Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita jotka suunnittelevat muuttoa pois Suomesta?

Vierailija
03.01.2026 |

Joka päivä enemmän ja enemmän mielessä itse mielessä Espanja ja aikuiset lapsetkin lähdössä ruotsiin.

Kommentit (201)

Vierailija
101/201 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin kovin moni länsimaa haluaa Suomesta tulevia siirtolaisia vaivoikseen. Suomalaiset eivät osaa kieltä ja he vaativat sosiaalitukea heti alkuunsa. Suomalaista arvostetaan suurin piirtein yhtä paljon kuin Lähi-idän tai Afrikan siirtolaisia. Töitä voi suomalaisille junteille löytyä kielitaidon ja koulutuksen puutteen vuoksi lähinnä maataloustöistä. 

Vierailija
102/201 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vain suunnittele vaan muutin. Mies, lapset ja kimpsut ja kampsut mukaan ja täällä sitä nyt ollaan.

Alku on ollut horjahtelevaa mutta emme kadu. Työsopimuksemme on tällä hetkellä kahdeksi vuodeksi mutta katsotaan, viihdymmekö peräti pidempäänkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/201 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunhan eläkkeelle pääsen niin muutan jonnekin lämpimämpään ja halvempaan maahan riippumatta kuka Suomessa on vallassa. Kylmyys ja kalleus ei vaan napostele.

Det är lite sent, för de som är vid makten i Finland är de som bestämmer om din pension. Det har alla finska pensionärer bittert fått erfara. De fattigaste har återvänt till Finland och anstränger nu finska skattebetalare ännu mera.

Det är verkligen viktigt att spara sin pension åt sig själv så man inte är på någon annans nåder då arbetsdagarna är räknade. I de flesta länderna är det helt möjligt, men inte i Finland.

Vierailija
104/201 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä taida moni maa haluta suomiloisia vaivoikseen.

Vierailija
105/201 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vain suunnittele vaan muutin. Mies, lapset ja kimpsut ja kampsut mukaan ja täällä sitä nyt ollaan.

Alku on ollut horjahtelevaa mutta emme kadu. Työsopimuksemme on tällä hetkellä kahdeksi vuodeksi mutta katsotaan, viihdymmekö peräti pidempäänkin.

Missä on täällä?

Vierailija
106/201 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin tätä aina talvisin. Nytkin pitkä paukkupakkasten jakso Helsingissä. Onneksi Woltilla saa ruokaa ja Boltilla pääsee töihin, mutta on tämä tosi ankeaa, kun ei voi mitään tehdä. Ei käydä salilla, ei ulkoilla, ei mitään muuta kuin nuhjata kotona. Jossain Espanjassa olisi ihan erilaiset mahdollisuudet elää.

Vierailija
107/201 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Semmoiset kuviyelmat tuo hetken helpotusta arkeen.

Mutta todellisuus on toinen juttu.

Jos lähdette, niin parasta olisi lähteä jotain kohti eikä jotain pakoon.

Valoa kohti lähdettiin eikä olla kaduttu!

Te ehkä, mutta ap.llä ja monilla muilla eri motiivi.

Taidat olla Pohjois-Italian signora.

Onko Pohjois-Italiassakin joku signora? Minä olen Toscanan signora ja yleensä ilmoitan sen viestissäni eivätkä viestini ole koskaan "me" muodossa koska olen yksin ja leski. 

Vierailija
108/201 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, itsekin mietin muuttoa Aasiaan. Lämmin ja valoisa ilmasto, ja rakastan hedelmiä sekä rannoilla olemista. Ihmiset muutenkin lämpimämmän oloisia eikä niin paljon spurguja. Toteutukseen siis vaan

Aasian reilut 50 maata ovat tosiaan kaikki tuollaisia. Mutta esimerkiksi Libanon, Itä-Timor ja Malesia sopivat kyllä kuvaan. Tai Länsiranta. 

Toteutukseen siis vaan, vaaditaan enää maan valinta ja tuntemus. Spurguja ei ole tosiaan kaikkialla juuri lainkaan, joten ehkä sitä kannattaa kokeilla.

Vierailija
109/201 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka tällaiseen kommarien ja nek rujen kyllästämään tunkioon haluaisi jäädäkään

Onneksi vaihtoehtosi ovat:

Vierailija
110/201 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos suomalaiset haluaisivat hyvää toisille suomalaisille, olisi parempi juttu. Nyt jotkut vain sanovat ikävästi, epäily kaikkia kohtaan ja pärjää itse.

Mutta muita pitäisi ymmärtää ja löytää hyvää kaikille, että sitä olisi. Tyhjästä ei voi nyhjästä. Ei ole pakko olla henkilökohtaisesti tekemisissä silti kaikkien kanssa. Asenne.

Vierailija
111/201 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 55vee, liian myöhäistä lähteä. Eläkeikäni on 67vee, joten eläkepäiviksi lähtökään ei ole vielä ajankohtaista pitkään aikaan. 90-luvun alkupuolella asuin Englannissa, jossa oli huono työtilanne silloin.

Me lähdimme 60+v, ei yhtään liian myöhäistä! Ihana nauttia upeasta luonnosta, valosta, hyvästä ruuasta, ulkoilumahdollisuuksista, kulttuurista yms (tänäänkin kävelty 12km).

Kuulostaa mukavalta. Missä päin?

Tänne Pohjois-Italiaan on jo muuttamut paljon suomalaisia. 

Koko Italiassa on vähän enemmän kuin 1600 suomalaista. Saksassa sensijaan heitä on 15 000. Saksalaisia sensijaan on Italiassakin melkein 40 000. Siis jatkuvasti asuvia nämä kaikki. 

Vierailija
112/201 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muista että olet aina ma mu muissa maissa.

Millälailla ja minkälaista se mamutus sun mielestä on? Minä muutin 1971 ulkomaille ja sillä tiellä olen, kolmessa maassa asunut ja nyt Italiassa jo 15 vuotta. Misssään maassa ei ollut mitään mamutusta ainakaan minulle. Sopeuduin ja sulauduin joukkoon ihan luontevasti ja löysin ystäviä ja muita mukavia ihmisiä kuten naapurit, joukossa myös muilta mailta tulleita tolokun ihmisiä ei mitään luusereita. 

Vierailija
113/201 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin. Kokoomus on tuhonnut Suomen. Täällä yksi korkeasti koulutettu ja hyvätuloinen, mutta ei tätä pysty enää katsomaan. Aivan järkyttäviä päätöksiä. Maksetuille veroille ei saa vastinetta ja ahneus valljitsee. Ei tee enää mieli edes puolustaa tällaista maata vaikka olen ollut todella isäinmaallinen aiemmin. Pitääkää tunkkinne! 

Vierailija
114/201 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin kovin moni länsimaa haluaa Suomesta tulevia siirtolaisia vaivoikseen. Suomalaiset eivät osaa kieltä ja he vaativat sosiaalitukea heti alkuunsa. Suomalaista arvostetaan suurin piirtein yhtä paljon kuin Lähi-idän tai Afrikan siirtolaisia. Töitä voi suomalaisille junteille löytyä kielitaidon ja koulutuksen puutteen vuoksi lähinnä maataloustöistä. 

Vaatia voi vaikka kuun taivaalta, harva vaan saa mitään tukia muuttaessaan toiseen maahan. 

Vierailija
115/201 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan maamme menossa synkempään ja itsekkäämpään suuntaan. Kaikista huolehtiminen ja koulutuksen arvostus, perinteiset vahvuutemme, ovat heikkenemässä.

Seuraavat vaalit ovat tärkeät.

Se on totta,muttei rajoitu vain Suomeen...

Muualla on paljon enemmän väkeä ja myös kovaa kilpailua resursseista.

Vierailija
116/201 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka tällaiseen kommarien ja nek rujen kyllästämään tunkioon haluaisi jäädäkään

Miksi sitten yhä tällä roikut? Et osaa,et uskalla?

Vierailija
117/201 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Semmoiset kuviyelmat tuo hetken helpotusta arkeen.

Mutta todellisuus on toinen juttu.

Jos lähdette, niin parasta olisi lähteä jotain kohti eikä jotain pakoon.

Valoa kohti lähdettiin eikä olla kaduttu!

Te ehkä, mutta ap.llä ja monilla muilla eri motiivi.

Taidat olla Pohjois-Italian signora.

Onko Pohjois-Italiassakin joku signora? Minä olen Toscanan signora ja yleensä ilmoitan sen viestissäni eivätkä viestini ole koskaan "me" muodossa koska olen yksin ja leski. 

Heh, passiivimuoto ei ole yksikkö, sen sijaan sitä käytetään monikon sijaan puhekielessä.

Vierailija
118/201 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolet alle 30 vuotiaista kantiksista. Nepoilla tms. ei ole omasta mielestään vielä kiirettä.

Vierailija
119/201 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minnepä menet, kun ei ole kielitaitoa ja rahaa? Istut kuin tatti Suomessa kuolemaasi saakka.

Vierailija
120/201 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin. Kokoomus on tuhonnut Suomen. Täällä yksi korkeasti koulutettu ja hyvätuloinen, mutta ei tätä pysty enää katsomaan. Aivan järkyttäviä päätöksiä. Maksetuille veroille ei saa vastinetta ja ahneus valljitsee. Ei tee enää mieli edes puolustaa tällaista maata vaikka olen ollut todella isäinmaallinen aiemmin. Pitääkää tunkkinne! 

Oletko siis jo muuttanut tai tehnyt jo muuttopäätöksen ja hoitelet enää käytännön asiat kuntoon?