasti, nyt jo palvelukodissa. 

Vierailija
6/38 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata. Pieni tuki jolla ei elä ja olet kiinni heissä 24/7. 

Vierailija
7/38 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotipalvelu kannattaa hakea, kysy palvelutarpeenarvio, äläkä ehdottele heile  apuasi. Jos asut lähellä auta miten voit, esim kauppa ostokset, ilman omaishoito sopimusta. Äitini sai kotipalvelun ja otimme ruokapalvelun, Minä vein leivät, maidot ym.  kerran viikossa, siivosin ja pyykkäsin. Hoitajat lämmitti ruuat, antoivat lääkkeet suihkutti ym. 

Vierailija
8/38 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen toisen palkkioluokan omaishoitaja. Ensimmäinen luokka on alin. 

Saan tilille noin 600 euroa kuukaudessa. (Veroja nostaa yksi vuokralle laittamani asunto, josta puhdasta tuottoa 200.)

En muista omaishoitajana bruttopalkkiota. 

Hoidettavalla on muisti- ja mielenterveysongelmia, johon toki lääkkeet. Työ on rasittavaa. Ei voi olla esim poissa kuin jotain puoli tuntia, kun on voimakkaita pelkotiloja. Puhelin on ollut pakko ottaa pois esiltä. Kävelee huonosti, polvien nivelrikko. Syö itse, mutta kaikki on laitettava eteen. Harjaa hampaat itse, mutta keittiössä istuen ja alla pidän lautasta. Pesut hänelle joudun nykyään tekemään. Pissaa vaippaan tai huonepytylleen. Olen pyytänyt, että sanoo, jos tulee kakka, niin pyyhin. Ei yleensä halua sanoa. 

Vierailija
9/38 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muista että toukokuussa alkaen omaishoidonpalkkio vähennetään yleistuen ekasta osasta. Ainakaan työttömän ei kannata ruveta omaishoitajaksi. 

Voiko olla typerämpää päätöstä? 

10/38 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pääasiassa saat omaishoidontuen. Jos asut vuokralla ja saisit noin muuten asumistukea, niin vanhuksen muutettua luoksesi asumaan myös hänen tulonsa vaikuttaisivat asumistukeesi. Eli jos vanhuksella on ihan hyvä eläke, niin voi olla, että et saisi asumistukea lainkaan, vaikka ainoa tulosi olisi pelkkä omaishoidontuki. Vanhuksella ei kuitenkaan ole mitään juridista velvollisuutta maksaa asumisestaan luonasi yhtikäs mitään, ellei hän sitten suostu tekemään kanssasi vuokrasopimusta. Mutta silloin taas sulla on vuokratuloja, jotka vaikuttavat mahdollisen asumistukesi määrään. Omaishoidossa on  järkeä oikeastaan vain silloin, jos sinä muutat vanhuksen luokse asumaan ja kaikki asumiseen ja elämiseen liittyvät kulut menee vanhuksen tililtä. Se omaishoidontuki riittää just ja just sun omiin ruokiisi, kännykkälaskuusi ja uusiin vaatteisiin silloin tällöin. Aika usein omaishoitaja onkin puoliso eikä ole merkitystä, kummalla on rahaa ja kummalla ei, koska silloin eletään yhteisessä taloudessa. Vanhemman ja omaishoitajana toimivan lapsen kohdalla tilanne on toinen. Se, jonka asunnossa asutaan (oma tai vuokra), maksaa kaiken asumiseen liittyvän.

Vierailija
11/38 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi olla noin vähäinen.

Vähintäänkin sen verran mitä maksaa laitoshoito. 

Vierailija
12/38 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän päivän hesarissa oli juttu vanhusten perhehoidosta. Summia ei mainittu, mutta kuusi vanhusta tuo toimeentulon kahdelle. Kova homma silti, kuukaudessa kertyi kolme vapaapäivää.

Näin, ja työ on 24/7 365. Ja vaatii hoitajan koulutuksen. 

Vierailija
13/38 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitotuki haetaan ensin. Sitä on kolmea erilaista.

Lääkärinlausunnosta pitää löytyä tietyt kriteerit jonka mukaan Kela myöntää tuen.

Kannattaa kirjata pesu- ja ruuanlaitto.

Pelkällä asioinnilla ei myönnetä.

Vierailija
14/38 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saan tilille noin 600 euroa kuukaudessa. (Veroja nostaa yksi vuokralle laittamani asunto, josta puhdasta tuottoa 200.)

Hoidettavalla on muisti- ja mielenterveysongelmia, johon toki lääkkeet. Työ on rasittavaa. Ei voi olla esim poissa kuin jotain puoli tuntia, kun on voimakkaita pelkotiloja. Puhelin on ollut pakko ottaa pois esiltä. Kävelee huonosti, polvien nivelrikko. Syö itse, mutta kaikki on laitettava eteen. Harjaa hampaat itse, mutta keittiössä istuen ja alla pidän lautasta. Pesut hänelle joudun nykyään tekemään. Pissaa vaippaan tai huonepytylleen. Olen pyytänyt, että sanoo, jos tulee kakka, niin pyyhin. Ei yleensä halua sanoa. 

Sinun kuuluu saada myös kolmosluokan hoitotuki, yli 300.

Vierailija
15/38 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saa sitä, minkä laitoshoito maksaisi. Ei läheskään. 

Vierailija
16/38 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti kannattaa jos perustat oman firman hoitoalalla.Näköjään se on helpompaa kuin mikä muu tahansa.Ruotsisskain omistaa somput useita ja repivät miljoonia  siitä. Kokeile, Siloin voit vetaa verotuksessa melkeen kaiken. 

Oisko joku suvussa jolla alihoitajan koulutus?

17/38 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saa sitä, minkä laitoshoito maksaisi. Ei läheskään. 

Ei niin. On oikeastaan vähän ihmeellistä, että omaishoitajalle ei makseta edes puolia siitä, mitä vanhuksen laitoshoito tulisi maksamaan. Omaishoidontuesta kyllä kertyy eläkettä, mutta koska se tuki on niin pieni, niin ei pahemmin kerry. Uskoisin, että omaishoitajuuteen olisi enemmän halukkuutta, jos sillä rahalla myös eläisi ja kerryttäisi eläkettäkin paremmin. Sitä en tarkoita, että omaishoidontuen pitäisi olla mikään jättisuuri ja omainen sitten rahanhimossaan alkaisi omaishoitajaksi. On sen verran veemäistä hommaa, että kyllä siinä se välittäminen läheisestään ja rakkaus on suurimmat syyt, miksi siihen hommaan lähtee. Fakta vaan on, että monella ei nyt kertakaikkiaan ole varaa ryhtyä omaishoitajaksi. Mutta jos hoivakotipaikka maksaa noin 5000-6000 €/kk, niin jo puolet tuosta saattaisi helpottaa vanhustenhuollon tilannetta. 

Vierailija
18/38 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun kuuluu saada myös kolmosluokan hoitotuki, yli 300.

Olen miettinyt tuota, että pyytäisin palkkioluokan korotusta. Pyysin sitä runsas vuosi sitten, mutta eivät korottaneet. Nyt työtä on sitäkin enemmän. 

Mietin, miten kestän omat heikot vuoteni, kun nyt olen elänyt jo 5 vuotta vanhuksen rinnalla ikään kuin itsekin vanhuksena, vaikka olen työikäinen. (Heitä oli aluksi kaksi, mutta toinen kuoli ja jäljelle jäänyt alkoi pelätä kaikkea.)

Stressaa ajatuskin, että aloitettaisiin ralli palvelutalopaikan hakemiseen. Jos olisi jotain kokeiluja, niin varmasti sekottaisi vanhusta pitkäksi aikaa, kun on nytkin ajoittain pelokas ja sekava.

Vierailija
19/38 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Solmit vanhempiesi kanssa vuokrasopimukset ja perit heiltä vuokraa. Vanhemmat saavat asumistukea. Heillä lienee myös mahdollisuus eläkkeensaajan hoitotukeen, mutta se maksetaan heille itselleen.

Mahtaako saada, kun lapsetkaan eivät enää saa asumistukea  vanhempien omistamaan asuntoon. Luusi noinkin päin poistuneen.

Vierailija
20/38 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitotuki haetaan ensin. Sitä on kolmea erilaista.

Lääkärinlausunnosta pitää löytyä tietyt kriteerit jonka mukaan Kela myöntää tuen.

Kannattaa kirjata pesu- ja ruuanlaitto.

Pelkällä asioinnilla ei myönnetä.

Se maksetaan sille hoidettavalle, ei hoitajalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan viisi