Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko opiskelu oikeasti kannattavaa vai suurin yhteiskunnallinen huijaus?

Vierailija
29.12.2025 |

Opiskelu ei ole kannattavaa. Ainakaan taloudellisesti. Palkat eivät ole lähelläkään sitä tasoa, että vuosien kouluttautuminen, velkaantuminen ja menetetty vapaa-aika maksaisivat itsensä takaisin. Moni duunari tienaa helposti enemmän: sähkömiehet, hitsaajat, rakentajat, paperimiehet, ahtaajat - lista on pitkä.

En puhu nyt ensimmäisestä ammatillisesta tutkinnosta, joka antaa suoraan ammatin ja toimeentulon. Puhun lukiosta ja sen jälkeisestä loputtomasta koulutusputkesta, jossa ihmiset "kehittävät itseään" vuosikausia ilman mitään takeita paremmasta elämästä.

Mitä enemmän tienaat, sitä suurempi osa menee veroihin. Käteen jäävä osuus pienenee suhteessa, vaikka euroissa summa kasvaisikin. Käytännössä valtio rankaisee siitä, että yrität menestyä. Missä vaiheessa tämä muuttuu kannustamisesta rangaistukseksi?

Opiskeluaika itsessään on jo ongelma. Elät tukien varassa, opintolainalla, kimppakämpässä tai vanhempien nurkissa. Ne, jotka käyvät töissä opintojen ohella, maksavat sen vapaa-ajallaan. Vapaa-aika on rajallinen resurssi - eikä kuolinvuoteella kukaan mieti, miksei tehnyt enemmän opintopisteitä. Silloin mietitään, miksi elämä meni suorittamiseen.

Mikä järki on käyttää vuosia, jopa vuosikymmeniä - kouluttautumiseen, kun lopulta moni vaihtaa alaa, kouluttautuu uudelleen tai päätyy tekemään jotain aivan muuta kuin mihin on "pätevöitynyt"? Et voi viedä tutkintoa mukanasi hautaan, mutta menetetyn ajan kyllä.

Jotta opiskelu olisi oikeasti kannattavaa, palkkojen pitäisi nousta merkittävästi, lomien lisääntyä ja itse opiskelusta pitäisi maksaa palkkaa. Nyt opiskelija maksaa itse yhteiskunnalle siitä, että valmistuu työmarkkinoille.

Lisäksi töihin, joihin ennen pääsi ilman koulutusta, on keinotekoisesti lisätty vaatimus "koulutuksesta". Todellisuudessa tämä on byrokraattinen este työn vapaalle liikkuvuudelle. Poliitikot puhuvat vapaasta markkinataloudesta, vaikka sellaista ei todellisuudessa ole. Jos se olisi oikeasti vapaa, työvoiman pitäisi voida liikkua ilman paperivaatimuksia. Työnantaja näkisi osaamisen, ei todistusta.

Koulutus ei takaa mitään. Ei työpaikkaa, ei hyvää palkkaa, ei mielekästä elämää. Silti sitä myydään ainoana oikeana tienä.

Ehkä todellinen kysymys on tämä:

Kuka hyötyy siitä, että ihmiset istuvat koulun penkillä mahdollisimman pitkään ja miksi sitä ei saa kyseenalaistaa?

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei kannata, jos muutat ulkomaille niin voi kannattaa. Opiskelemalla lunastat täällä vain itsellesi oikeuden kärsiä 8 h/arkipäivä jossain p-reiässä, pää punaisena karjuvan tyrannin alaisena, pomon ja työkavereiden vihaamana, halveksimana ja kiusattuna yksilönä.

Olen niin onnellinen siitä että tämän maan taru on viimein lopussa. Näitä kushiaivoja ei vain voi nöyryyttää tarpeeksi, suomalaiset ovat lähes samalla tasolla ryzzzien kanssa. Sielu kumisee tyhjyyttään, vain viha ja iva on jäljellä.

Vierailija
42/43 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajattelisin vain taloudellista kannattavuutta, en koskaan olisi suorittanut niitä tutkintoja, jotka minulla nyt on. Näin siis siitäkin huolimatta, että yhden opiskelemani tutkinnon ansiosta minulla on vakituinen virka. Mun opiskelu on aina lähtenyt omasta motivaatiosta opiskella. Tietysti opiskeluun ryhtyessä on pitänyt ottaa huomioon opiskelun aikainen toimeentulo. Lukion jälkeen opiskelin opintotuen ja opintolainan turvin, nyt myöhemmällä iällä tein uuden tutkinnon töiden ohessa. Olihan tuo rankkaa, mutta todella mieltä avartavaa, motivoivaa ja innostavaa. Koen kehittyneeni ihmisenä opintojen myötä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun opiskelu oli kannattavaa. Ilman opintoja olisin voinut jatkaa vanhempieni pientä maatilaa, olisin saanut valtavat velat ja enköhän viimeistään kolmekymppisenä olisi ollut jo fyysisesti yhtä hajalla kuin äitini. Opettajaopinnot antoivat mahdollisuuden tehdä fyysisesti kevyttä työtä josta jopa maksetaan elämiseen riittävä palkka. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yhdeksän