Imetys kun uusi raskaus haaveissa
Esikoinen on 10,5 kk vanha ja haluaisin jo saada toisen vauvan alulle... Ongelma on vain että kuukautiset eivät ole vielä alkaneet. Haluan imettää ainakin suositeltuun 1 vuoden ikään asti, mieluiten kauemminkin. Mutta onko mitään toiveita että ovulaatiot alkaisivat jos imetän? Pitääkö minun vierottaa vauva jotta olisi toiveita uudesta raskaudesta? Nyt hän syö kerran viiden kuuden maissa aamulla ja päivän aikana noin 4-5 kertaa. Onko muilla kokemuksia?
Kommentit (8)
Minä kuulun niihin, joilla imetys piti kyllä menkat tehokkaasti poissa. Imetin esikoista 1½ vuotiaaksi ja kun lopetin imetyksen kokonaan (öistä oli luovuttu jo aiemmin) niin menkat alkoi tasan 10 päivän päästä. Uudestaan tuli raskaaksi kun esikoinen oli 2v eli muutamat menkat siinä kerkesi välillä olla - tosi epäsäännöllinen kierto ollut aina. Toisillahan kuukautiset alkaa ja hedelmällisyys palautuu imetyksestä huolimatta melko pian synnytyksen jälkeen (1-2kk). Meillä tuo lasten ikäero on juuri sopiva, aikaisemmin en varmaan olisikaan voinut tulla raskaaksi kun niin pitkään imetin. Mutta siis todella yksilöllistä, voihan sitä tulla raskaaksi vaikkei menkat vielä olis alkaneetkaan?
Varmasti on hyvin yksilöllistä, mutta minulla ainakin hormonitoiminta selvästi muuttui kummallakin kerralla, kun lopetin imetyksen. Esikoista imetin 10 kk, kuukautiset alkoivat n 7 kk synnytyksestä (mutta kuukautiset eivät käsittääkseni välttämättä tarkoita sitä, että ovulaatiota tapahtuisi) imetyksen lopetettuani oli yhdet menkat välissä ja olin raskaana. Ei oltu käytetty mitään ehkäisyä sitä ennenkään synnytyksen jälkeen. Nyt lopetin juuri kuopuksen 11 kk imetyksen ja tuntuu kyllä, että hormoonit hyrräävät heti aivan eri tavalla kuin imettäessäni. Kuukautiset alkoivat n. 9kk synnytyksestä.
Eli kuten edelliset jo kertoneetkin... Kuukautiset voivat alkaa vaikka " heti" synnytyksen jälkeen ja siitä lähtien ihan milloin vain. Munasolu voi irrota jo ennen ekoja kuukautisia tai sitten ei kuukautisten alettuakaan. Imetys ei takaa kuukautisten poissaoloa eikä siten sitä, etteikö voisi raskaaksi tulla imettäessä. Toisaalta taas imetyksen lopettaminen ei myöskään takaa, että kuukautiset aivan oitis alkaisivat... Käsittääkseni nyrkkisääntö sille, että imetys toimisi ehkäisynä on, että kuukautiset eivä ole alkaneet + vauva on alle 6kk + syöntiväli on alle 4 tuntia + olikohan jotain muutakin...?
Itse olen täysimettänyt kaikkia 6kk, jonka jälkeen hiljalleen vähentänyt niin, että yöimetys on lopetettu n.8kk iässä ja täysin lopetettu 1v (tasan) iässä. Esikoisen jälkeen kuukautiset alkoivat 10kk synnytyksestä. Tuli kahdet menkat ja olin taas raskaana. Kakkosen jälkeen kuukautiset alkoivat 9kk synnytyksestä, yhdet menkat ja olin raskaana. Nyt nuorin kohta 6kk eikä kuukautiset ole alkaneet... Ja meillä vauvat ovat syöneet aina tosi tiheään, eli täysimetettyinä 1-3 tunnin välein. Siitä vasta sitten välit harvenneet.
Itse sinun tilanteessasi puntaroisin vaihtoehtoja ja niiden painoarvoa ja merkitystä itselleni/lapselleni/perheelleni. Jos olet ehdottomasti pitkän imetyksen kannalla etkä siitä halua luopua, niin sitten tietenkin edelleen jatkat imetystä. Jos taas jo mietit imetyksen lopettamista, niin ehkä nyt sitten olisi sille aika. Mutta kukaan tuskin voi sanoa, mikä on ratkaisu, joka sinut raskauttaa :) Me voimme vain kertoa omat kokemuksemme ja sinä teet sitten omat ratkaisusi. Onnea kuitenkin kuukautisten alkuun ja tärppiin! :)
Aloin odottaa toista lasta, vaikka imetin ensimmäistä. Yhdet menkat tosin ehti tulla. Lapsilla ikäeroa 1v.7kk. Emme saaneet ekaa lasta yhtä helposti, joten siinäkin mielessä oli iloinen yllätys.
Eli imetin 2v4kk esikoista, kunnes vierottui kun maito raskauden aikana loppui. Menkat mulla alkoi kun tyttö oli 1v7kk, vaikka kävi vielä öisinkin tissillä monta kertaa. Sitten ei ehtinytkään olla kun kahdet menkat ja olin taas raskaana. Me haaveilimme lapsia 2v ikäerolla, mutta näin jälkikäteen olen ihan tyytyväinen ettei heti tärpännyt. Helpompaa oli vähän isomman kanssa kun osasi jo pukea kun vähän avusti eikä tarvinnut vaippaa.
imetin 10kk ja kuukautiset alkoi vasta 2kk päästä siitä kun olin lopettanut. Neuvolasta tätä kysyin ja sieltäkin sanottiin että normaalisti parin kuukauden kuluessa imetyksen lopettamisesta alkaa kuukautiset (jos ei ole alkanut imettämisen aikana). Ja sitten on varmasti mahdollista tulla raskaaksi. Imettämisen aikana kuukautisia ei pysty millään konstilla palauttamaa, vaikka haluaisikin. Siksipä meidänkin lapsi sai tyytyä siihen 10kk imetykseen.
Itselläni on kuukautiset alkaneet n. 6kk synnytyksestä ja olen kahdesti tullut myös raskaaksi imettäessäni - ikäeroa lapsilla kuitenkin yli 2v kummallakin kerralla. Ja vaikka ekalla kerralla tuskailinkin pikkukakkostoiveitteni kanssa (kun n. vuosi ehdittiin pikkukakkosta yrittää...) niin kuten joku muukin sanoi, olen lopulta todella tyytyväinen tuohon reilun 2 vuoden ikäeroon.
Mutta asiaan: jos uusi raskaus on toiveissa pikaisesti, niin voisit kokeilla auttaako imetyskertojen vähentäminen/harventaminen hormonitoiminnan palautumiseen. Joillainhan esim. yöimetysten loppuminen saa kuukautiset palautumaan. Jospa sinulla imetyskertojen vähentäminen tekisi saman. Jos siis kuitenkin haluat imettää vielä. Ja raskaaksihan voi tulla jo ennen niitä ensimmäisiä kuukautisia... :)
Meillä 8kk tyttö josta 6kk oli täysimetyksellä, yhä syö öisinkin ja menkkani ovat taannoin alkaneet.
Älä turhaan lopeta imetystä, se kun ei takaa sitä että edes raskautuisit tai että menkatkaan alkaisivat sen nopeammin.