Luulevatko jotkut oikeasti, että jos lapsi on oppinut
varhain puhumaan/kävelemään/tekemään asioita, hän on jotenkin tavanomaista ÄLYKKÄÄMPI? Olen törmännyt todella usein heikon koulutustason omaaviin vanhempiin, joilla on ihme tarve selitellä mitä kaikkea heidän lapsensa jo osaa ja miten kehittynyt on.
Kommentit (18)
Lapsi oppii kuka milloinkin tekemään mitäkin, se on yksilöllistä.
Noh ehkä älykkäänä pitäisi lasta joka osaa 2-vuotiaana 9 eri kieltä ja laskea kaikki kertotaulujen laskut :D Omat lapseni eivät ole niin superihmisiä :D
Esim. minä itse =). Toi on vauva-ja taaperoaikojen touhotusta tuo... Myöhemmin erot lasten välillä tasoittuu ja sitä tajuaa, että lapsen ryömimisten/kävelemisten/puhumisten/laulamisten kyttääminen on täydellisen turhanpäiväistä touhua =).
Vierailija:
varhain puhumaan/kävelemään/tekemään asioita, hän on jotenkin tavanomaista ÄLYKKÄÄMPI? Olen törmännyt todella usein heikon koulutustason omaaviin vanhempiin, joilla on ihme tarve selitellä mitä kaikkea heidän lapsensa jo osaa ja miten kehittynyt on.
livahtiko nimimerkkisi vahingossa?
Vierailija:
livahtiko nimimerkkisi vahingossa?
ainakin aika heikko koulutustaso, kielestä päätellen. Tosin joillakin esim. kauppislaisilla on järkyttävän huono kielioppi!
Vierailija:
kyllä tunnen ihan tohtoreitakin jotka ovat ylpeitä lapsistaan.
Se on sitä vauvatouhotusta, joka kyllä menee ohi =)
Oma lapseni on pieni vielä. Minua ei todellakaan vituta (heh, mikä sana, ketä voi edes tällainen asia vituttaa :D ) mitä lapseni ei osaa ja mitä osaa. Saa edetä ihan omaa tahtiaan, nopeasti tai hitaasti! T. Ap
AP kysyy otsikossa: " Luulevatko jotkut oikeasti, että jos lapsi on oppinut..."
" En luule, enkä niin väitä" vastasin minä ja tarkoittaen tuota otsikossa ollutta alkua... en vastannut viestiin 2.
kaikilla osa-alueilla. Eli siis edellä siitä mitä keskimäärin tuossa iässä osataan. Voisi siis sanoa jopa, että hän on keskimääräistä älykkäämpi. Mutta se on tämänhetkinen tilanne. Toiset saavat hänet kiinni ja erot tasoittuvat tai sitten ei. Jotkut ovat älykkäämpiä kuin toiset. Älykkyys ei ole kiinni koulutuksesta. Siivooja voi olla älykkäämpi kuin tohtori. Jos ap:n lapset eivät ole kehittyneet niinkuin hän toivoisi, on olemassa kaksi vaihtoehtoa: Joko ap:n lapsilla on oikeasti jotain viivästymää, johon lapset tarvitsevat apua. Tai sitten ap:lla on turhan korkeat odotukset.
Ei kannata vertailla omia lapsia naapurin lapsiin.
onhan se aikainen osaaminen merkki tietyntyyppisestä älykkyydestä.
Mutta noita " kääntyyy mahalleen" , " piirtää viivan" , " tuntee kirjaimet" on vaan niin paljon helpompi vertailla ja yleensä huomata kuin jotain vähemmän konkreettisia taitoja. Sksi kai niistä puhutaankin enemmän. Miten mittaat (tai pahimmillaan todistat epäilevälle) jotain empatiakykyä tai huumorintajua tms?
Vai ajattelitko, että lapsi oppii kävelemään, puhumaan, piirtämään, hyppimään, heittämään palloa jne. kun päässä on riittävä määrä älyä? :-D Ihanaa!
Jos 2-vuotias oppii lukemaan, niin varmasti se on huippuälykäs. Mutta itse huomasin, ettei mikään ole niin helppoa kuin opettaa 2-vuotiaalle kirjaimia, kun keksii ovelan keinon. Nyt joskus hävettää kun se toitottaa niitä kirjaimiaan joka paikassa, tulee sellainen olo, että nyt kaikki luulee että yritän opettaa lasta lukemaan ja väännän siitä jotain lapseneroa.
Muakin " hävettää" jos lapsi vaikka jossain julkisella paikalla luettelee numeroita tai tekee jotakin muuta mitä yleisesti sen ikäinen ei ehkä osaa... Juuri siksi, että kaikki kuvittelee, että meillä ei sitten muuta tehdäkään kun harjotellaan numeroita.
Eikö nykyään pitäisi kaikkien jo tietää, että sillä vaurioittaa vauvan tulevia hampaita siirtämällä omia huonoja bakteereita vauvan suuhun?
Meillä oli viikonloppuna yhdet tutut käymässä ja isä kysyi äidiltä, että pesenkö tutin vai imasetko sen puhtaaksi? Järkyttävää.
Vierailija:
Mutta itse huomasin, ettei mikään ole niin helppoa kuin opettaa 2-vuotiaalle kirjaimia, kun keksii ovelan keinon.
että älykäs lapsi keksii ITSE ne ovelat keinot. Päähän pänttääminen ja ulkoa opettelu ei mun mielestä ole älykkyyttä.
En vetäisi mitään johtopäätöstä kuitenkaan. Olen itsekin huomannut, että joskus ihmisillä on tarve vertailla lapsia. Kuinka aikaisin meidän lapsi onkaan oppinut lukemaan jne... Itsekin opin lukemaan vasta koulussa, kun ei aikaisemmin kiinnostanut koko touhu, kenties en ollut kypsäkään. Nykyään kieli on ammattini.
Myöskään peruskoulumenestyksestä ei voi vetää kovin kauaskantoisia päätelmiä. Itse kirjoitin aikanaan paremmat paperit kuin luokkatoverini, jotka olivat yläasteella ysin tyttöjä.
No, olen varmaan aika keskivertoihminen. Toivottavasti lapsetkin. : ) ja jos eivät, niin ovat mitä ovat, minusta tietysti maailman ihmeellisimpiä olentoja.
Säkin varmaan luulet olevasti aika älykäs? : )