Minkälainen tutina sinulla on, että milloin ajattelit ostaa tain vaihtaa omistusasuntoa?
Kommentit (18)
En ole vaihtamassa. Ainoa syy miksi nykyisestä kodista lähtisin, olisi että vanhempani kuolisivat. Sen jälkeen muuttaisin asumaan heidän taloonsa ja myisin nykyisen taloni.
Luovuin omistusasumisesta jo 80-luvun lopussa ja olen siitä lähtien asunut vuokralla. Ainoa järkevä asumismuoto kaltaiselleni ketterälle muuttajalle Helsingissä.
Ehkä sitten joskus eläkeiässä, jos silloinkaan.
Koti, jossa asuu on pelkkä kuluerä, joka ei tuota mitään. Sijoituksien tuolla maksaa oman vuokralla asumisen.
En ikinä. Olen asunut vuokralla 50 vuotta ja asun jatkossakin. Perin Haagasta asunnon jonka myin ja sain siitä 200 tonnia. Elelen hyvin niillä rahoilla lopun elämäni.
Voisin hyvinkin ensi vuonna ostaa asunnon. Vanha on käynyt liian isoksi. Asuntokaupppa ei vaan ikävä kyllä käy täällä meidän hudeilla, joten voipi olla, että asun nykyisessä kämpässä vielä ensi vuodenkin.
Vierailija kirjoitti:
Koti, jossa asuu on pelkkä kuluerä, joka ei tuota mitään. Sijoituksien tuolla maksaa oman vuokralla asumisen.
Aika paljon muitakin "pelkkiä kulueriä". Varmaan karsit kaikki että voit säästää pakkomielteisesti. Kaksi kaltaistasi tunnen. Toinen joutui kyllä jo alle viiskymppisenä hoitolaitokset miljoonineen.
Ostan asunnon heti, kun löydän sopivan. Olen etsinyt jo aika pitkään. Noin kuukausi sitten ehdin jo iloita, että nyt löytyi, mutta sitten luin ilmoituksen tarkemmin: myydään vuokrattuna! Se on ehdoton ei, en halua ruveta häätämään vuokralaista että pääsisin itse asumaan. Muitakin kriteereitä on - ei portaita, parvekelasitus, kauppaan ja bussipysäkille lyhyt matka... Saa nähdä, löydänkö haluamani ensi vuonna.
Neljän vuoden päästä yritän myydä asunnon ja muutan toiselle paikkakunnalle vuokralle. Haluan rahat käyttöön.
Olen etsinyt alle 50 m2 hyväkuntoista, esteetöntä ja saunatonta kerrostaloasuntoa kolmisen vuotta. En ole löytänyt.
Tytär osti nyt kerrostalosta kaksion, ensiasuntonsa. Muutto on loppiaisena. Asunto on ostettava silloin kun tarvitsee ja sopiva löytyy.
Vaihtaisin kyllä isompaan, mutta kauppa ei käy, joten en saa nykyistä asuntoani myytyä.
Vierailija kirjoitti:
Tytär osti nyt kerrostalosta kaksion, ensiasuntonsa. Muutto on loppiaisena. Asunto on ostettava silloin kun tarvitsee ja sopiva löytyy.
Ensiasunnon ostaminen onkin tällä hetkellä helppoa, ostajan löytäminen vanhalle asunnolle asuntoa vaihtaessa ei.
Vierailija kirjoitti:
Ostan asunnon heti, kun löydän sopivan. Olen etsinyt jo aika pitkään. Noin kuukausi sitten ehdin jo iloita, että nyt löytyi, mutta sitten luin ilmoituksen tarkemmin: myydään vuokrattuna! Se on ehdoton ei, en halua ruveta häätämään vuokralaista että pääsisin itse asumaan. Muitakin kriteereitä on - ei portaita, parvekelasitus, kauppaan ja bussipysäkille lyhyt matka... Saa nähdä, löydänkö haluamani ensi vuonna.
Kannattaa ostaa nyt, kun asuntojen hinnat ovat alhaalla ja tuhansia on tyhjillään. Tällaisia ostajan markkinoita ei ole ollut ikinä, ja minä olen tarkkaillut tilannetta ja 50 vuotta. Ei se tule kestämään.
Itse olen päinvastaisessa tilanteessa; minun tarkoitukseni on pistää omistuskaksioni lihoiksi ja muuttaa asumisoikeusasuntoon tai vuokralle. Eläkkeellä ei makseta esim. mökin remonttia ja kuluja. Hinnat ovat alhaalla ja takkiin tulisi noin 25 tuhatta, jos myisin nyt. Mutta kai siihen on vaan totuttava että asuntojen hinnat voivat myös laskea, eivät pelkästään nousta. Ehkä vuoden päästä olisi jo vähän kauppa elpynyt ja hinnat nousseet.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ajoitus.
Ostan uuden kodin vasta kun hallitus vaihtuu. Samoin sitten uusitaan autot ja koneet ym. Nyt säästetään myös sukanvarteen. 🤭🤭🤭
En varmaan koskaan. Korkeakoulututkinto ei tuonut pysyvää työpaikkaa, potkulaki, ansiosidonnaisen heikennykset, asuntojen hinnat, euriborin nousut. Ei kannata, se on potkut ja joudut myymään. Perin omakotitalon joku päivä, niin siinä on varmaan minun omistisasunto.