Monestikko aikuisena ihmisenä käyt ulkona pakkasessa talvella?
Aina ihmetellyt huopatossuja ja talvipalttoita, monestiko normisuomalainen aikuinen ihan oikeesti joutuu käymään ulkona pakkasessa? Poislukien tietenkin jos harrastaa ulkoilua vapaaehtoisesti tms., mutta normielämässä? Asunnolta lämmitettyyn autoon on ihan muutama sekunti, päiväkodin pihalla viedään vain lapset ja työpaikalla auto on hallissa tai roikassa. Kaupassakaan ei kauan kestä.
Itselläni ei ole ollut (käytännössä) koskaan talvikenkiä tai talvitakkia, pipoa ja hanskoja.
Kommentit (64)
Kävelen ja pyöräilen töihin kesät talvet, siinä tulee jo 25-40min ulkoilua päivässä. Lisäks lenkkeilen ja käyn kaupassakin pyörällä. Kylmyyteen tottuu samoinkuin lämpöönkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtaa ap olla rapakunnossa. Käsittämätöntä porukkaa tällaiset ihmiset mitkä ei liiku
On ihan kauheeeettaaaaa ja kamalaaaaa ... hyvänen aika sentäääään. ja vielä käsittämätöntäkin. Huuuu.
Taisi osuta ja upota. Kyllä se harmittaa vanhempana kun et sohvalta ylös pääse ja kusikin kerkesi housuun lirahtaa
Kylläpä tuli hyvä olo kun tui näin paljon tuntemattomien ulkoilukertoja
Töihin ja sieltä pois fillarilla. Sen lisäksi muita siirtymiä lihasvoimalla. Pari kertaa viikossa laskettelua tai hiihtoa.
Vierailija kirjoitti:
Mahtaa ap olla rapakunnossa. Käsittämätöntä porukkaa tällaiset ihmiset mitkä ei liiku
Minäkään en pakkasella ulos mene, harrastan silti maratoneja. Sisälläkin lämpimässä voi treenata, lisäksi vietän joka vuosi kylmimmän ajan ulkomailla juoksemassa. Parin päivän päästä taas lähtö. 😊
Olen työtön ja lisäksi sydänsairas, joten en joudu pakosta käymään ulkona enkä edes saisi ulkoilla kovalla pakkasella. Roskakatoksella ja postilaatikolla on tietysti välillä käytävä. Lähikauppaan on tasan 500 metriä, autoa en omista joten on pakko mennä kävellen tai pyörällä. Pakkasrajani on noin 15, jos ei tuule. Minulla on kyllä riittävästi talvivaatteita ja pukeudun lämpimästi, jos joudun menemään ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vain kauppaan mennessä ja tullessa
Kovalla pakkasella vain pakolliset ulkoilut kuten kaupassa käynti ja työt jos on töitä.
Kaikilla ei ole autoa, minä kävelen 4km suuntaansa töihin ja vien lapset päiväkotiin 2km suuntaansa joka päivä.
Pidän talvesta ja pakkasesta, ulkoilen aina kun mahdollista. Myös vesisade on minulle mieluisaa, kumisaappaat ja muut sadevarusteet vain käyttöön ja menoksi! Lämpimät poutasäät eivät ole minun juttuni.
Kävelen tai pyöräilen töihin ympäri vuoden. Olen päiväkodissa töissä, joten lasten kanssa tulee ulkoiltua. En pärjäisi mitenkään omassa arjessani ilman kunnollisia, lämpimiä talvivaatteita. Nyt näiden pakkasten myötä piti kaivaa vielä kaikista lämpimimmät vaatteet kaapista. Inhoan palelemista.
Nyt joululomalla huomaan, etten kaipaa kauheasti ulos. Tulee arjessa liikuttua sen verran paljon, että mielelläni olen nyt lomalla sisätiloissa suurimman osan päivästä.
No jaa, eilen heittelin kauppareissulla vähän ylimääräistä kävellen. Noin 9 - 10 km kaikkineen. Oli kyllä vaan - 9 astetta, että ei mitään erikoista. Kohtpuoliin menen muuten vaan kävelylle, mutta hiukka lyhemmän , ehkä 6-7 km.
Ei tän ikänen ukkeli 65v enää kovin vauhdikkaasti mene, mutta ei ole tarkoituskaan.
Mutta sen sanon, että ei tuolla missään lakerikengissä kävellä, eikä kulmahousuissa.
Tulisin mökkihöperöksi. Kyllä ulos pitää päästä, vaikka olis kylmä.
Kaupassa käynnit, kirjastoreissut, kuntosalilla käyn säästä riipoumatta kävellen. 1.5km suuntaansa. Käyn tunnin kävelylenkkejä jos pakkasta vähemmän kuin -20. Kovemmalla pakkasella lyhyempiä. Oikeastaan keuhkojen kunto ,( astma) määrää lenkkeilyssä enemmän kuin pakkanen. Lumityöt tehtävä, oli pakkasesta riippumatta.
Mökillä ulkohommien kuten puiden pilkkomisen raja on -20.
Samoin talviverkoilla käydään vähintään kerran viikossa, mieluiden kahdesti. Tyynellä -20 raja. Kovassa viimassa -10 rajana. Pilkillä en enää juuri yli -10 pakkasissa viitsi istuskella. Nuorempana oltiin joskus 25 asteen pakkasessa.
Eli monen tasoisille talvivarusteille on minulla todellakin paljon käyttöä.
Kerran tai kahdesti päivässä kävelemässä ja lisäksi kaikki asioidenhoito, kauppa ja työmatkat.
Kovilla pakkasilla en viitsi auto lämmittää ja laseja raapia kauppaan menessä. Reilu 2km. lähimpään. Toppavaatteet niskaan ja reppu selkään. Helposti onnistuu ja virkistää. Usein kävellään ylimääräistä. Jos ei tavatst mahdu kerralla repouun niin sitten käyn kahdesti. Alle -35 kelillä teen vain pakolliset kauppamatkat. Kävellen tietysti.
Kovalla pakkasella ei sisämaassa juuri tuule. Hikihän siinä kävellessä tuppaa tulemaan.
Muistan sen talven 1997, Loppiaiseksi menin maalle. Siellä ulkohuussi ja pakkasta 37! Piti pidätellä kakkosta, että varmasti irtoaa kerralla, ei siellä jouda ähistämään "byythonia". Hiivatti sentään, taskulampun kanssa sinne, bärse paljaaksi ja eikun vaan.
Mietin joskus sitä, että eipä tuo ole uutta, varmaan ollut joskus samanlaiset kelit; suolistosyöpää eikä mitään muutakaan ollut isänpuolen suvussa.
....
Niin, sieltä venäjän puolelta se pakkanen pyyhki, Kannasta pitkin.
Silloin kun töissä pitää käydä ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Eikä tarvita kuin se yksi kerta, kun auto hyytyy talvipakkasella tien poskeen tai tulee joku muu tilanne, vaikka onnettomuus, ja ap on kesätennareissaan ilman pipoa, käsineitä tai lämmintä takkia pakkasessa. Hyvä, ap! Ja kun ottaa vielä huomioon, että kyseessä on huonokuntoinen ulkoilmaan tottumaton henkilö, niin ai että.
Joka päivä jos ei ditten ole etäpäivä ja ihan hirvee myräkkä tai yli 20 pakkadta. Mut siis vähintään 5x vko.
Päivänvalo torjuu diabetesta, tiesi päivän lehti. Kauheaa katsella, kun jotkut kävelevät vain 5 metriä autoon.