Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jouduin lainaamaan rahaa, että sain vuokran maksettua

Vierailija
02.01.2026 |

On tää työttömyys kivaa.

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et säästänyt silloin kun olit töissä? Jos et ole koskaan ollut töissä, miksi et mennyt ammattikouluun peruskoulun jälkeen ja sitten töihin?

Säästin, mutta ei ne säästöt riittäneet kuin ensimmäiset 8 kk.

Ap

Vierailija
22/58 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tiiätkö mitä.. Töihin meno auttaa. Ja en minä joutunut työttömänä lainaamaan rahaa keneltäkään. Ihan hyvin selvisin laskuistani, vaikken saanut edes työttömyyskorvausta. 

Mun mies on työtön. Kun sulla kerran on tietoa työpaikasta hänelle, voisitko vinkata? Vai puhutko paskaa niinkuin aina? 

Sinne vain vaikka Linkediniin katsomaan. Siellä on satojatuhansia työpaikkoja auki. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela maksaa työttömän vuokran.

Ei maksa kokonaan. Asumistuen jälkeen mulla jää maksettavaa vielä melkein 450 euroa.

Ap

Kuinka iso sun vuokrasi on?

650 euroa +vesimaksut.

Ap

Miksi saat vain 200€ asumistukea?

260 euroa.

Ap

Vierailija
24/58 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täällä on jengi niin ilkeitä ap:ta kohtaan? Häpeisitte.

Vierailija
25/58 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi täällä on jengi niin ilkeitä ap:ta kohtaan? Häpeisitte.

Koska he haluavat pitää kiinni siitä mielikuvasta, että köyhyys on aina köyhän omien typerien valintojen, päihteidenkäytön ja puutteellisen elämänhallinnan syytä. Tämän mielikuvan avulla voi uskotella itselleen, ettei koskaan voi itse joutua köyhäksi.

Vierailija
26/58 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei maksa kokonaan. Asumistuen jälkeen mulla jää maksettavaa vielä melkein 450 euroa.

Ap

Olen eri, mutta mulla ainakin asumistuki on 248 euroa, joten kyllä siihen jää vielä itselle maksettavaa. Saan asumistukea, soviteltua työttömyystukea ja 100-300 euroa palkkaa. 

Vierailija
27/58 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tilanteesi järjestyy, ole toiveikas.

Vierailija
28/58 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Melkoinen lukaali työttömällä loisella

Vierailija
29/58 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sitten meillä on vähän eri käsitykset lukaalista :D

Ap

Vierailija
30/58 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laina katsotaan tuloksi ja se tullaan vähentämään seuraavista tuista. 

Vierailija
31/58 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähitulevaisuuden hyvinvointivaltio on muotoutunut uudelleen tehokkuuden nimissä. Työttömät ja pitkäaikaisesti tukia tarvitsevat eivät enää elä hajautetusti yhteiskunnan laidalla, vaan heidät on keskitetty valtion ylläpitämiin toimintakeskuksiin, arkikielessä parakkeihin. Keskukset muistuttavat puolustusvoimien varuskuntia: matalia betonirakennuksia, tarkasti rytmitettyä arkea ja selkeitä sääntöjä.

Asukkaat saavat valtion puolesta perustarpeet: ruoan, majoituksen, terveydenhuollon ja vaatteet. Yhdenmukainen pukeutuminen poistaa yksilölliset erot ja helpottaa hallinnointia se myös muistuttaa jatkuvasti siitä, että asukas on osa järjestelmää, ei sen ulkopuolella. Vastineeksi jokaiselta edellytetään osallistumista työhön.

Työtehtävät ovat yksinkertaisia, toistuvia ja matalan koulutusvaatimuksen töitä valtionyhtiöissä: vaatteiden ompelua, pakkaamista, lajittelua, kierrätystä, varastointia. Työtä ei kutsuta pakkotyöksi vaan osallistavaksi toiminnaksi, jonka virallinen tarkoitus on ylläpitää työkykyä ja yhteiskuntakelpoisuutta. Palkkaa ei makseta rahana, vaan pisteinä, joilla voi ansaita pieniä etuoikeuksia: enemmän vapaa-aikaa, parempaa ruokaa, yksityisyyttä.

Keskuksissa elämä on turvallista mutta tarkasti valvottua. Päivärytmi on ennalta määrätty, liikkumista seurataan ja poikkeamat kirjataan. Ulkomaailma on läsnä lähinnä uutisnäyttöjen ja virallisten tiedotteiden kautta, joissa järjestelmää kuvataan inhimillisenä ja välttämättömänä ratkaisuna taloudelliseen kriisiin ja kasvavaan eriarvoisuuteen.

Vierailija
32/58 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Paljonko neliöitä ja missä, kun tukien jälkeen jää noin paljon maksettavaa.

Vierailija
33/58 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Olen eri, mutta mulla ainakin asumistuki on 248 euroa, joten kyllä siihen jää vielä itselle maksettavaa. Saan asumistukea, soviteltua työttömyystukea ja 100-300 euroa palkkaa. 

Eli, jos saat kk. 300e palkkaa, siitä sun työttömyystuesta lähtee n. Puolet. En muista mitä se työttömyystyki oli, mutta oliko se n. 500e vähän päälle. Eli saat n. 250e työttömyystukea plus 300e palkka sekä 248e asumistuki. Korjaa jos muistan työttömyustuen väärin, mutta alle tonnin kuussa. Aika kärsimystä, tsemppiä. Ite onneksi pääsin koko aikaiseksi työntekijäksi vielä kun oli se 300e suoja osuus. Toi on oikeasti ihan väärin, etenkin kun kaikki vaan kallistuu ja kallistuu, eikä niitä työpaikkoja edes ole kunnolla saatavilla, ei edes sillon kun oli se 300e suoja osuus. Täytyy olla tosi hyvät suosittelijat, kuten mulla oli. 

Vierailija
34/58 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laina katsotaan tuloksi ja se tullaan vähentämään seuraavista tuista. 

Ei vähennetä, kun summa oli niin pieni.

Ap

Vierailija
35/58 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Vuokra on 650 euroa. Sillä ei mitään lukaalia saa.

Ap

Vierailija
36/58 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Vuokra on 650 euroa. Sillä ei mitään lukaalia saa.

Ap

Mistä

paljonko neliöitä

Ei ole vaikea kysymys

Vierailija
37/58 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo noin voi käydä. Periaatteessa jos ei pysty lainaamaan on kai Kela TT tukena velvollinen auttamaan, jos sen kuun tulot muutenkin jäisi TT-tuen alle, muuten pitää maksaa vain myöhässä. 

Tosin tutulleni kävi niin että vaikka ei ollut rahoja tilillä ei Kela antanut rahat vasta kun kuun 22. Päivö. Vuokran eräpäivä oli 5. Päivä. 
Vissiin joku oli vasikoinut,  että se voi lainata poikaydtävältäön? Ei voinut. Ja eihän tuollaisen oletukset ole laillisia. No pikkukaupungissa kaikki mahdollista. Tuossa tapauksessa vielä asiakas oli ollut edellisetkinkuukaudet TT-asiakas, joten olisit säästänyt olisi ollut idiootti kommentti. Periaatteessa Kela olisi ollut velvollinen maksamaan kuun alussa eikä 22.päivä. Ei tt-tuen asiakkaan maksupäivää voi siirtää kuun alusta kuun lippuun lain mukaan. 

Sitä en tiedä jos sulla tuloja etkä TT -asiakas ja joku kuukausi olisi niin huonot, että ei voi ajallaan maksaa. Tuskin silloin kannattaa pyytää Kelaa apuun. Silloin kannsttaa köydä sukulaiset ja luotttokortit läpi. 

Vierailija
38/58 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähitulevaisuuden hyvinvointivaltio on muotoutunut uudelleen tehokkuuden nimissä. Työttömät ja pitkäaikaisesti tukia tarvitsevat eivät enää elä hajautetusti yhteiskunnan laidalla, vaan heidät on keskitetty valtion ylläpitämiin toimintakeskuksiin, arkikielessä parakkeihin. Keskukset muistuttavat puolustusvoimien varuskuntia: matalia betonirakennuksia, tarkasti rytmitettyä arkea ja selkeitä sääntöjä.

Asukkaat saavat valtion puolesta perustarpeet: ruoan, majoituksen, terveydenhuollon ja vaatteet. Yhdenmukainen pukeutuminen poistaa yksilölliset erot ja helpottaa hallinnointia se myös muistuttaa jatkuvasti siitä, että asukas on osa järjestelmää, ei sen ulkopuolella. Vastineeksi jokaiselta edellytetään osallistumista työhön.

Työtehtävät ovat yksinkertaisia, toistuvia ja matalan koulutusvaatimuksen töitä valtionyhtiöissä: vaatteiden ompelua, pakkaamista, lajittelua, kierrätystä, varastointia. Työtä ei kutsuta

Etuja:

Perustarpeet turvataan
Ruoka, katto pään päällä, terveydenhuolto ja rytmi elämään.
Monille tämä on parannus verrattuna syrjäytymiseen, asunnottomuuteen tai hallitsemattomaan tukibyrokratiaan.

Puolustusvoimat-esimerkki on relevantti
Varusmiehet hyväksyvät parakit, yhtenäiset vaatteet ja käskyt, koska:

- se on tehokasta

- se on väliaikaista

- sillä on yhteinen tarkoitus
Työ ei ole rangaistus
Kevyt, yksinkertainen työ voi:

- ylläpitää toimintakykyä

- luoda merkityksen tunnetta

- estää passivoitumista
Monille tämä voi tuntua reilummalta kuin rahasta kotiin jääminen.

Kustannustehokkuus
Keskitetty huolenpito on halvempaa ja hallitumpaa kuin hajautettu tukijärjestelmä, joka vuotaa joka suuntaan.

Tässä valossa järjestelmä on rationaalinen, jopa humaani ratkaisu.

Vierailija
39/58 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuta pienempää asuntoon.

Juuri muutin ja sen takia olenkin nyt pulassa. Muuttamiseen meni reilut 200 euroa.

Ap

Juuri tuo on asia jota en ymmärrä. Ei Kela anna muuttoavustusta kuin rajallisen määrän, eikä harkinnanvaraistakaan kaikille tipu kun edellyttävät muuton tapahtuvan ensisijaisesti omatoimimuuttona. Ei kaikilla ihmisillä ole verkostoa joka auttaa. Muuttofirmaan menee tosiaan rahaa, joten ihan käsittämätön ristiriita että haluavat ihmisten muuttavan halvempaan ja se muuttaminen maksaa.

Vierailija
40/58 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuta pienempää asuntoon.

Juuri muutin ja sen takia olenkin nyt pulassa. Muuttamiseen meni reilut 200 euroa.

Ap

Juuri tuo on asia jota en ymmärrä. Ei Kela anna muuttoavustusta kuin rajallisen määrän, eikä harkinnanvaraistakaan kaikille tipu kun edellyttävät muuton tapahtuvan ensisijaisesti omatoimimuuttona. Ei kaikilla ihmisillä ole verkostoa joka auttaa. Muuttofirmaan menee tosiaan rahaa, joten ihan käsittämätön ristiriita että haluavat ihmisten muuttavan halvempaan ja se muuttaminen maksaa.

Ikävä ettei ole verkostoa eikä rahaa.

Onneksi loisilla ei ole paljoa muutettavaa omaisuutta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi