Miksi talvihaalareiden koossa on tuollainen väli, ainakin markettien valikoimassa?
Lasten kokoja saa johonkin 140 senttiin saakka ja sitten on aikuisten koossa pilkki- tai kelkkahaalareita, mutta tarviihan isommatkin lapset esim. Lappiin mennessä kunnon haalarit. Mistä hankitte?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä olen täällä Tampereen talvessa (-27 toissatalvena) kulkenut samoissa kelkkahaalareissa kuin Jäämeren alkukesässä (+4, itätuuli). Sieltähän sitä kuoriutuu kuin perhosentoukla, mukavan lämpöisestä. Palelkoot muut, minä en enää viitsi.
Sama. Jo aikoinaan enemmän kelkkaillessa mulla oli varusteet sellaiset ettei ainakaan mun takiani tarvinnut keskeyttää reittiä tai lähteä kesken pois nuotiopaikalta tai mistään muustakaan talven ulkoilmatapahtumasta, sama koski metsästysvaatetusta. Niilläkin varusteilla olen pärjännyt vuosikausia kelissä kuin kelissä.
Lämpinänä talvena kukaan ei osta. Sitten kun tulee kovat pakkaset, kaupassa on vain eioota.
Vierailija kirjoitti:
Naisten kokoja on todella vaikea löytää. Lasten kokoihin sopivat pienet ja miesten kokoja käyttävät isot naiset kyllä löytävät kunnollisia haalareita, mutta mistä löytäisi tavallinen keskikokoinen nainen?
Minä etsin senttikokoisia, tosin mulla ei ole mitenkään leveä persus. Joku 162 - 168 cm on passeli yleensä.
T N159 cm
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin pärjää lapsi kunnollisella toppatakilla ja -housuilla kovimmillakin pakkasilla kun vain laittaa tarpeeksi lämmintä kerrosta alle. Turha ostaa haalari etenkin yksittäisiä reissuja varten, jos sille ei muuten ole käyttöä.
Pärjää, mutta haalari vielä parempi, ei tule kylmä ja lumi helmasta sisään. Ja miksei haalaria voisi käyttää kakkospukuna myös muulloin kuin pohjoisen reissussa?
Entäpä pissalla käynti kesken retken? Kaksiosaisella puvulla tuokin on helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä haalaria olet ostamassa? Laskettelu- vai pilkkihaalaria?
Ihan normaalia ulkoiluhaalaria silloin kun on -20 - -30 C.
Tuohon keliin ovat ne pilkki- ja kelkkahaalarit. Tarkenee olla paikallaan ja pitävät tuulta ja kosteutta.
Niiden valikoimissa ei ole kokoja nuorille tai pienille aikuisille, kokonumerointi vastaa lähinnä mitoitusta suomenhevoselle.
Itse ratkaisin pätkänä tilanteen hakemalla kelkkailuhaalareita.
Löysin Snowpeople haalarin jossa xs koko on oikea minunlaiselleni 165 senttiä pätkälle ihmiselle :-)
No kelkkahaalarit ne mullakin on, t suomenhevonen 167 cm. Merkkiä en muista. Alle sitten kevyttä viskoosia ja leveät helmat näin perustalvena, nyt -14. 😁
Eikö nykykoululaiset pärjää Lapissa takki- ja housuyhdistelmällä? Ainakin omallani on ollut kouluiässä aina vain kunnon toppatakki ja lasketteluhousut, siis sellaiset henkselimalliset, jotka nousevat vyötäröä korkeammalle.
https://www.swedemount.com/fi-fi/article/hafjell-winter-overall-jr/A145…
Jotain tällaistä välimalliako tässä haetaan. Ei vauvamalli mutta ei myöskään pilkkimalli, vaan junioreille sopiva neutraali haalari.