Kuinka sanoa kauniisti kampaajalle / jaljahoitajalle tms. että en pidä yksityisasioiden tenttaamisesta?
Muutin tuppukylään. Ei olisi pitänyt. Ihmeen uteliasta sakkua. Kukkakauppiaskin tinkaa ja vänlää niin kauan, että saa tietää kenelle ostan kukkia ja mihin juhliin ja missä ne juhlat järjestetään, montako vierasta jne.
Kampaaja halusi tietää perheestäni kaiken, osoitetta ja lasten harrastuksia myöten. Yritin vältellä ja vaihtaa puheenaihetta, en onnistunut. Hieroja samanlainen, koko elämänhistoria, koulutus ja työpaikat tenttasi.
Ei auta vaikka sanon, että haluaisin keskittyä hiuksiin, hierontaan tms.
MITÄ näille utkaajille pitää oikein sanoa? En kuitenkaan haluaisi olla tyly, sillä oman yritykseni menestys on pitkälti riippuvainen paikallisista asukkaista ja siitä, että olen ystävällinen ja kohtelias kaikille.
Kommentit (28)
Hymyilen vaan ja olen hiljaa. Kyllä se siitä ymmärtää.
Kävisin naapurikylässä kampaajalla.
Ei millään pahalla, mutta en halua kertoa yksityisasioistani
Miten sinun menestys riippuu siitä kampaajasta?
Kerro kunnon satuja saavat ihmetellä kunnolla
Esitä tekeväsi töitä puhelimella ja pyydä anteeksi, että joudut samalla töitä tekemään.
Käy isommassa kaupungissa kampaajalla, problem solved. Tai opettele leikkaamaan itse. Itse en mene enää toiste jos ahdistaa. Koskee kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Hymyilen vaan ja olen hiljaa. Kyllä se siitä ymmärtää.
Tätä yritin kukkakauppiaan kanssa ja kun jatkoi, niin kyselin jotain hoito-ohjeita ruukkukasveille. Ei ymmärtänyt, hän kysyi saman kysymyksen ehkä noin 5-7 kertaa, ennenkuin sitten vastasin. Nolotti, kun muut ihmiset alkoivat mulkoilla minua. MINÄ siis olin se moukka, kun en heti vastannut.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miten sinun menestys riippuu siitä kampaajasta?
Kylän juorukellojahan ne tuppaavat olemaan. Annapa huono kuva, niin kohta sinua karsastaa puoli kylää.
Ap
Et pysty tota hoitamaan kunnialla. Ainoastaan kukkakaupassa ehkä onnistut, jos ostelet kukkia itsellesi. Tuo on joillekin kohteluaisuuden muoto. Testata kaikki asiat - välittää ne eteenpäin. Neuvoni on, että käy noiden luona vain, jos sulla on kerrottavaa, jonka voit jakaa someen. " Ai, ja jai, kun on sormet sinisinä mustikoista, niitä on kerätty. Hei, keräätkö sä marjoja, säilötkö? Onko sulla monta pakastinta? Pakastatko pusseihin vai rasioihin? Jne"
Eli käytännössä käy hierojalla ja kampaajalla muualla.
Alat kertomaan juurta jaksaen höpö höpö juttuja. Luultavasti tietää ennalta sun asiat ja tajuaa että valehtelet. Kerrot kuinka voitit lotossa vuonna kivi ja kirves ja ai että on mukavaa kun ei ole rahahuolia. Sitten kerrot amerikan tädistä jolle sattuu ja tapahtuu, kaikenlaisia kerrot niin ettämkampaajatäti on ihan uuvuksissa 😅
kerro olevasi erityisherkkä autisti, joka ei kykene small talkiin.
et varmasti kykene sitä puhumalla kertomaan, mutta voit tulostaa lappuja, joissa kerrotaan sosiaalisista rajoitteistasi.
Sanot suoraan et haist v#ttu. Loppuu se uteleminen.
Vierailija kirjoitti:
kerro olevasi erityisherkkä autisti, joka ei kykene small talkiin.
et varmasti kykene sitä puhumalla kertomaan, mutta voit tulostaa lappuja, joissa kerrotaan sosiaalisista rajoitteistasi.
Terveisin tuppukylän kampaaja?
Vastaa jotakin mahdollisimman ympäripyöreää (tyyliin "joo, mullahan on se yritys siellä ja siellä kadulla" ja ala sitten pontevasti puolestasi kysellä siltä kampaajalta. Tenttaat oikein innokkaasti samalla mitalla, että mitenkäs sinä tälle alalle päädyit, ai jaa, onko lapsia, no montako, entäs muuta perhettä, oletko aina asunut tällä kylällä jne.
Ehkäpä tenttaaja tajuaa tuosta, miltä tuntuu kun itseltään kysellään kauheasti. Ja jos yrittää vaihtaa puheenaihetta takaisin sinuun, niin taas joku ympäripyöreä heitto ja ei kun uusi kierros kysymyksiä takaisin.
Helppoa. Esität saman kysymyksen utelijalle, eivät enää muistakaan sinua kun pääsevät itsestään puhumaan. Ja jos vaikuttaa että muistaa jossain välissä sinut, kysyt siltä kampaajalta kukkakauppiaasta jne.
Been there. Ei tule heillä tyyli muuttumaan, vaikka mitä tekisit. Itse muutin pois pikkupaikkakunnalta, niin johan helpotti.
Vaihdat kampaajaa tietenkin. Ei kaikki ole tuollaisia.