Oliko joku opiskelijana Sorbonnen yliopistossa silloin kun Jani Mäkelä oli siellä vierailevana professorina?
Luentosarja Immanuel Kantin Puhtaan järjen kritiikistä natiivitasoisella ranskalla on legendaarinen.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Yksi Suomen älykkäimistä kansanedustajista! Ehkä vain Halla-aho älykkäpi ja Wille Rydan ja Riikka Purra.
Ja Laura Huhtasaari ja Ano pitää tottakai nostaa tuohon listaan mukaan! Kaikki älykkäimmät on persuja.
Kaakkois-Suomen vaalipiiri antoi eduskunnalle Ano Turtiaisen, Juho Eerolan ja Jani Mäkelän.
Jani Mäkelä on koulutukseltaan tradenomi.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen tietää, että Kritik der reinen Vernunft pitää lukea alkukielellä. Nautinkin seuratessani Minja Koskelan saksankielisiä luentoja Berliinin Humboldt-yliopistossa.
Olinkohan samoilla luennoilla? Vaisu, myötähäpeää herättävä esitys ei innostanut puolityhjää salia. Koko juttu oli niin vaisu että en muista mitään enkä mitään muistiinpanoja edes ottanut.
Sorbonne oli niinä aikoina sekaisin. Sali oli aina täyteen pakattu ja kuulijat seurasivat luentosarjaa hypnoottisena. Finlande oli päivän sana silloin!
-opiskelija
Oliko kukaan älykkäästä suvaitsevaissivistyneistöstä Ukrainassa kuntelemassa, kun tohtori Halla-aho puhui ukrainalaisille sujuvasti heidän omalla kielellään?
Aivan varmasti joku on ollut, ap.
Vierailija kirjoitti:
Älyn valo suorastaan loistaa Janista
Tällä palstalla se vasta loistaakin! Kaikkihan me siellä oltiin.
Minä itse asiassa olen ollut Sorbonnessa vierailevana professorina ja tiedän siis jotain siitä systeemistä. (En tosin silloin kun Mäkelä on ollut, jos on ollut, enkä tiedä Mäkelän asioista muutenkaan mitään. Enkä haluakaan.)
Sinne kutsutaan ihmisiä luennoimaan monenlaisilla perusteilla. Minut kutsuttiin tieteenalalla uuden metodin asiantuntijana, vaikka en Suomessa ollut ollenkaan professoritasoa silloin. Ranskaksi professori kuitenkin tarkoittaa vain henkilöä, joka opettaa tai luennoi. Sorbonneen, kuten muihinkin yliopistoihin kutsutaan myös esim hyväntekeväisyysjärjeistöissä, liike-elämässä ja poliitikkoina toimivia, joiden ei ole tarkoitus puhua millään tieteellisillä ansioilla, vaan ihan vain sen oman taustansa antamalla asiantuntemuksella jostain siihen taustaan liittyvästö asiasta. Ja jotkut on ihan kutsuttu ihan vaan siksi, että ovat jotenkin kontroversaalisia (siiis että asiasta voidaan olla monta mieltä ja kuunnellaan nyt sitten sen vuoksi tämä hörhömpikin mielipide). Monet pitävät yhden tai kaksi luentoa, se on siinä. KAIKKIEN nimike on vieraileva professori, riippumatta siitä, mikä tausta heillä on tai mikä sen luennon tarkoitus on. Vieraileva professori ei tarkoita mitään muuta kuin luennoitsijaa, jolla ei ole vakiduunia siinä yliopistossa.
Niinpä ihan hyvin joku töysin kouluttamaton poliitikko tai vastaava on voinut olla vieraileva professori Sorbonnessa. Se ei vaan sinällään tarkoita juuri mitään.
Kysytkö tosissaan ett onko joku vauva sivujen lukija ollut yliopistossa 😀😀😀. Taitaa olla elämän korkeakouluja
Vierailija kirjoitti:
Yksi Suomen älykkäimistä kansanedustajista! Ehkä vain Halla-aho älykkäpi ja Wille Rydan ja Riikka Purra.
Juu älykkäpi....vähän niin kuin sinäkin 🤔
Vierailija kirjoitti:
Minä itse asiassa olen ollut Sorbonnessa vierailevana professorina ja tiedän siis jotain siitä systeemistä. (En tosin silloin kun Mäkelä on ollut, jos on ollut, enkä tiedä Mäkelän asioista muutenkaan mitään. Enkä haluakaan.)
Sinne kutsutaan ihmisiä luennoimaan monenlaisilla perusteilla. Minut kutsuttiin tieteenalalla uuden metodin asiantuntijana, vaikka en Suomessa ollut ollenkaan professoritasoa silloin. Ranskaksi professori kuitenkin tarkoittaa vain henkilöä, joka opettaa tai luennoi. Sorbonneen, kuten muihinkin yliopistoihin kutsutaan myös esim hyväntekeväisyysjärjeistöissä, liike-elämässä ja poliitikkoina toimivia, joiden ei ole tarkoitus puhua millään tieteellisillä ansioilla, vaan ihan vain sen oman taustansa antamalla asiantuntemuksella jostain siihen taustaan liittyvästö asiasta. Ja jotkut on ihan kutsuttu ihan vaan siksi, että ovat jotenkin kontroversaalisia (siiis että asiasta voidaan olla monta mieltä ja kuunnellaan n
Professeur on ranskassa yleisnimitys opettajasta. Siis vaikkapa ala-asteen opettajasta.